Mitä itse tekisit tässä tilanteessa? Älkää tuomitko...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
eli, vauva on 4 kk ja elämäntilanne todella stressaava. Olen sortunut tupakoimaan vaikka imetän. Tupakoin noin 4 iltana viikossa pari tupakkaa niin, että tupakan ja imetyksen välissä on vähintään 7 tuntia. Omatunto on kuitenkin todella huono, koska olin koko raskausajan ja ensimmäiset kuukaudet vauvan syntymän jälkeen polttamatta. Sitten tuli tämä kriisi enkä usko pystyväni lopettamaan tupakointia :( (olen polttanut 16 vuotta ennen raskautta).

Kysymys siis kuuluu: Lopetanko imetyksen vai jatkanko polttamista tähän malliin? Pystyn aivan hyvin olemaan polttamatta päivisin. Eli voittaako imetyksen hyödyt noiden parin tupakan haitat, kun imetyksen ja tupakan välin pidän pitkänä ettei myrkkyjä ole maidossa niin paljon.

Ja en siis toivo vastauksiksi "lopeta polttaminen" koska yritän kyllä ja toivon siihen pystyvänmi kunhan vaikea elämäntilanne helpottaa. Mutta mitä tekisin. '

Onko täällä ketään joka olisi polttanut imetysaikana?

Mä poltin jonkinverran imetyksen aikana.Jos asia vaivaa sua niin lopeta imetys.Jos siis koet,että tupakointia et voi lopettaa ja podet huonoa omatuntoa polttamisesta.Älä ota ressiä äitiydestä liikaa vaan käytä omaa järkeäsi.Hyvä äiti sä olet vaikka polttaisitkin.

kiitos, kakkonen asiallisesta vastauksestasi. Musta vaan tuntuu koko ajan vahvemmin että pitää tuo tupakka jättää pois...en vaan millään pysty. :( Päivisin ajattelen koko ajan sitä illalla odottavaa tupakkaa, päivän ainoa rentouttava hetki...

Mä aloin polttaa uudelleen kun esikoinen oli n. 3kk.
Pitkään meni niin et poltin vaan yhden tupakan illalla ja yhden aamulla.
Mä en täysimettänyt ollenkaan ja lopetin kokonaan ku esikoinen oli 5kk.

Kun aloin odottaa kuopusta lopetin taas enkä enää oo aloittanutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti:
eli, vauva on 4 kk ja elämäntilanne todella stressaava. Olen sortunut tupakoimaan vaikka imetän. Tupakoin noin 4 iltana viikossa pari tupakkaa niin, että tupakan ja imetyksen välissä on vähintään 7 tuntia. Omatunto on kuitenkin todella huono, koska olin koko raskausajan ja ensimmäiset kuukaudet vauvan syntymän jälkeen polttamatta. Sitten tuli tämä kriisi enkä usko pystyväni lopettamaan tupakointia :( (olen polttanut 16 vuotta ennen raskautta).

Kysymys siis kuuluu: Lopetanko imetyksen vai jatkanko polttamista tähän malliin? Pystyn aivan hyvin olemaan polttamatta päivisin. Eli voittaako imetyksen hyödyt noiden parin tupakan haitat, kun imetyksen ja tupakan välin pidän pitkänä ettei myrkkyjä ole maidossa niin paljon.

Ja en siis toivo vastauksiksi "lopeta polttaminen" koska yritän kyllä ja toivon siihen pystyvänmi kunhan vaikea elämäntilanne helpottaa. Mutta mitä tekisin. '

Mä poltin imetysaikana juuri samalla tavalla kuin sinä kuvailit. En enää muista mistä tiedot hain, mutta jonkin tiedon perusteella totesin, että jos imetän illalla ja sitten aamuyöstä kun tyttö herää syömään (välissä väh. 6 tuntia), asian pitäisi olla ok. Voit kysyä tuota neuvolassa ihan hyvin.

Onko täällä ketään joka olisi polttanut imetysaikana?

Olen kaikkien kolmen lapseni imetyksen aikan polttanu silloin tällöin iltaisin ja baarissa käydessäni muutaman, mutta tosiaan tuolla samalla tyylillä, että en sitten moneen tuntiin sen jälkeen ole imettänyt. En tiedä, miten väärää tuo on ja onko siitä nyt sitten jotain pahaa seurannut. En osaa sanoa. Terveitä ovat lapset ainakin tähän asti olleet, muutamia kausiflunssia lukuunottamatta. Ikää heillä on nyt 8, 6 ja 5 vuotta.

