Mitä iltaruoaksi 4 kk ikäiselle ? Ja kuinka saan rytmiä päiviin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annmari-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Annmari-76

Jäsen
12.06.2007
259
0
16
Olemme muutaman viikon ajan antaneet pian 4 kk ikäisellle tytöllemme iltaisin tuttipullosta joko maissivelliä tai peruna-porkkanavelliä, määrä yleensä 1,6 - 1,8 dl. Mutta ei nuku kuin noin 6 tuntia sillä ruualla, ja nekin unet usein hieman levottomasti. Onko normaalia, vai voisinko antaa jo jotain tuhdimpaa iltaisin, ett nukkuisi vaikkapa 8-9 tuntia?
Annan siis yöllä noin neljän aikaan tissiä, ja saa paisuneesta tissistä silloin isot määrät maitoa. Niillä maidoilla nukkuu n. 3,5 tuntia. Sitten heräämmekin jo aamutoimille, annan tissiä ja tytön kanssa seurustellaan noin 45 min kunnes väsähtää, ja laitan pinnasänkyyn nukkumaan. Nukkuu noin 45 min. Sitten annan seuraavan ruuan tuttipullosta: noin 1,5 dl maissivelliä, ja kun väsähtää laitan vauhuihin, nukkuu noin 1-1,5 tuntia. Ja sitten loppupäivä menee tissiä noin kahden-kolmen tunnin välein syöden ja useita noin 30-45 min päiväunia nukkuen... Joskus päivisin saa myös soseita tissimaidon jälkeen.

Haluaisin muokata jonkunlaista rytmiä jo tytölle..... Onko teillä vinkkejä?

Meillä neuvolantäti opasti antamaan soseen aamupäivällä ennen pidempiä päikkäreitä (joita meillä ei kyllä oo nukuttu) ja meillä se teki tehtävänsä.Aikasemmin Emmi nukkui aika lyhyitä ja epäsäännöllisiä päikkäreitä.Toi pottu (muuta ei olla vielä maistettu) tuntuis vaikuttavan päiväuniin pidentävästi.

Toi velli vaan ehkä pitäs jättää sit aamusta pois että jaksais sen soseen sitten.Hyvältähän noi teidän yöunet kuulostaa mun mielestä.Meillä syödään illalla n.150ml maissivelliä ja sen voimalla nukutaan n.5h,sitten tissiä ja joko nukutaan aamuun tai tissitellään aamulla vielä toisen kerran.

Mä en tiedä miten kokeneemmat,mutta itse en oleta että 4kk nukkuis vielä yöt läpi.Toki toiset nukkuu,mutta ei kaikki.Oon ihan onnellinen jos herätään vaan pari kertaa kun toiset heräilee edelleen parin tunnin välein läpi yön.

Ja itseasiassa tää 4-5kk ikä on vissiin sellasta aikaa että monella hyvin nukkuvalla vauvallakin menee unet uusiks kun maailma ympärillä alkaa kiinnostaa ja opitaan kauheesti uusia asioita.

Tsemppiä sulle ja toivotaan että jollain kokeneemmalla ois joku ihme poppakonsti millä saisit teidän rytmit kohdilleen =)

Luulenpa, että lapsesi vielä hyvinkin tarvitsee sen yösyönnin... Toisethan alkavat nukkua öitään hyvinkin vasta 8-9kk iässä jos aina silloinkaan... Varsinkin, jos tissiä saa. En nyt mikään asiantuntija ole, mut itellä reilu 5kk tyttö, jolla kaikki rytmit syömisineen ja unineen meni ihan päälaelleen 4-5kk iässä. Että olisin onnellinen, jos selviäisin noinkin pienellä yösyötöllä...(tai kerran meilläkin syödään, mut se muu hulinointi tunnin välein...) Tosin voithan kokeilla jo puuroa antaa illalla hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa, jos lapsesi "osaa" jo kiinteitä syödä... Meillä puurostakaan ei apua, koska hyvä jos 1/4 desin saan menemään.

Meillä 4 kk iässä annettu illalla puuro. Mutta syö siitä 7 tunnin päästä viimeistään. Poika nyt kohta 6 kk. Ja kyllä yksi yösyönti on minun mielestäni hyvä vielä tuon ikäisellä. En ole itse ajatellut lopettaa sitä vielä. Ja meillä myös syödään 5 kiinteää päivässä.

Meidän poika lopetti yösyömiset 5kk ikäisenä. Kun hän silloin heräsi yöllä laitoimme vaan tutin suuhun ja hän nukahti uudestaan.Joten en tiedä voiko "tuhdimman ruoan" antamisella opettaa vauvalle että nyt sinun kuuluu nukkua läpi yön.

