Mitä ja kuinka paljon teidän lapset syö aterioilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono syömään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono syömään

Vieras
Ja minkäikäisiä lapsia, minkälainen kehonrakenne? Mun 5-vuotias tyttö kun tuntuu elävän pyhällä hengellä ja oon huolissani kaiken tarpeellisen saannista...eilen meni näin:

Aamupala klo 8.30 : mukillinen juotavaa jogurttia, banaani (tää on hvyin tavallinen aamupala meillä)

N klo 11 Puolikas paahdettu ruisleipäpala, jonka päällä margariinia, juustoa ja kinkkua sekä vihanneksia. Leivästä vain puolet, päälliset kokonaan, gefilus kidius-jogurtti

klo14 kourallinen viinirypäleitä, välipalakeksi, mehukeittoa n 1 dl

Klo 16.30
3 lihapullaa, n 2 rkl perunamuusia, puolilasillista maitoa, eskimopuikko (söi hyvin, sai siksi jälkkärin)

klo 19.30 illalla 1 hapakorppu päällisten kera, mukillinen mehukeittoa

5v poika syö 5 kertaa päivässä, määrä vaihtelee paljonkin. Esimerkiksi:
aamupalalla lautasellinen puuroa ja maitolasi
lounaalla lautasellinen tai kaksi hernekeittoa ja leipäpala+maitoa.
välipalalla esim banaani
päivällisellä 3lihapullaa ja pari keskikokosta perunaa+salaattia.
Iltapalalla esim jogurttia ja hedelmä.
tälleen syö jos syö hyvin.
tai sitten närkkii vähän/ateria kokopäivän.
Pitkä ja hoikahko poika. Energia menee kaiketi pituuskasvuun ja kova on liikkumaan.

1v9kk siro tyttö, syö hyvin vaihtelevasti. Ateriat on tarjolla seuraavasti:
(klo 6 pientä aamupalaa jos herää kovin aikaisin)
klo 8 aamupala
klo 11 lounas
(klo 14 välipala jos on hereillä)
klo 16-17 päivällinen
klo 19-20 iltapala
+ imetys ennen päiväunia ja yöunia

Lounas saattaa koostua vain ruoan mulkaisemisesta tai sitten saattaa syödä aikuisen kourallisen ja pyytää lisää. Iltapala voi olla pari lusikallista tai puolikas puuroannos. Leipää syö yleensä jos sitä on tarjolla (1-2krt/vrk), puolikkaasta viipaleesta kahteen viipaleeseen. Hedelmäsosetta jos on tarjolla, niin söisi loputtomasti. Hedelmät muutenkin maistuu. Nyt on taas menossa vaihe, kun tuntuu että lapsi elää aika vähällä. Esim tänään klo 6 napsi muutaman muron ja vadelmia, klo 8 söi leivän päältä leikkeleen ja pari palaa päärynää ja joi puoli desiä maitoa, lounaalla uinnin jälkeen ronkki makaronilaatikosta 3-4 kanapalaa ja maistoi parsakaalia, joi taas tilkan maitoa. Pieniruokainen tuo on ollut aina, mutta noin kuukausi sitten oli joku kasvuspurtti jolloin saattoi aamiaisella mennä kolmekin siivua leipää, mikä oli jo hyvin hyvin outoa :D

Mutta kun tuo on elossa pysynyt, voi hyvin ja kasvaa tasaisesti, ja ruokaa on tarjolla järkevästi, niin itse asiassa aika vähän tulee noita ruokamääriä kyttäiltyä. Olen ollut joistain ihan järkevistä lähteistä ymmärtävinäni, että yleisin lasten syömiseen liittyvä ongelma on aikuisten epärealistiset odotukset :) (Ja tämä ei ollut siis kohdistettu aloittajalle, vaan yksi peruste sille että olen yrittänyt olla asettamatta suuria odotuksia lapsen syömiselle.) Ja toistaiseksi olen onnistunut olemaan houkuttelematta tai suostuttelematta syömään. Kerran tai pari saatan kehottaa jos lapsi on malttamaton, mutta itse päättää syökö vai eikö ja paljonko syö, ja seuraava ruokailu on sitten aikanaan. Tulen täältä sitten kysymään vinkkejä kun nykyinen ei enää toimi...

mun lapsista jokainen aikas hoikka, mut syövät ku hevoset ja sitä mitä laitan tarjolle..

joskus kokkisota-ohjelmassa joku kokki neuvo ku joku kysy et miten saa lapsen syömään paremmin, neuvo et ottaa lapsi mukaan ruokakauppaan, antaa valita tyyliin otetaanko omenoita vai pääsynöitä, antaa lapsen osallistua ruuan tekoon ja pitää naposteltavana, jos semmosta tarttee, jotain porkkanatikkuja, hedelmälohkoja yms.

mun lapsista jokainen aikas hoikka, mut syövät ku hevoset ja sitä mitä laitan tarjolle..

joskus kokkisota-ohjelmassa joku kokki neuvo ku joku kysy et miten saa lapsen syömään paremmin, neuvo et ottaa lapsi mukaan ruokakauppaan, antaa valita tyyliin otetaanko omenoita vai pääsynöitä, antaa lapsen osallistua ruuan tekoon ja pitää naposteltavana, jos semmosta tarttee, jotain porkkanatikkuja, hedelmälohkoja yms.

