Mitä eroa sillä oikeasti on et onks se isompi lapsi pk:ssa vai kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Rupesin vaan tossa miettii kun nukuttelin pienempää ulkona ja kuului pk lasten äänet tuolta.

Kun sielläkinhän touhu on kuin kotona vain sillä erolla että siellä ei saa sitä huomiota aikuisilta niin paljoa ja on paljon muita lapsia.

Meillä ainakin ollaan kaksi kertaa päivässä ulkona. Leikitään. Touhutaan. Pelataan. Toki lapset leikkii keskenäänkin kuten pk:ssa.

Ja tää siis heijastettuna siihen kun jotkut motkottaa et lapsie täytyis olla päiväkodissa saamassa virikkeitä.

Mielummin lapsi kotona kuin hoidossa. Siis jos lapsi saa kotona kunnon ruokaa, hoivaa, virikkeitä, jonkinlaista sosiallista elämää ja leikkiä ikätovereiden kanssa. Eri asia sitten jos lapselle/perheelle suositellaan kodin ulkopuolista hoitoa, se on ok, mutta ei silloinkaan täyspitkiä päiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Parempi olla kotona. Se virikeargumentti on vaan laiskojen äitien selittelyä ;)

meillä tuo anoppi aina sanoo että kyllä isompi tarttee (3v) leikkiseuraa ja muutakin kuin kotona olemista.
Me käydään kyllä kylässä aina välillä muiden lasten luona ja toisinpäin.

Kaippa tuo johtuu siitä että lapsi saattaa kaivata jossain vaiheessa jo sitä IKÄISTÄÄN seuraa. Ei me aikuiset kuule vaan osata leikkiä ja käyttää mielikuvitustamme enää niin kuin lapset. Se valitttavasti tuohoutuu iän mukana.

On sit eriasia saako lapsi sitä ikäistään seuraa sit päiväkodissa vaiko vaikkapa seurakunnan kerhossa tms. Siitä saa jokainen taas kerran päättää itse, oman perheen tarpeiden mukaan

Onks se niin vaikea tajuta että aikuinen EI kykene enää samalle tasolle kuin vaikkapa 3-vuotias? Aikuisten maailma on niin paljon erillainen, aikuiset tapaa tarjota lapsille valmiita virikeitä ja silloin lapsen kyky itse kehittää virikkeitä "latistuu". Parhaat leikit taatusti syntyvät samanikäisten kesken.

Joo, äidit kyllä kykenee lapsille virikeitä nenän eteen tarjoamaan, mä nään asian silloin sellaisena että lapselta viedään omatoimisuutta pois...

Meidän esikoinen (5v) onkin laitoksessa :D
ja tykkää olla siellä ihan täysin! Hällä on siellä paras kaveri, ovat tunteneet toisensa pikkuvauvoista asti. Ei tulis muuten nähtyä tuota kaveria, jos eivät olisi samassa pk:ssa, asuvat niin kaukana toisistaan.
Tosin tää on yksityinen, tää laitos...ja ihan TODELLA hyvä sellainen. :D

Ei siinä ole mitään muuta eroa, kun että hoidossa se lapsi vie paikan joltain, joka oikeasti sitä tarvitsisi, ja vielä päivähoitomaksun omavastuun jälkeenkin lähemmäs 1000e kuussa kunnan rahoja, jotka sitten ovat pois jostain muusta (esim. vanhustenhoito, koulut, tukipalvelut perheille...).

Ikäistään seuraa lapselle saa kerhoistakin, tai pihalla ja puistoissa muista kotonahoidetuista lapsista. Jos tuntuu, että siellä ei ketään käy, varmaan nykyään kaikista vähänkin isommista kaupungeista pystyy netin kautta löytämään jonkun äidin jolla samanikäisiä lapsia ja voi tehdä "leikkitreffejä", jos siis kellään tuttavilla ei ole samanikäisiä.

Ja siis jos lapsi on hoidossa siksi, että vanhemmat käyvät töissä, tilanne on minusta eri. Tämmöisiä perheitä vartenhan koko päivähoitojärjestelmä on kehitetty.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tekee miten tahtoo:

Onks se niin vaikea tajuta että aikuinen EI kykene enää samalle tasolle kuin vaikkapa 3-vuotias? Aikuisten maailma on niin paljon erillainen, aikuiset tapaa tarjota lapsille valmiita virikeitä ja silloin lapsen kyky itse kehittää virikkeitä "latistuu". Parhaat leikit taatusti syntyvät samanikäisten kesken.

Joo, äidit kyllä kykenee lapsille virikeitä nenän eteen tarjoamaan, mä nään asian silloin sellaisena että lapselta viedään omatoimisuutta pois...

Kun laittaa kaksi 3-vuotiasta keskenään samaan tilaan, molemmat touhuavat itse omia leikkejään. Pienet lapset eivät vielä osaa leikkiä yhdessä.
Lapsi saa siis omatoimisuutta siitä, että se viedään päiväkotiin? No ihan varmasti saakin, mutta täytyykö pienen lapsen saada sitä omatoimisuutta tuolla tavalla...

Yhteistyössä