Mitä jos ei enää vaan jaksa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yritä jaksaa huomiseen. Huomenna näytät tuon saman tekstin, jonka tänne kirjoitit, jollekin läheisellesi. Pyydät häntä ottamaan yhteyttä auttaviin tahoihin, jollet itse jaksa. Apua on olemassa ja sitä varmasti sinulle suodaan, mutta sun tarvitsee rehellisesti myöntää ja kertoa, mitä pään sisällä ajattelet. Et saa yhtään vähätellä tai yrittää säästää kuulijaa, koska siinä vaiheessa et itse auta enää itseäsi.

ikävää vaan että se apukin maksaa, mikään kun ei ole ilmaista :( niin hirveet lainat jäänyt eron myötä, että en tiedä onko lapsille edes ruokaa huomenna. ei vaan jaksais enää tätä kamalaa oloa

Ensinnäkin sun tarvitsee ensin määritellä, millaista apua tarvitset. Taloudellista tukea? Mielenterveyspalveluita? Lastenhoitoon apua? Helpompi yrittää auttaa, jos tietää edes suunnan, mitä kohti lähteä kulkemaan.

jos sais nää lainat pois niin ei varmasti olis niin kamala olla, niiden takia kai sitä on välillä ihan vaan mielessä miettinyt että jos vaikka ajaisi puuta päin, mut onneks lapset ovat pitäneet mut vielä ainakin täällä, tosin välillä tuntuu että heillä olis parempi olla mun vanhempien luona, kuin minun.

Aamulla heti ekaks yhteys ensimmäiseen tahoon mikä vain voi jotenkin auttaa!! Mikä vain tulee mieleen, ystävä, neuvola, pankki, esimies, kuka vaan!
Asiat paranee aina!
Mulla oli vielä tänä aamuna kaksi isoa ongelmaa, joita olin miettinyt ja valvonut. Sattumien ja keskustelujen kautta molemmat näyttäisivät lähteneen aukeamaan.

olis millään jaksanut hengittää, lasten takia sitten oli pakko elää enkä ole katunu päätöstä. en jaksanu pyytää apua ja liian kallistakin se olis ollu. loogisinta olis ollu pyytää läheisiltä apua vaan ei sekään mitään helppoa ole, hävetti kaikenlainen heikkous ja valittaminen.

voimia toivon sulle koko sydämestä että jaksat pahimman yli.

Joko olet keskustellut velkaneuvojan kanssa? Sieltä pitäisi löyty ohjeita, joita et ehkä ole itse lainkaan huomannut synkkien ajatusten keskellä. Lapsesi tarvitsevat sinua, koska olet heidän ÄITINSÄ. Tidät sen sanomattakin. Ja muista tiukan paikan tullen valtakunnallinen mielenterveyden palvelunumero, johon voi soittaa nimettömänäkin.

En halua yhtään vähätellä sun taloudellista ahdinkoa tai hätää, mutta muista että raha on kuitenkin vain rahaa. Sitä tulee ja sitä menee, mutta oikeasti muu elämä määrittää ihmisen itsensä. Auttaisiko sua lainan uudelleen järjestely (esim. laina-ajan pidentäminen,luottojen yhdistäminen, tms.), velkasaneeraus tai joku muu asia?

Sä et voi elää vain lasten takia tai heidän vuokseen, koska jossain vaiheessa voi tulla sellainen hetki, että se ei enää riitä. Kuten itse sanoit, olet jo miettinyt sitä, olisiko sun lapsilla parempi ilman sua. EI TIETENKÄÄN OLE! Mutta sä alat olemaan henkisesti niin finaalissa, että et enää näe metsää puilta. Siksi, edes lasten takia, auta itse itseäsi ja kerro jollekin läheiselle noista sun ajatuksista ja tuntemuksista ääneen.

Jos haluat, mulle voit myös laittaa yv:tä, mielelläni haluan yrittää auttaa sua ulos tuosta umpikujasta.

en ole keskustellut, mistähän sellasen edes sais? siis velkaneuvojan. en voi edes äidilleni sanoa mitään, kun sanoo vaan että no niin noihan siinä kävi mä arvasin sen, ei siis ollu heti alusta alkaen mun takana erossa miehestäni.
kai sitä vaan tarvii jaksaa, vaikka nyt tuntuu ihan kamalalta. ehkä huomenna on parempi tai sitten ei.

Onko sulla ketään ystävää kehen luottaisit? Kun ystävä on oikeasti hädässä ja purkaa mieltään, ei se ole toisen kuormittamista! Päinvastoin. Jos sun ystävälläsi olisi noin paha olla kuin sinulla nyt, haluaisitko että hän kertoisi ajatuksistaan sinulle vai yrittäisi jaksaa yksin ja vaipua epätoivoon?

Täällä palstalla parjataan sosiaalitoimea, mutta ota sinne yhteys. Saat keskusteluapua aivan aluksi ja kokonaisvaltaista tilanteen selvittelyä. Ennaltaehkäisevänä työnä saatat saada myös lastenhoitoon apua tai rahallista tukea.

Täällä palstalla parjataan sosiaalitoimea, mutta ota sinne yhteys. Saat keskusteluapua aivan aluksi ja kokonaisvaltaista tilanteen selvittelyä. Ennaltaehkäisevänä työnä saatat saada myös lastenhoitoon apua tai rahallista tukea.

Piti vielä sanoa, että voit vaikka ihan heti soittaa Suomen mielenterveysseuran puhelimeen tai sosiaalipäivystykseen. Kumpaankaan ei tarvitse edes sanoa nimeään jos ei halua, voit kysyä neuvoa oikeilta asiantuntijoilta, että mistä päästä vyyhteä kannattaa alkaa purkamaan. Tsemppiä vaan oikein kovasti!

Jokaisella meillä on vastoinkäymisiä, toisilla isompia, toisilla pienempiä. Se, että on rakastanut jota kuta ja jonka kanssa on yrittänyt rakentaa sitä unelmien elämää, ei ole epäonnistumista vaikka tiet erkanikin ja lainaa jäi. Ei sellaisesta saa itseään syyttää!

eikös niitä velkaneuvojia ole joka pankissa? soitat sun lainahoitajalle vaikka että jos pääsisit juttelemaan hänen kanssaan asioista?
JA mikäli kyse on talolainasta niin helpoimmallahan siitä pääsee talon myymällä mikä ei välttämättä taas ole järkevää niinkuin joku armasti ehdottaa.

Voimia kovasti!

Kiitos teille kaikille, yritän saada itseni täältä ahdingosta ylös päin. Kai tää elämä hymyilee vielä joku päivä mullekin. Soitan nyt yhdelle ystävälle vaikka se ei olekaan yhtään mua, mut kai se vaan on pakko, muuten tää pää hajoaa.

Yhteistyössä