MIKSI sä kysyt, jos ei kahdesta vaihtoehdosta toista saa sanoa vastaukseksi?! Tuo on ihan sama kuin laihdutuksen kanssa; "mä lopetan sitten huomenna/kun valmistun/lomalla/kun tää stressi loppuu"...jos jotain meinaa, se pitää tehdä HETI.

Sulla ei ole itsekuria ja haet täältä silittelyitä ja ymmärrystä muilta tupakoitsijoilta. Laita siis ketjun nimeksi "Imettävät tupakoijat, vertaistukea" tai jotain vastaavaa, kun sulle ei joka tapauksessa kelpaa tuo toinen vastaus.

Hölmöä kyllä, ei voi muuta sanoa. Ei niinkään edes se polttaminen vaan ruikuttaminen ja tekosyiden keksiminen.

Mieluummin poltat JA imetät kuin annat korviketta. Maidostasi vauva saa suojaa tupakin myrkkyjä vastaan mutta korvikkeesta ei saisi.

Muutama tupakka ei ole niiiiin vakava asia kuin raskaana polttaminen.
Tottakai ihanne olisi jos ei polttaisi lainkaan.

Ootas kun noi tupakinvastustajat hyökkää sun kimppuus. Tsemiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja älä ruoski itseäs:
Mieluummin poltat JA imetät kuin annat korviketta. Maidostasi vauva saa suojaa tupakin myrkkyjä vastaan mutta korvikkeesta ei saisi.

Korvikkeesta ei saisi :laugh: Juu, ei saisi korvikkeesta sitä itte myrkkyäkään :D Ootte te heikot huvittavia.

siis kyllähän mä tiedän, että nää on kaikki tekosyitä. Siks mä oonkin niin huono äiti!! Kyllä mua "lohduttaa" kuulla että muutkin on tehneet näin eikä lapset oo kuolleet/sairastuneet vakavasti/saaneet traumoja tällaisesta tupakoinnista. Mä niin haluisin olla vahva ja fiksu aikuinen, äiti. Olen kuitenkin ylpeä etten kertaakaan odotusaikana repsahtanut ja uskon että ilman tätä tiettyä asiaa en olisi nyttenkään repsahtanut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MIKSI sä kysyt, jos ei kahdesta vaihtoehdosta toista saa sanoa vastaukseksi?! Tuo on ihan sama kuin laihdutuksen kanssa; "mä lopetan sitten huomenna/kun valmistun/lomalla/kun tää stressi loppuu"...jos jotain meinaa, se pitää tehdä HETI.

Sulla ei ole itsekuria ja haet täältä silittelyitä ja ymmärrystä muilta tupakoitsijoilta. Laita siis ketjun nimeksi "Imettävät tupakoijat, vertaistukea" tai jotain vastaavaa, kun sulle ei joka tapauksessa kelpaa tuo toinen vastaus.

Hölmöä kyllä, ei voi muuta sanoa. Ei niinkään edes se polttaminen vaan ruikuttaminen ja tekosyiden keksiminen.

Mä taas ymmärrän ap:tä tosi hyvin, eiköhän kyse ole kuitenkin isosta
kriisistä, ja kyselee siksi, että pitäisikö imetys lopettaa kokonaan vai olisiko kuitenkin rintamaito, vaikka vähän tupakoikin parempi vaihtoehto.

Ja itse en tupakoi, enkä koskaan ole tupakoinut. Mutta ymmärrän kyllä, että jossain elämäntilanteissa, se varmasti suo lohtua. Mun oma ratkaisu sellaisessa tilanteessa on syöminen, ja sekään ei ole mikään terveellinen juttu.

Kuules nyt. Kysymyshän kuului, lopettaako ap imettämisen vai jatkaako samalla tavalla. Lopettaminen ei ollut tässä ollenkaan vaihtoehtona.

Olipa asiallinen vastaus.Mun mielestä olisi joskus paikallaan opetella vastaamaan asiallisesti vaikka aihe olisikin miten paheksuttava tahansa.Tuskin ap mitään silittelyä kaipaa vaan nimenomaan vertaistukea joten onko sitten vaikeaa jättää kokonaan vastaamatta jos ei osaa moista antaa ja vääränlaisen otsikon takia olet ketjun avannut.

