Mitä ihmettä teen tuon vauvan unien kans?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "JohaNNa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"JohaNNa"

Vieras
Siis...vauva nukkuu yöt hyvin joo ihana asia on. Mutta sitten päiväunet. tai pikemminkin vaunu unet. vauvan pitäis olla pihallakin ja saada ulkoilua (jo neuvolasa kyselivät ulkoilusta), mutta kun tämä meidän pikku herra 3kk ei kelpaa nukkua vaunussa ei yhtään. en tiiä onko liian paljon vaatetta vai missä vika. nytkin tunnin ajan kävin heiluttamassa viiden minsan jos sitäkään välein. en edes kahvia saanut keitettyä sitä ainaka! eli aika tiheesti...
nyt nostin sisälle sänkyyn nukkumaan ja nukkuu siellä. päätin etten tästä eespäin ees yritä pihalle. en jaksa yksinkertasesti. päivät menee käytännössä vauvaa nukuttaen ja syöttäen. koska nukkuu vain pikkupätkiä.

tuohon ulkona nukkumiseen. kertokaa onko liikaa vaatetta!
meillä siis lumi vielä suurimmaks osaks maassa ja mittari näyttää plus 2-3. vauvalle päällä body + sukkikset, college asu, kypärämyssy ja ohut myssy siinä päällä. tumput käsissä ja jaloissa. äpakkauksen ohut toppapuku, makuupussi joka auki jalkoihin saakka (eli on vain ns. alustana) ja sitte vaunujen se jalkapussi/peite mikä lie siinä vaunun kopan päällä. nytkun tätä kirjotan taijan huomata itekkin et on, liikaa on päällä. mut tuntuu et jos laittaa pelkät toppiksen sisävaatteiden päälle vauva paleltuu. mitäs mieltä? siitäkö tuo jatkuva vaunussa heräily johtuu? vai ahtaudesta kun ei saa käsiä ylös niinku normisti nukkuu vai mistä?

kokeile vähentää vaatteita, kopassa voi tulla kuumakin nukkua, jos oikein aurinko helottaa. Mutta jos ei se auta nukuta sisällä? Ei kai se ulkona nukkuminen mikään pakko ole, jos teidän vauva nyt ei vaan tykkää?

no mun samanikäinen ja noiden lisäks villapuku välissä, on niin pieni, et aurinko jos paistaa ni sit on liikaa vaatetta... käy kunnon kävelyllä, jos nukahtais, niin mä teen... vauvat on yksilöitä myös ton pukeutumisen suhteen...

meil vauval: body, housut, sukat, villahousut, villatakki, villasukat, tumput, tossut äp: paksu toppapuku, kypärämyssypipo huppu. makuupussi, vaunujen jalkapeitto. savossa asutaan.

lisään vielä, et meillä nimenomaan auttaa ns. kapalofiilis eli et ei pääse kunnolla kädet ja jalat heilumaan ja teen väh. 1,5t lenkin joka päivä, aluksi tuli huutoa, nyt nukahtaa jo liikkeelle lähtiessä... muuten ei nuku päikkäreitä ;)

Ei vauvan ole pakko nukkua ulkona :) Ulkoilla voitte muutenkin, älä stressaa siitä. Mun lapsi nukkui aina ulkona tosi vähän ja huonosti, joten nukutin sisätiloissa aina :)

Tosi vaihtelevaahan se on, kuinka paljon vaatetta pitää olla, mutta kuumassa vauva helposti heräilee. Meillä kovassa vaunukopassa patjan päällä lampaan talja ja makuupussi. Sen sisällä vauvalla body, potkarit, pipo ja pörröhaalari. Vaunuissa lisäksi sadesuoja säällä kuin säällä. Voi olla jonkun mielestä vähän, mutta muuten on ihan hikipallero :) Ja Hämeessä siis ollaan, päivisin ollut nyt muutamaa plusastetta.

