Mitä eroa NAN 2:lla ja NAN 3:lla? Olisiko jollakin NAN 2 purkkia lähellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allergikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allergikon äiti

Vieras
Allergialääkäri käski testaamaan yhdeksänkuiselle NAN-korviketta, sillä allergisella lapsella on aika rajoitettu ruokavalio jota sitäkin syö välillä huonosti.

Ostin NAN 3:a sillä siinä on ikäsuositus yli 9 kk. Kotona vasta lueskelin paketista "9 kk:n iästä lähtien, kun valmiste muodostaa vain osan lapsen monipuolisesta ruokavaliosta".

Eihän meidän muksulla todellakaan ole monipuolista ruokavaliota, joten jäin miettimään olisiko kakkosessa ollut parempi ravintosisältö.

Olisiko jollakin NAN 2:a lähellä? Jos joku viitsisi kirjoitella sen ravintosisällön tänne (purkin takana) tai kertoa mitä eroa siinä on alla olevaan. Kiitos jos joku mitenkään viitsii. (En löytänyt tietoa Nestlén sivuilta.)

Energia kJ 281, kcal 67
Proteiini g 1,51
josta -kaseiini g 0,91
- heraproteiini g ,6
Hiilihydraatit g 8,3
joista - sokerit g 5,6
- laktoosi g 5,6
Rasva g 3,1
josta - tyydyttyneet rasvahapot g 0,9
- monotyydyttymättömät rasvahapot g 1,3
- monityydyttymöttömät rasvahapot g 0,7
- arakidonihappo mg 4,1
- dokosaheksaeenihappo mg 4,1
A-vitamiini ug 78
D-vitamiini ug 1,2
E-vitamiini mg 0,7
K-vitamiini ug 5,4
C-vitamiini mg 8,4
Tiamiini mg 0,072
Niasiini mg 0,68
B6-vitamiini mg0,056
Foolihappo ug 13
Biotiini ug 2,0
Pantoteenihappo 0,49 mg
Natrium mg 26
Kalium mg 78
Kloridi mg 49
Kalsium mg 82
Fosfori mg 52
Rauta mg 1,0
Magnesium mg6,2
Sinkki mg 0,76
Jodi ug 18
Kupari mg 0,052
Mangaani ug 7
Seleeni ug 2,1

Kiitos jos joku mitenkään viitsii.

Tuo NAN3 on minun käsittääkseni tarkoitettu silloin otettavaksi käyttöön kun alkaa tavan maitotuotteita käyttämään myös, kun ei taida edes olla myynnissä äidinmaidonkorvikkeena vaan jollain muulla nimikkeellä "vieroitusvalmiste" tai vastaava..

Meillä ei nyt yhtään NAN2 kyllä löytynyt kaapeista, vain semperiä ja tuttelia, itse ostan mitä milloinkin, että sinänsä ei ollu nyt apua.

No noin mä aloin epäilemään. Ei tullut lääkäriltä kysyttyä täsmennystä, kun enhän mä tajunnut, että näitä on montaa erilaista, kun ei olla aiemmin korvikkeita käytetty.

Kolmonen on tarkoitettu siihen vaiheeseen kun lapsi on siirtymässä lehmänmaitoon eli muistaakseni siihen on lisätty lehmänmaidon protskuja (eli nuo kaseiini +heraproteiini)

Me siirryttiin nan 2:sta suoraan lehmänmaitoon.

Onkohan tuossa muuta eroa kuin noi lisätyt lehmänmaidon proteiinit? Jos ei, niin ei kai tuon ravintoarvon pitäisi olla mainittavasti huonompi kolmosessa kuin kakkosessakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja allergikon äiti:
Onkohan tuossa muuta eroa kuin noi lisätyt lehmänmaidon proteiinit? Jos ei, niin ei kai tuon ravintoarvon pitäisi olla mainittavasti huonompi kolmosessa kuin kakkosessakaan.

