Mitä ihmettä teen noille vanhemmille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inkaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Inkaliini

Vieras
Siis omille vanhemmille. Nähtävästi tehtiin virhe kun muutettiin viime vuonna vain 5 km:n päähän minun vanhemmista. Nyt ei saada minkäänlaista rauhaa...

Juu, otan mielelläni vastaan jonkin verran apua. Juu, ihan mukava kun saatiin apua esim. rempassa. Mutta kun kaivattaisiin vähän sitä omaa rauhaakin, ja se tuntuu olevan tuolle vanhemmalle sukupolvelle ihan vieras ajatus. Ovikello soi viikonloppuisinkin jo yhdeksältä ja jos emme avaa niin tulevat omilla avaimilla sisään, isäni kulkee täällä viikolla omilla avaimillaan meille ilmoittamatta, pikkuhommia tehden (haluaa yllättää ja auttaa), saattaa vaikka innostua siivoamaan vaatehuonetta tai komeroita... mikä tietysti voi olla aika noloa, siellä kun on sellaistakin tavaraa joka ei vanhempieni silmille sovi. Ei ollut erityisen kivaa silloin muuton aikaankaan, kun isäni päätti auttaa muuttolaatikoiden tyhjentämisessä, ja itsepäisesti kaiveli laatikoita vaikka erikseen monta kertaa kielsin. "Älä koske siihen laatikkoon. EI! Älä koske! Anna sen laatikon olla, älä koske siihen!" (Toista tuo noin 20 kertaa...) Siellä kun oli kaikki meidän seksilelumme... Heti kun silmä vältti isä oli kaivamassa laatikkoa. Lopetti kyllä sitten kun näki mitä siellä oli ja meni kamalan vaikeaksi. Miksi ei voi uskoa kun sanotaan?

Meidän sanaamme ei kuunnella ollenkaan, kun kerran ollaan päätetty auttaa. Vanhemmat esim. tulivat omin päin ripustamaan verhotankoja meille, päivänä jolloin olin migreenissä, väsynyt ja kamalan stressaantunut töiden takia, eivätkä suostuneet lähtemään ripustamatta tankoja, vaikka sanoin ihan suoraan että nyt ei ollenkaan sovi, menkää pois. Suutuin lopulta ihan kunnolla kun vaan alkoivat ripustamaan tankoja vaikka minä vieressä oksennan ja kiellän että ette todellakaan poraa yhtään mitään. Sitten olivat kamalan loukkaantuneita kun apu ei kelpaa, vaikka he sitä hyvää hyvyyttään tarjoavat.

Olen sanonut ihan kohteliaasti ja suoraan että kaipaamme omaa rauhaa ja että pitää soittaa ennen kuin tulee käymään, ja että jos ei auta niin saavat antaa avaimet takaisin (tästä nousi kamala haloo ja äiti itki kaksi viikkoa että olen kamala ja kiittämätön tytär ja mielisairas), mutta mikään ei tunnu auttavan. Ei haluaisi loukata vanhempiani, mutta tämä tilanne alkaa olla jo ihan kestämätön... Ja asian tekee vielä vaikeammaksi se, että jotenkin vanhempieni mielestä kaikki negatiiviset tunteiden ilmaisut ovat merkki epävakaudesta ja jonkinlaisesta mielisairaudesta, ja jos suutun, niin kaipaan psykiatrin apua. "Vähän" sattuu kun oma äiti hokee "mene hoitoon hullu, mene hoitoon!" jos yritän sanoa että nyt ei ole oikein hyvä hetki tulla kylään.

Ja eniten tässä nyt stressaa että esikoisen olisi tarkoitus syntyä huhtikuussa ja se on vanhemmilleni ensimmäinen lapsenlapsi, ja pelkään että sen jälkeen se pienikin rauha mitä meillä on on mennyttä. Rakastan vanhempiani, enkä halua loukata heitä, mutta miten ihmeessä saamme edes jonkinlaisen kotirauhan, kun muuttokaan ei tässä rahatilanteessa ole mahdollinen?

Vaihtakaa lukot oviin. Ja sitten puolin ja toisin sovitte, että kyläilette vain kutsuttaessa. Mä olen asunut siskoni kanssa jo 17 vuotta samassa taloyhtiössä ja vanhempieni kanssa 13 vuotta samassa taloyhtiössä. 20 m matkaa systerille ja 50 m matkaa vanhemmilleni. Hyvin on toiminut.

No ei kai tuossa juuri auta kuin pyytää avain takaisin ja olla sitten "hullu". Mitä sä siitä piittaat onko vanhempasi sitä mieltä, et oisit hullu? Ku tiedät asian paremmin ja tiedät, et vika on vanhemmissasi. Uskoisin, että hekin jäärät ymmärtävät kun et anna periksi. Eli vaikka itkisi, niin sanoisit, että kun ei viesti mene hyvällä perille niin pahalla se kai sitten on pakko perille viedä.

Ilmoita äidillesi että hän tekee sinut pian mielisairaaksi ellei omassa kodissaan saa olla rauhassa ja ota avaimet pois.

Kummallista etteivät ymmärrä että teillä on oma perhe ja haluatte sitä omaa rauhaa!

Tässä syy miksi en muuta lähelle äitiä, hetken rauhaa ei sais ja kaksi muuta siskoa on lähteneet samalta paikkakunnalta missä äiti asuu. Kun ei osaa päästää lapsistaan irti eikä ymmärrä että ei kokoajan voi ravata puolin tai toisin.

Pyydä, että miehesi sanoo kauniisti heille asiasta. Se voisi olla tehokkaampi tapa, koska miehesi ei ole ns. sukua. Sitten muista aina itse soittaa heille ennen kuin menet heille, että oletteko kotona ja voiko tulla kylään.

Meillä anoppiin auttoi vasta kun isäntä kerran karjas sille et, " sä s**tanan akka häivyt nyt, tää on meidän koti!". Puuttui kaikkeen mahdolliseen, sisälämpötilaan asti.;) Jonkun aikaa meni nikotelles, mutta nykyään ok välit.

Alkuperäinen kirjoittaja Möhökampela:
Ilmoita äidillesi että hän tekee sinut pian mielisairaaksi ellei omassa kodissaan saa olla rauhassa ja ota avaimet pois.

Kummallista etteivät ymmärrä että teillä on oma perhe ja haluatte sitä omaa rauhaa!

Samaa mieltä.

Varmasti mököttää oman aikansa, mutta kyllä ne siitä lauhtuu viimeistään kun vauva syntyy. Muista että sinäkin olet aikuinen ja aikuisten on osattava vetää rajat omaan reiviiriin ja tehdä vaikeita päätöksiä. Ajattele tätä harjoitteluna tulevaa teini-ikää varten... Tsemppiä, et ole kohtuuton!

Vanhempasi selvästi luulevat, ettet tule toimeen ilman heitä. Otatko heiltä rahaa vastaan? Se mielestäni on yksi merkki vanhempien mielestä, ettei lapsi pärjää ja tarvitsee apua. Näin ainakin vastaavan kuuloisissa tilanteissa on ollut.

Yhteistyössä