[QUOTE="Vauva";23563323]Tosi vaihtelevaahan se on, kuinka paljon vaatetta pitää olla, mutta kuumassa vauva helposti heräilee. Meillä kovassa vaunukopassa patjan päällä lampaan talja ja makuupussi. Sen sisällä vauvalla body, potkarit, pipo ja pörröhaalari. Vaunuissa lisäksi sadesuoja säällä kuin säällä. Voi olla jonkun mielestä vähän, mutta muuten on ihan hikipallero :) Ja Hämeessä siis ollaan, päivisin ollut nyt muutamaa plusastetta.[/QUOTE]

Ja vauva on siis myös 3 kk.

no ei kyllä tunnu meillä olevan liikaa päällä jos teillä joillakin vielä villapuvut sun muut taljat on käytössä. eikä täällä nytkään arska paista yhtään..
mut ei se auta. nyt nukkuu tosi tyytyväisenä sängyssä et jospa herra vaan ei viihdy pysähtyneissä vaunuissa. siis nukkuu kyllä jos kävellään mut nyten lähtenyt kävelylle kun pitää siivota. itestä vaan jotenkin tuntuu et vauvan pitää nukkua pihalla. kaikkien vauvat nukkuu pihalla... vissii huomenna sitte taas uus yritys. tai iltapäikät vaunuissa sitte.

[QUOTE="Mam";23563318]Ei vauvan ole pakko nukkua ulkona :) Ulkoilla voitte muutenkin, älä stressaa siitä. Mun lapsi nukkui aina ulkona tosi vähän ja huonosti, joten nukutin sisätiloissa aina :)[/QUOTE]

Juuri samaa meinasin sanoa :) Mikä pakko vauvan olisi ulkona muka nukkua? Ei muuallakaan maailmassa vauvat nuku ulkona (toki poikkeuksia voi olla). Meille syntyy kohta esikoinen, enkä aio nukuttaa ulkona, sillä naapuri käy jatkuvasti tupakalla ja parempi vauvan on minusta nukkua sisällä kuin parvekkeella tupakan käryssä. Vaunulenkit sitten tietysti asia erikseen, silloin voi nukkua, jos nukkuu. Ulkoilla voi lapsen kanssa siis muutenkin :)

Voihan sen vauvan kanssa ulkoilla, vaikka hän on hereillä. Meidän vaavi viihtyy vaunuissa hereilläkin. Isompi leikkii ja minä pidän silmällä molempia. En halua muutenkaan jättää lasta ulos yksin nukkumaan, minusta se on vähän "luonnonvastaista" päästää puolustuskyvytöntä jälkeläistään pois silmiensä ja korviensa ulottuvilta.

Meillä ainakin vaan yhtäkkiä n. 5kk iässä alkoi vaunu-unet maistumaan. Sitä ennen nukkui maks 20min pätkiä ja tunnin päästä ei enää nukahtanut takas vaikka kuinka heilutin. Sängyssä nukkui hyvin. Sitten lisäsin vaatetta ulos, vaikka ilma lämpenikin, tuo oli varmaan ollut liian vähissä vaatteissa (vaatii näköjään enemmän varustetta kun siskonsa aikoinaan). Tai en tiedä mitä tapahtui, mutta nyt (ikää 6kk) nukahtaa yleensä jo siinä vaiheessa kun alan kiskomaan haalaria niskaan. Ja päiväunet menee tosi hyvin, kun kerralla nukkuu 2-3h.

Eli anna vauvalle vähän aikaa ja kokeile sitten uudelleen. Anna nyt nukkua sisällä jos hyvin nukkuu, ei noista ulkoilusuosituksista kannata niin stressata! Sitä paitsi nyt otetaan juuri hiekkoja ylös kaduilta ja ilmanlaatu on mitä on.

Tuo oli just kuin mun kirjottama ja vieläpä saman ikäinen pikkuherra :o) Meillä kans saa aivan olla vaunuja heiluttelemassa ja toisaalta taas välillä vetäsee 3 tuntia ääntelemättä. Sisällä meijän ukko ei nuku puoltatuntia kauempaa joten nukkuu siltikin paremmin ulkona vaikka välillä joudunkin tiheeseen terassilla ravata :o) minä toivon että tämä ois joku ohimenevä vaihe..

Meillä kovassa vaunukopassa patjan päällä makuupussi. Sen sisällä vauvalla body, potkarit, äp:n "villa"haalari, pipo, villasukat ja tumput. On pysynyt lämpimänä.
Ei meidänkään 4 kk vauva nuku liikkumattomissa vaunuissa. Kivasti saa ulkoiltua itse samalla kun nukuttaa vauvaa.

Yhteistyössä