Mitä haluaisit sanoa huonosti pukeutuvalle naiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olen kuulolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olen kuulolla

Vieras
Pukeudun yleensä vähän nuhjuisiin ja kulahtaneisiin vaatteisiin. Sellaisiin, jotka ehkä joskus ovat olleet istuvia. Tai sitten eivät. Vaatekoko on 42. Pukeudun mielelläni mukaviin vaatteisiin. Kotoa lähtiessä tärkeimmät kriteerit vaatetta valitessa on
1.Se mahtuu päälle
2.Se on puhdas

Arkena kotona lapsen kanssa pukeudun niihin yksiin ainoisiin collegehousuihini (+huppariin) ja johonkin muutaman vuoden takaiseen toppiin. Ulos lähtiessä puen päälle nuhjuiset farkut ja jalkaani laitan muutama vuosi sitten ostetut mukavat(nuhjuiset) nahkakengät.

Lisäksi ajattelen pukeutumista/vaatteiden hankintaa tosi monimutkaisesti. Haluaisin suosia kotimaista/ekologisia/eettisiä/kestäviä/luonnonmateriaalista valmistettuja vaatteita. Hiusten värin muutoksen jälkeen en tiedä mitkä värit minulle sopivat. Vartalotyypikseni olen todennut pehmeän H:n. Liian monimutkaista. Helpompi siis vältellä koko asiaa....

Oikeasti haluaisin pukeutua paremmin. Pukeutumisongelma putkahtaa esiin aina ilmojen vaihtuessa tai jonkin tietyn tilaisuuden lähestyessä. Ei ole mitään päällepantavaa! APUA! Mitä mä teen!?

Nyt antakaa mun kuulla kunniani ja kertokaa mitä mun pitäis tehdä tilanteen parantamiseksi. Olen valmis muutokseen!

Pukeutumisesi on sinun yksityisasiasi! Jos joku muuta väittää käske katsoa peiliin. Jos et arvosta itseäsi sen vertaa, että pukeudut muita ihmisiä kuin itseäsi varten niin tarvitset terapiaa.

On helppoa olla hiukan nuhjuinen ja kulahtanut, ikäänkuin asettuu sille tasolle ja tietää sen. Sitten jos pukeutuu tai yrittää pukeutua fiksusti tai rohkeammin niin joutuu miettiä menikö nyttenkään oikein.
Mutta vinkkini; Rohkeasti vaan pois omalta mukavuusalueelta, kokeile ja testaa kotona ja ihan pienissä tilanteissa. Katso peiliin rehellisesti! Ota valokuvia ja tsekkaa niitä. Anna itsellesi lupa ostaa kalliskin vaate jos se oikeasti sopiii sinulle ja tunnet olosi hyväksi siinä.

Annat kampaajan päättää hiusten mallista ja väristä. Jos lopputuolos ei ole mieluisa, vaihda kampanjaa.

Joko katsot htm kuvastosta tms mitkä vaatteet sopivat sinulle ja ovat muodissa tai vaaraat ajan pukeutumisneuvojalle. Sokos stokka tai joku muu.

Jos ei ole pukeutujatyyppiä, niin saa olla sellainen. Ostaa klassisisia vaatteita ja kenkiä luonnonmateriaaleissa ja sellaista laatua, etteivät mene heti pahaksi. Yhdistää niihin luonnolliset hiukset ja hienommissa tilaisuuksissa ehkä vähän pienikokoisia koruja ja luonnollisen meikin. Ei kaikkien tarvitse olla trendikkäitä. Nätti ja siisti voi olla, vaikkein niin kauheasti panostaisikaan. Se on myös ekologista.

Nykyinen hiustenvärini on ihan oma luonnollinen värini. Käyn säännöllisesti kampaajalla ja ensimmäistä kertaa tuntuu että olen löytänyt asiansa osaavan kampaajan. Hiukseni ovat vain olleet niin pitkään muun väriset, etten ole vielä oppinut mitkä värit sopivat luonnolliseen sävyyni.

Eihän se pukeutuminen tietenkään niitä elämän tärkeimpiä asioita ole.