Itse olisin halunnut imettää kauemmin (imetin 3kk ja hyvin kasvoi...), mutta minulla meni hermo juurikin siihen, että tissimaidolla tyttö heräili öisin muutaman tunnin välein ja kun joskus hoidossa sai korviketta niin nukkui koko yön...
Olin kyllä siinä suhteessa siis melko itsekäs, mutta voin kertoa, että kun imetys loppui niin meillä on nyt kuukausi nukuttu klo. 20-06 ja nykyään kun laittaa tutin suuhun, niin saattaa tuo pitenpääkin nukkua. Ehkä ne korvikkeet sitten on tuhdimpaa kamaa. Tai sitten meidän neiti vaan tykkää nukkua. Ei olla aloitettu mitään kiinteitä vielä, eikä myöskään vellejä. Ensi viikolla ajattelin kiinteitä aloittaa. Päivisin syödään 5 maitoateriaa (160-200ml) n. 3-4 tunnin välein. Tarjoan tytölle ruuan säännöllisesti, ennen kuin tulee liian kova nälkä. Näihin ruoka-aikoihin ajattelin sitten ottaa kiinteät hiljalleen mukaan...

Hyvä , ajattelinkin että kaiketi normaalin mittainan jakso on, mutta aiemmin kun annettiin pelkkää korvikemaitoa iltaruokana, nukkui lähes saman mittaisia jaksoja, ajattelin että tuo velli pitäisi jonkun verran pitempään tytön unten mailla =).
Mutta poikkeuksiakin on aina välillä: nimittäin viime yönä nukkui lähes 8 h niillä iltaruuilla.

Kun vaunuissa nukutatte vauvojanne niin kuinka hämärässä/valoisassa vaunussa vauvanne on? Nimittäin tuli mieleen että jos siksi ei tyttö nuku niin pitkään kun aika valoisaa on siellä vaunuissa. Pitäisi kaiketi joku harsoliina laittaa vähän hämärtämään.. onko teillä kokemuksia ?

Meillä tyttö täyttää ensi viikolla 4kk ja olen jo muutaman viikon totuttanut perunaporkkanavelliin korvikkeen seassa ja pikkuhiljaa nostanut määrää ja tällä hetkellä annan aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä ruokana p-p-velliä 100ml+korviketta 100ml samassa pullossa.Nukkumaan laitetaan n.klo 20 ja nukkuu tuolla eväällä YLEENSÄ koko yön ja aamulla syödään n.klo 09. Toki yöllä saa tuttia herätä suuhun laittamaan ja välillä rasittavankin usein ja yleensä just sillo kun on itse saanut sängyssä hyvän asennon tai juuri nukahtamaisillaan :/

Kysyit Annmari noista rytmeistä, ni meillä toistaiseksi hyvin toiminut seuraava ( toivottavasti ei nyt heti muutu kun kerran pääsen "kehumaan" :whistle: ) :
n.klo 08-08.30 heräillään, yövaippa vaihdetaan ja pylly pestään ja päivävaatteet päälle
n.klo 09 velli+korvike
n.klo 10-11 päikkärit 0,5h
n.klo 11 hedelmäsose
n.klo 12 korvike
n.klo 12.30-13 päikkärit vaunuissa 2-4h
n.klo 15-16 korvike
n.klo 18 iltaunet 0,5h
n.klo 20 velli+korvike ja sit yöunille (viimeistään klo 21 mennessä)
Pakko käyttää noita "noin-aikoja" ku ainahan ne vähän heittää..

Meillä tyttö syö lähes tasan tarkkaan 2h välein (paitsi vaunupäikkäreiden ja yöunien aikaan) ja on tätä tehnyt jo pitkään. Ajattelin kohta alkaa tarjoomaan myös ruokaisia soseita tai perunaa tms..

Itse en ole vaunuissa mitään "pimennystä" käyttänyt, mutta kyllähän nyttenkin jo tuolla ulkona rupee hämärtämään, joten ei tarvitsekaan. Ja yleensä kun vaunuihin laitan lähden lähes samantien tekemään lenkin vaunujen kanssa, tuon olen todennut hyväksi ja mielestäni nukkuis varmaan vaikka 10h jos jaksais niin kauan vaan kävellä :laugh: Kai se hytkytys parasta "nukuttamista" on.. Sitten kun taas kotia pääsee ja parvekkeelle vien vaunut ja siellä unet jatkuu niin selkeesti havahtuu kun vaunut pysähtyy ja sit joutuu käydä silloin tällöin hytkyttelemässä :)

Tälläinen oli meidän tarina!

meillä esikoispoika lopetti yösyömiset 3kk ikäisenä ja nukkui sen 8-9h, kunnes söi ja jatkoi uniaan. tämä pieni herra 4kk syö päivisin n. 3h välein rintaa ja kiinteitä hieman opetellaan. illasta syö velliä, mutta meillä ei yöuniin ole vaikuttanut mitenkään. eka pätkä on 3-4h ja sen jälkeen heräillään 2h välein tasaisesti syömään rintaa. voishan olla et selviäis vähemmällä jos antais tuttelia ja söis siitä kerralla mahan täyteen. mut mennään nyt vähän aikaa näin, luulen, että alkaa hiljalleen muuttua tavat itsestään. nyt on muutoinkin todella levottoman nukkumisen aikaa myös päivällä, pientä kitinää koko ajan.

meillä ei vaikuttanut korvike uneen, eka pätkä on pitkä, ja sen jälkeen syö 2h välein aamuun saakka. päivisin syö 2-2,5h välein eikä aina nuku pitkiä unia edes, ja joskus taas sitte nukkuu viitisenkin tuntia.. mene ja tiedä, taitaa kuun asento ja viikonpäivä varmaan vaikuttaa nukkumiseen ;)

Yhteistyössä