Tää on muuten ainakin meillä ja tällä hetkellä totta, tuo meidän 1v9kk syö aivan mitä tahansa taikinakulhosta (perunamuussi jää lautasella koskematta, mutta kun kerran sekoitin muussin vatkaimella kulhossa niin sitä piti maistaa vaikka kuinka monta kertaa :D), ja lapsen yksi suosikkikysymys- ja hokema onkin nykyään että "sitten maistaa?" (ensin sekoitetaan / paistetaan / paloitellaan / ripotellaan / mitä vaan, ja sitten saa maistaa).

5v poika syö vaihtelevasti
Aamulla näkkäri oivariinilla ja juustolla, banaani, lasi mehua
Lounas annos edellisen päivän ruokaa, kasviksia raakana, lasi maitoa
Välipala sämpylä, joskus pulla tai vanukas tai ville vallaton
Päivällinen annos kotiruokaa, usein raastetta tai sit kasviksia ja lasi maitoa
Iltapalalla marjoja ja jogurttia tai leipää ja jogurttia.
määrät vaihyelevat. Laatikkoruoasta ja kokolihasta pitää. Saattaa syödä koko ison pihvin tai 4 lihapullaa. Keittoruokaa saattaa mennä 3 lusikkaa, myöskään kastikkeet ei ole herkkua. Maistaa kyllä nätisti kaikkea. Ylipäätään syö parhaiten lihaa ja kasviksia. Esim riisi ja keitetty oeruna jää aika usein lautaselle. Isokokoinen, vankkarakenteinen. 117cm, 22,5kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Huono syömään;28339317:
Ja minkäikäisiä lapsia, minkälainen kehonrakenne? Mun 5-vuotias tyttö kun tuntuu elävän pyhällä hengellä ja oon huolissani kaiken tarpeellisen saannista...eilen meni näin:

Aamupala klo 8.30 : mukillinen juotavaa jogurttia, banaani (tää on hvyin tavallinen aamupala meillä)

N klo 11 Puolikas paahdettu ruisleipäpala, jonka päällä margariinia, juustoa ja kinkkua sekä vihanneksia. Leivästä vain puolet, päälliset kokonaan, gefilus kidius-jogurtti

Klo 16.30
3 lihapullaa, n 2 rkl perunamuusia, puolilasillista maitoa, eskimopuikko (söi hyvin, sai siksi jälkkärin)

Aika makeita syötäviä. Eikö syönyt lounasta vai oliko tuo leipäsysteemi lounas? Miksi koko ajan mehukeittoa? Missä maito?

Meillä on 9-vuotias, erittäin nirsi tyttö. Pituutta ehkä n. 130cm, painoa ei paljon yli 20kg. On syönyt vauvasta asti tosi huonosti.

Tässä eilisen ruoat:

Aamupala: kaksi sämpylän puolikasta pelkällä voilla
Välipala: omena
Lounas: n. neljä pinaattilettua
välissä söi karkkia ja suolakeksiä kun karkkipäivä jäi välistä
Päivällinen: neljä paistettua nakkia, pari lusikallista perunamuusia, pari lusikallista porkkanaraastetta
Iltapala: kaksi sämpylän puolikasta kinkkusiivulla

Ruoan kanssa joisi aina mehua mutta pidän huolen että edes yhdellä ruoalla tulee juotua maitoa. Lisäksi juo paljon kaakaota, jotta tulis sitä maitoa juotua.

Alkuperäinen kirjoittaja Huono syömään;28339317:

Klo 16.30

Meillä on viisi täyttävä poika ja syö näin:

aamupala 8: puuroa rusinoilla ehkä 1,5 dl, n desi maitoa
välipala 10 (kerhossa): puolikas näkkäri, kolme omenaviipaletta, vettä
lounas 12.30: kolmisen senttiä kurkkua paloina, pari kirsikkatomaattia, pala paprikaa, noin desi makaronia, noin puolidesiä (?) savusiikaa, maitoa desi
välipala 14.30: banaani, maitoa
päivällinen 17.30: kolmisen senttiä kurkkua paloina, pari kirsikkatomaattia, pala paprikaa, noin desi - puolitoista perunamuusia ja nakkikastiketta noin desi (?)
iltapala 20: vaniljainen maitorahka

Meillä siis koko ajan pikkasen käyrän alla menny poika, jonka kanssa käytiin puolen vuoden painotsekkauksessa (piiitkästä aikaa)

AP:n ruuasta myös mietin, että miksi mehukeittoa niin paljon ja jogurttia niin paljon, missä maito? Ja missä proteiini?

Jos pelkäät painon kanssa, niin lisää öljyä ruokaan tai laita reippasti levitettä leivälle.

Yhteistyössä