Mutta jos kaipaat muutosta, niin ehdottomasti kannustan. :) Kannattaa tosiaan ostaa laadukkaita ja kestäviä vaatteita. Ja vain sellaisia vaatteita, mistä tykkää. "Ihan kiva" -ostokset jää yleensä käyttämättä.

Niitä värejä sun kannattaisi miettiä. Ihan hyvin voit valita vain niitä värejä, joissa viihdyt. Mutta kovasti pukeutumista parantaa jo se, että vaatteiden värit sopii yhteen. Ei siis kaikkia perusvärejä yhtä aikaa vaan jotain toisiinsa sopivaa. Kaikkein helpointa on, jos kaikki vaatteet käy värin puolesta toisten kanssa yksiin. :)

Sitten kannattaa miettiä, minkälaisia vaatteita tarvitset. Siis kotona ollessa vaikkapa kahdet siistit farkut, kahdet siistit suorat housut ja ehkä yhdet rennommat housut. Ja lisäksi vaikkapa yksi hame, niin sulla on jo juhlapukeutumiseenkin vaihtoehtoja. Kannattaa myös huolehtia siitä, että ostaa riittävästi "tylsiä" perusvaatteita. Voihan sitä ostaa revittyjä ja paljettifarkkujakin, mutta pukeutumista helpottaa kovasti jo tuo perusfarkut + perushame + perussuorathousut -valikoimakin.

Aika paljon voit luottaa ihan omaan fiilikseesi. Jos jokin tuntuu hyvältä, se todennäköisesti tulee myös ahkeraan käyttöön ja on siksi hyvä ostos.

Nykyinen hiustenvärini on ihan oma luonnollinen värini. Käyn säännöllisesti kampaajalla ja ensimmäistä kertaa tuntuu että olen löytänyt asiansa osaavan kampaajan. Hiukseni ovat vain olleet niin pitkään muun väriset, etten ole vielä oppinut mitkä värit sopivat luonnolliseen sävyyni.
Monen mielestä voi käyttää enemmän värejä, kun hiukset ovat luonnolliset. Ei tule räikeän näköinen lopputulos. Kannattaa tutustua värianalyysiin (oli muotia 80-luvulla, mutta on vieläkin ihan ajankohtainen). Ei tarvitse mennä sellaiseen, mutta kirjan avulla voi itse löytää omat sävynsä. Esim. itse tykkään aika ankeista väreistä, mutta tiedän, että heleät kevät-sävyt sopivat parhaiten eli voin valita sellaisia sävyjä, joissa on kellertävyyttä. On paljon helpompi katsella vaatteita, kun tietää sopivatko kylmät tai lämpimät sävyt paremmin ja missä voimakkuuksissa, vaikkei aina sen mukaan menisikään.

Hyviä vinkkejä on tullut. Kiitos. :)
Vielä kun joku laittaisi linkin mistä saa laadukkaita ja kestäviä perusvaatteita. ;)

....Ei varmasti tule mitään revittyjä paljettifarkkuja kaapistani löytymään. :D Nytkin mulla on kaapissa vaan niitä perusvaatteita.

[QUOTE="vieras";26410436]Monen mielestä voi käyttää enemmän värejä, kun hiukset ovat luonnolliset. Ei tule räikeän näköinen lopputulos. Kannattaa tutustua värianalyysiin (oli muotia 80-luvulla, mutta on vieläkin ihan ajankohtainen). Ei tarvitse mennä sellaiseen, mutta kirjan avulla voi itse löytää omat sävynsä. Esim. itse tykkään aika ankeista väreistä, mutta tiedän, että heleät kevät-sävyt sopivat parhaiten eli voin valita sellaisia sävyjä, joissa on kellertävyyttä. On paljon helpompi katsella vaatteita, kun tietää sopivatko kylmät tai lämpimät sävyt paremmin ja missä voimakkuuksissa, vaikkei aina sen mukaan menisikään.[/QUOTE]
Tämä on se kirja. Voit löytää sen esim. kirjastosta.
Kotiäidin 3K

Yhteistyössä