Ap:lle sanon.Koita lopettaa se tupakointi ihan ja juuri nyt.Mikäli et voi tai edes halua jostain syystä niin vähennä imetystä ja lopeta kokonaan ihan vain siksi,jos omassa mielessä jokin asian kanssa kalvaa.Sun vauva on kuitenkin jo sen ikäinen,että imetys ei suurta ihmettä tee suuntaan taikka toiseen..Tsemppiä jatkoon äläkä missään nimessä käy pitämään itseäsi huonona äitinä tämän takia.

Alkuperäinen kirjoittaja älä ruoski itseäs:

Korvikkeesta ei saisi :laugh: Juu, ei saisi korvikkeesta sitä itte myrkkyäkään :D Ootte te heikot huvittavia.

hohhoijjaaa

vauva on tosi tyytyväinen pakkaus ja nukkuu onneksi noi yöt niin, että kun kymmeneltä menee nukkumaan, herää vasta kuudelta syömään aamulla. Ei ole kertaakaan vielä tullut tilannetta että imetyksen ja tupakan väli olisi ollut alle 4 tuntia. Sitä mä lähinnä täältä tosiaan hain, että kuinka haitallista tämä mun tapa tupakoida nyt on verrattuna siihen että lopettaisin imetyksen, siirryttäis korvikkeelle.

Ap: kysy neuvolasta kumpi on parempi. Älä usko meitä maallikkomammoja. Mä sanoisin, että vaihda korvikkeeseen. Mutta imettäminen on paljon muutakin kuin ruokkimista.

Mutta tsemppiä joka tapauksessa!

Miten muistelisin joskus lukeneeni (lähdettä en tietenkään muista; oletko googlettanut aihetta imetys ja tupakka? ), että melko runsaasti saa polttaa ennen kuin tupakka ylittää imetyksen hyödyt eli en usko tuolla sinun menolla olevan suunnatonta haittaa. Varmasti haittaa on, mutta jo pelkästään siitä on haittaa, että ylipäätään poltat. Onhan isänkin tupakointi haitallista lapselle, koska savuttelun jälkeen vaatteiden, hengityksen, käsien jne. mukana saapi myös passiivisesti niitä myrkkylöitä.

Parasta olisi siis kyetä olemaan ilman, mutta tuon määrän vuoksi ei kannata imetystä mielestäni lopettaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
vauva on tosi tyytyväinen pakkaus ja nukkuu onneksi noi yöt niin, että kun kymmeneltä menee nukkumaan, herää vasta kuudelta syömään aamulla. Ei ole kertaakaan vielä tullut tilannetta että imetyksen ja tupakan väli olisi ollut alle 4 tuntia. Sitä mä lähinnä täältä tosiaan hain, että kuinka haitallista tämä mun tapa tupakoida nyt on verrattuna siihen että lopettaisin imetyksen, siirryttäis korvikkeelle.

Joo tuskin on noilla aikaväleillä kovin haitallista,mutta tupakoinnilla on paha tapa lisääntyä ihan salakavalasti ja ykskaks poltat aamuisinkin sen yhden tai korkeintaan kaksi ja päikkärien aikaan yhden tai ehkä kaksi jne jne..Tämän tiedän itse kokemuksesta ja siksipä minä lopetin imettämisen kun esikoinen oli 4kk..

kiitos teille. Yritän nyt tosissani päästä noista iltatupakoista eroon. Imetys on mulle kuitenkin tärkeää ja tuntuu ihan kamalalta että mun itsekkyyden takia lopettaisin imetyksen. Mieshän on polttanut koko ajan ja siks mullekin on vaikeaa, kun tuo ei aio lopettaa. :(

Tumppaa sen ukkelin persuuksiin se iltatupakan jämä, ja sanot sitte ettet voinut mitään kun raskausmasennus pakotti tekemään niin... Eikö se pirulainen voi edes mennä johonkin huustuuteriin polttamaan ettei siinä vieressä härnää... :kieh:

Itse olen tupakan fanaattinen vastustaja mutta tätyy kyllä sanoa että poltat niin harvoin ja vähän, että on pienempi paha kun nyt vaan jatkat imetystä. Lapsi hyötyy siitä enempi. Eli älä vaan enempää tupakoi vaan pidä se tossa ja jatka tisua. Enempi sun pitäis potea huonoa omista jos epäät maidon lapselta sen takia että poltat vähän.

no eikös ne kaksi vaihtoehtoa olleet nämä: 1. jatkaa muutaman polttamista ja imettämistä tai 2. jatkaa muutaman polttamista ja lopettaa imettämisen.

Yhteistyössä