Mitä eroa Kelan työmarkkinatuki vai peruspäiväraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JOHANNA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JOHANNA

Vieras
olen jäämässä työttömäksi lähikuukausina, ja hölmö en kuulu mihinkään kassaan. mutta toi työssäoloehto täyttyis, eli olen tehnyt 2v aikana 10kk töitä, olen ollut vuoden töissä putkeen.

saako kelalta ton perusteella jotain isompaa päivärahaa vai ihan vaan normi työmarkkinatukea?

se on kylläkin sama kuin työmarkkinatuki siis perusosa eli tällä hetkellä 24,51?/pv tietysti sitten lapsikorotukset tulee jos on lapsia. Mutta peruspäivärahaan ei vaikuta puolison tulot...onneksi.
Meinaan ite oon peruspäivärahalla ja isäntä töissä joten saan ees ton täyden rahan.

Eli, peruspäiväraha on sama kuin työmarkkinatuki, paitsi hieman erilaisin ehdoin (ks. esim. http://www.tyottomyys.net/kela/tyottomyysturvan-peruspaivaraha ) ainakin sillä erotuksella ettei peruspäivärahaan vaikuta puolison tulot. Ei kannata olla pihi ja säästää liiton maksuissa. Se kostautuu, kuten olet varmaan huomannutkin.

Vaikka onkin vanha viestiketju niin on pakko kommentoida, josko joku muu olisi vaikka vastaavassa tilanteessa joskus..

Jos tietää että on jäämässä lähikuukausina tai vaikka joskus hamassa tulevaisuudessa työttömäksi niin kannattaa ehdottomasti liittyä johonkin kassaan, esim. YTK:hon jos oman alan ammattiliitto ei kiinnosta tai sitä ei ole.
Näin siis siitä huolimatta vaikka ei ehtisikään saada tarvittavia päiviä kasaan ansiosidonnaista korvausta varten.
Niitä voi kumminkin kartuttaa useamman työsuhteen päivistä joten ne jäljellä olevat kuukaudet eivät jäisi huomiotta.

"Jos tietää että on jäämässä lähikuukausina" - No yleensä tussa vaiheessa on jo liian myöhaistä, kyllä sitä kannattaa liittyä kassaan niin sanotusti hyvän sään aikaan eikä sitten ku työtodistuksia aletaan jakamaan, harvemmin kukaan enää pöntöllekkään menee istumaan jos paska kerkeää housuun tulemaan. ja jos joku luulee säästävänsä jotain ku luulee että en jää työttömäksi eikä tarvitse maksaa liiton tai kassan maksuja niin jossain vaiheessa kalahtaa kintuille aika varmasti ja sitten pääsee itku.

Yhteistyössä