Niissä on hyvin vähän eroja. Ykkösessä on vähemmän rautaa kuin muissa, koska se on tarkoitettu alle 6 kk ikäisillä mjoilal ajatellaan olevan vielä äidiltä saatuja rautavarastoja Mutt noista on ihan sama mitä minkäkin ikäiselle vauvalle juottaa. KAikki käy. Tuo on vaan sellasta hienosäätöä, jota mä en edes ymmärrä.

Ja toisaan netistä noista ei tietoa löydy, koska valmistajilla ei ole lupa sitä netissä julkaista. Mun mielestä se on kyllä aika tekopyhää.

Alkuperäinen kirjoittaja mammax3:
Niissä on hyvin vähän eroja. Ykkösessä on vähemmän rautaa kuin muissa, koska se on tarkoitettu alle 6 kk ikäisillä mjoilal ajatellaan olevan vielä äidiltä saatuja rautavarastoja Mutt noista on ihan sama mitä minkäkin ikäiselle vauvalle juottaa. KAikki käy. Tuo on vaan sellasta hienosäätöä, jota mä en edes ymmärrä.

Ja toisaan netistä noista ei tietoa löydy, koska valmistajilla ei ole lupa sitä netissä julkaista. Mun mielestä se on kyllä aika tekopyhää.

Kiitos vastauksesta. Tuon rautajutun mä tajusin vilkaista, että tuossa oli lisättyä rautaa. Tiedän kyllä, ettei valmistaja saa kertoa, siksi ajattelinkin, että täällä osataan kertoa paremmin:) Kun ei nyt millään viitsisi uudestaan kauppaan lähteä tuon vuoksi.

Vaikka ei kai parilla purkilla niin tarkkaa, tuon allergisen kanssa vain alkaa hermoilemaan noista ravintoaineista välillä liikaakin.

Energia kJ 280, kcal 67
Proteiini g 1,24
Hiilihydraatit g 7,46
joista - sokerit g 7,46
- laktoosi g 7,46
Rasva g 3,57
josta - tyydyttyneet rasvahapot g 1,4
- monotyydyttymättömät rasvahapot g 1,2
- monityydyttymöttömät rasvahapot g 0,7
- arakidonihappo mg 8,2
- dokosaheksaeenihappo mg 8,2
A-vitamiini ug 74
D-vitamiini ug 1,1
E-vitamiini mg 1,1
K-vitamiini ug 7
C-vitamiini mg 11
Tiamiini mg 0,082
Niasiini mg 0,69
B6-vitamiini mg0,05
Foolihappo ug 11
B12-VITAMIINI 0,15
Biotiini ug 1,9
Pantoteenihappo 0,61 mg
KOLIINI mg 8
INOSITOLI mg 9,1
TAURIINI mg 5,1
L-KARNITIINI mg 1
Natrium mg 19
Kalium mg 70
Kloridi mg 42
Kalsium mg 42
Fosfori mg 23
Rauta mg 0,66
Magnesium mg 5,1
Sinkki mg 0,67
Jodi ug 21
Kupari mg 0,051
Mangaani ug 18
Seleeni ug 1,5

Merkkasin "uudet" ainesosat isoilla kirjaimilla. Muut erot löydät vertailemalla..niitä löytyy kyllä, mutta en osaa sanoa, ovatko ns. isoja eroja...

Yks ero minkä huomasin on tossa natriumin määrässä. kolmosessa sitä näyttää olevan enemmän. Sekin on loogosta, koska isomman lapsen elimistö sitä paremmin "sietää". Uskoisin että tuo kolmonen on isolle vaivalle ihan ok. Siis myös allergiselle. Rautaakin siinä on enemmän kuin kakkosessa.

Suuri kiitos nimimerkille "ole hyvä"! Kolmosessa näyttää olevan yleisesti hieman vähemmän vitamiineja ja B12 puuttuu kokonaan. Isommalle lapselle olennaisia rautaa, kalsiumia, sinkkiä ja foolihappoa on kolmosessa enemmän. C-vitamiinissa on myös eroja, mutta siinä tuskin meidän muksulla on erityistä vajausta. Suurkiitos kaikille. Kolmonen taisi olla sittenkin se kahdesta vielä vähän parempi.

Yhteistyössä