Mitä ihmettä, vauva 7,5kk alkanut valvoa öisin 1,5h klo.4 aikaan?? Kellään vastaavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lea"

Vieras
Meillä tosiaan 7,5kk poika alkanu herätä tuolla neljän aikaan yöllä ja nukkumaan ei saa, ennen kuin hän on valvonut noin 1,5 tuntia. Mun vieressä ei kitise, muttei myöskään nuku, isänsä sylissä huutaa. Yli kuukausi ollaan oltu imettämättä yöllä, että nälkä ei ole ja ollaan päätetty että rintaa saa vasta aamulla klo.5 eteenpäin. En halua yöimetyksiä takaisin.

Nyt viikonloppuna oltiin kylässä ja siellä heräili/valvoi, mutta ajateltiin sen liittyvän uuteen paikkaan ja tapahtumiin. Mutta nyt tuo heräily on jäänyt päälle myös kotona! Pari viikkoa sitten kun valvoi yhtenä yönä tuon 1,5 tuntia, oppi ryömimään. Nyt on kuitenkin valvonut jo monena yönä eikä uusia taitoja (konttausasentoa tms.) ole näkynyt. En myöskään ole huomannut että hampaita olisi puhkeamassa.

Päiväunilla nukkuu yleensä aamupäivällä 1,5 tuntia, mutta tänään on sitten herännyt noilta unilta jo kolme kertaa tunnin aikana (olen nukuttanut takaisin), pojan olisi nukuttava 1,5 tuntia, muuten loppupäivä menee aivan pilalle (se on niin monta kertaa nähty). Iltapäivisin nukkuu noin 30 minuuttia, eilen nukkui jopa tunnin.

Yöunet siis olleet aiemmin klo.20-06(tai 07), heräillyt maidolle noin klo.05. Nykyisin valvoo siis noin 04-05.30, joten aamulla nukutaan sitten noin 07.30-08.

Onko kellään ollut tälläistä, mitä tää on?? Ja miten ihmeessä tuosta yövalvomisesta pääsee?? Apuja kaivattaisiin! Ollaan miehen kanssa kovin väsyneitä, miehen pitää muutenkin nousta ennen klo.06 ja lähteä töihin, hän tästä tilanteesta kärsii vielä enemmän :( Apuja?

Meillä kerkesi nuo rytmit ja valvomiset muuttumaan vielä monesti 7kk jälkeen vaikka ensimmäiset kuukaudet nukkuikin kuin enkeli 8h unia...Poika yövalvotti n.1,5-vuotiaaksi, nyt 2,5-vuotiaana saattaa toki vieläkin herätellä öisin, ainakin kerran pari. :(

Kuulostaa tutulta. Nyt 9kk vauvalla TAAS rytmi muuttuu, just kun ehti tottua edelliseen. Taitaa mennä yli vuoden ikään että vakiintuu rytmi. Hieman rasittavaahan tää välillä on.

Se voi johtua nyt tuosta liikkeelle lähdöstä ettei "malta" nukkua. Meillä on yökukkumiset ajoittunut enemmän just siihen aikaan kun oppi konttaamaan ja nousemaan ylös, mutta näiden taitojen oppimisen jälkeen on nyt ollu pidemmän aikaa levottomat yöt. Eli vaikka ei opetteliskaan uusia taitoja niin tuo ryömimisen oppiminen voi vaikuttaa.
Mulla tuli kans mieleen tuo, että onko teillä miten hämärää makkarissa nyt kun valoisa tulee paljon aiemmin? Jotkut vauvat voi reagoida siihen.

Nukkuuko vauva yleensä omassa sängyssään vai vieressä? Jos nukkuu omassa sängyssään niin tuleeko itku jos ei nosta sängystä pois? Itse yritän pitää viimeiseen asti omassa sängyssään (vaikka hereillä pyörisikin) ja vasta jos itkemään alkaa niin nostan syliin. Olen huomannut että aina kun nosta syliin lapsen niin hän herää siinä vielä enemmän, eikä sit ainakaan nukuta hetkeen.

Koittakaa päivisinkin ottaa lepoa mahdollisimman paljon. Tsemppiä teille, kyllä se siitä tasoittuu :)

Joo, makuuhuone pimennettiin silloin reilu kuukausi sitten, niin alkoi nukkua silloin sinne aamu viiteen asti. Että siitä ei ainakaa pitäisi olla kyse...

Vauva nukkuu omassa sängyssä ja kun itkee, aluksi yritän nukutella sinne sänkyyn takaisin antamalla tuttia ja silittelemällä. Jos ei rauhoitu, otan syliin ja/tai viereen. Lisäksi on nukkunut aina tuon aamuviiden maidon jälkeen vieressä muutamaan poikkeusta lukuunottamatta. Pitäisikö senkin jälkeen laittaa takaisin omaan sänkyynsä?

Isä ei sitten yöllä kelpaa ollenkaan, rauhoittuu vain mun kanssa. Päivisin isäkin kelpaa, mutta vähän mua huonommin. On alkanut hieman vierastaa (?) vai mitäköhän tää on, kitisee aina mut nähdessään ja ryömii luokse, repii lahkeesta että syliin täytyisi päästä. On kovasti siis mun perään myös päivällä. Paitsi jos on pirteä ja kylläinen, ei ryömi perästä. Heti jos alkaa tulla nälkä, tai väsy, pitää päästä äitin syliin.

Meillä nyt 9kk on kukkunut viimeiset 3 kk. Herää yöllä, kahden ja neljän välillä, ja on hereillä parhaassa tapauksessa pari tuntia. Vaihtoehtoisesti nukkuu neljään (aamulla siis) ja herää silloin uuteen päivään. Ja kolme isompaa lasta meillä myös, melkoisen loppu alan olemaan. Satunnaisesti nukkuu jonkin yön hyvin, sitten taas kukukaat. Ja rytmi on muuten tosi säännöllinen, nukkuu päikkärit 2h ja yöunille nukahtaa itse klo 20.

Se on toi kevät, meillä herää 3 vuotiaskin neljän aikaan aamulla, ja myös itse herään kun linnut laulaa ja on valosaa vaikka pimennysverhot on meilläkin. oon varma että alkaa nukkua paremmin kun toi valosuus vähenee, eli juhannuksen jälkeen.

Yhteistyössä