Mitä helppoja ja suht halpoja ruokia teillä syödään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ruoka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"ruoka"

Vieras
Tänään pitäs taas kauppaan lähteä. Mielellään koko viikon lämpimiin aterioihin materiaalit sais ostaa.
Kertokaa nyt niitä hyviä ja edullisia ruokia. Kun aina vaan pyörii ne samat eväät viikosta toiseen.

Täytetyt paprikat ja tomaatit.

Teen esim. kanapataa (johon laitan riisiä, marinoidun kanan, vettä kanaliemikuutioineen, ananaspaloja, lopussa lisään fetajuustoa ja ruokakermaa). Tässä menee aikaa, mutta helppo valmistaa ja suht edullinen. Ylimääräisellä padalla voi täyttää paprikoita tai tomaatteja ja laittaa juustoraastetta päälle.

Meillä kahden viikon lista:
1. Hernekeitto (2 pvää)
2. Kaalilaatikko (2 pvää)
3. Lasagne (2 pvää)
4. Perinteinen makaronilaatikko (2 pvää)
5. Makkarakeitto (2 pvää)
6. Riisipuuro
7. Spagetti
8. Broileripasta
9. Uuniperunat, kinkku- ja lohitäytteellä + munakastike
10. Pehtoorin perunaloora
11. Kinkkukkiusaus

Meillä koko perheen lempparihelppouksia mm. spagetti ja vihreä pestokastike & niille keille maistuu hyvää juustoraastetta reilusti. Maailman helpoin ja lapsetkin rakastaa. Eikä taida tulla kalliiksi. :saint:

Erilaisia risottoja syödään myös paljon (juu, sellaisia "oikeita", valuvia, voisia, ihania), eli risottoriisi + mitä tahansa sekaan. :p

- Kinkku-/kanapasta: kinkku-/broilerisuikaleita, 3 juuston ruokakermaa + makaronia (muoto+maku oman mielen mukaan)
- Perunat + lihapullat + ruskea kastike
- Spagetti + lihapulla-/jauhelihakastike (voi tehdä lihapullia niin ison annoksen, että riittää kahdelle ruualle) joko tomaattimurskaan tai perus ruskeaan kastikkeeseen
- Kinkku-/broilerikiusaus: kinkku-/broilerisuikaleet, peruna-sipulisekoitus (tai vaihtoehtoisesti itse kuutioitua/suikaloitua/viipaloitua perunaa, niin kuin me tehdään) + 3 juuston ruokakermaa: sekaisin vuokaan, kerma + muuta nestettä sen verran että peittyy -> uuniin
- Tomaatti-makaronivuoka: tomaattimurskaa, makaronia ja vaikkapa jauhelihaa -> uuniin

Näitä meillä syödään paljon. Helppoja kun heittää ainekset sekaisin ja laittaa uuniin. tai sitten tekee pastakastikkeen siten että ruskistaa broiskusuikaleita, kaataa ruokakerman sekaan ja antaa hautua sen aikaa kun makaronit kiehuu...

* Pinaattikeitto ( pakasteena tai itse tehden ), lisänä keitetty muna karjalanpiirakka / grahamlihis.

* Kanakeitto

* Munakas seurana kasviksia ( joskus nakkimunakasta tms. )

* Jauhelihakastike + spagetti

Nää tuli ny äkkiä mieleen...

- Teen aika paljon keittoja, ne on edeullisia, helppoja, halpoja...
- Kastikkeita syödään aina kaksi päivää
- laatikkoruokia menee paljon, nopeita on kiusaukset: kinkku/janssonin/tonnikala/broilerista/jauhelihasta... pekonista tulee ihanaa!
-Lisään ruoan kanssa aina paljon kasviksia ja salaattia, niin itse ruokaa tulee syötyä vähemmän, kun ensin täyttää puolet lautaselta kasviksilla.. :)

Koitan välttää kaupassa ostamasta valmisruokia, mutta maksalaatikko on mun heikkous.. Ja kun tekee ruoasta juuri jotain laatikkoruokaa tai kastiketta ruokaa riittää enemmän.. Esim. jos ostaa kanan ohuitafileitä, niin paistamalla ne menee samalla kertaa kaikki, mutta jos niistä tekee ite suikaleita ja niistä keittoa/kastiketta/ laatikkoruokaa niin siitä riittää hyvin pariksi päiväksi..

En mä halvasta tiedä, mutta jos nyt jättää kaikki broilerin sisäfileet ja possupihvit pois ni erilaiset jauheliha- ja makkararuuat: jauhelihakeitto, tortillat, makaronilaatikko, lasagne, lihapullat ja pasta/muusi, unilenkki, nakkikeitto, ranut+nakit/makkarapalat...

Riisistä semmoinen vinkki, että keitä sitä kerralla enemmän ja paista seuraavana päivänä vihannesten + munien kanssa kevyeksi lounaaksi. :) Etenkin vihreä paprika on musta hyvää tämän kanssa, pieneksi kuutioksi silputtuna. Tarjoa vaikkapa vihersalaatin tai tomaatin kera, nams! Maustetta voi laittaa reippaasti tuohon riisiin, muuten.

Keitot ja padat ovat täyttävää ja sopivaa ruokaa näin syksyllä eikä niihin mene älyttömiä määriä eurojakaan. Kiusaukset voi tehdä kerman/munamaidon sijasta lihaliemeen, edullisempaa ja kevyempää. Juureksista kannattaa tehdä nyt raasteita, myös kotimainen omena raastuu kivasti vaikkapa punajuuren kanssa!

Niin ärsyttää toi äitini asenne. Tytölleni olen ostanut lähes kaikki vaatteet kirpparilta. Pojallekin aika paljon. Äitini mielestä se on ihan kauheeta, sen verran pitäs olla varaa ettei osta käytettyä. No olishan meillä, mutta kirpparilta saa tosi hyviä halvalla. Kieltämättä rahaa säästyy sitten muuhun kivaan enemmän näin. Ja eihän noille varmaan kohta enää sieltä niin löydykään.

Mutta siis se, että äitini tartuttaa lapsiini saman asenteen! Että muka kirppisvaatteet on huonompia. Kohta noille ei ne kelpaa, kun mummo niitä aina moittii. Joo, nähdään pari kertaa viikossa äitiäni.

[QUOTE="qwe";27120690]Niin ärsyttää toi äitini asenne. Tytölleni olen ostanut lähes kaikki vaatteet kirpparilta. Pojallekin aika paljon. Äitini mielestä se on ihan kauheeta, sen verran pitäs olla varaa ettei osta käytettyä. No olishan meillä, mutta kirpparilta saa tosi hyviä halvalla. Kieltämättä rahaa säästyy sitten muuhun kivaan enemmän näin. Ja eihän noille varmaan kohta enää sieltä niin löydykään.

Mutta siis se, että äitini tartuttaa lapsiini saman asenteen! Että muka kirppisvaatteet on huonompia. Kohta noille ei ne kelpaa, kun mummo niitä aina moittii. Joo, nähdään pari kertaa viikossa äitiäni.[/QUOTE]

Okei. Mitä ruokaa sä niistä kirppisvaatteista oisit tehny?

Yhteistyössä