Mitä jos lapsen kummi eroaa kirkosta?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mun sisko on likan kummi ja mun sisko on kasteen jälkeen eronnut kirkosta. Eihän sillä meille ole merkitystä, sisko on ja pysyy likan kummina.

Mutta kuinkas asia on virallisesti? Onko sisko enää likan kummi?

Entäs jos likka haluaa käydä riparin ja sinne siunaamiseen menee kummi mukaan, niin voiko mun sisko mennä jos ei kuulu silloinkaan kirkkoon?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mun sisko on likan kummi ja mun sisko on kasteen jälkeen eronnut kirkosta. Eihän sillä meille ole merkitystä, sisko on ja pysyy likan kummina.

Entäs jos likka haluaa käydä riparin ja sinne siunaamiseen menee kummi mukaan, niin voiko mun sisko mennä jos ei kuulu silloinkaan kirkkoon?

No minun mielestä ei voi mennä siunaamiseen jos ei kuulu kirkkoon! Tämä on siis ihan periaate kysymys mutta miksi ihmeessä ihminen joka ei kuulu kirkkoon niin sinne sitten pakkautuu???

Mun mielestä voi mutta on hieman mautonta mennä siunaamaan jos ei kuulu kirkkoon. Itse en siis menisi.

Meidän neidillä on yksi kummi, joka on eronnut kirkosta jo ennen tytön kastetta ja se on ns. epävirallinen kummi. Pappi sanoi, että saa olla siunaamassa ja lukea rukoukset jos haluaa, ihan oman maun mukaan. Tämä kummi on kuitenkin itse käynyt riparin ja vasta siis aikuisiällä eronnut kirkosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi:
mutta miksi ihmeessä ihminen joka ei kuulu kirkkoon niin sinne sitten pakkautuu???

No ehkä siksi, että kyseessä tärkeän ihmisen tärkeä tapahtuma elämässä.

No jos likka käy riparin, niin sisko liittyy kirkkoon sen takia. Eroaa sitten uusiksi. :xmas:

Mä myös miettinyt tuota siunaamista, kun oma kummipoikani pääsee ripille ensi kesänä ja mä olen eronnut kirkosta. Toki voin mennä kummipojan siunaamaan jos hän ja äitinsä niin haluaa, mutta ei mulla mikään hinku ole. Onko siis kaikkien kummien mentävä siunaamaan, tai voiko sinne mennä esim. jompikumpi vanhemmista?

Kukaan ei tarkistanut minun, veljeni tai serkkujeni konfirmaatiossa edes sitä, olivatko siunaajamme todella kummejamme. Esim. yhden serkkuni kummit olivat kuolleet onnettomuudessa vuosia ennen konfirmaatiota ja äitini toimitti siunatessa kummin virkaa. Luulisin siis, ettei kirkon puolelta aseteta esteitä siunaamiselle, ellei siunaaja sitten itse toitota kirkkoonkuulumattomuuttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tekopyhä:
Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
siunaamaan voi mennä kuka vain.. ei tarvitse edes olla kummi

Mutta onhan se helkkarin tekopyhää jos kirkkoon kuulumaton ihminen menee konfirmoitavan siunaukseen!

Samaa mieltä. Kyllä sinne kirkkoon voi mennä kirkkoon kuulumatonkin, mutta minusta ei siunaamaan sinne alttarille. Kyllä mä käyn hautajaisissa ja häissäkin jos kohdalle sattuu vaikka en kirkkoon kuulukaan, mutta jätän esim. virret laulamatta enkä osallistu rukouksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä myös miettinyt tuota siunaamista, kun oma kummipoikani pääsee ripille ensi kesänä ja mä olen eronnut kirkosta. Toki voin mennä kummipojan siunaamaan jos hän ja äitinsä niin haluaa, mutta ei mulla mikään hinku ole. Onko siis kaikkien kummien mentävä siunaamaan, tai voiko sinne mennä esim. jompikumpi vanhemmista?

Käytännöt vaihtelevat seurakunnittain. Mun kotiseurakunnassa sai tulla vain yksi henkilö siunamaan, mutta olen ollut konfirmaatioissa joissa alttarille on mahdutettu useampiakin siunaajia/rippilapsi.

mä oon ollut siunaamassa omaa siskoani. kuuluin ja kuulun kirkkoon. Kysyttiin asiasta papeilta, ja joku muu sukulainen käy myös. Näin siksi, ettei ollut varmuutta ehtiikö kummi ajoissa kirkkoon. Ehti se, mutta oltiin jos siskon kanssa harjoiteltu ;)

Ja jotenkin mun mielestä ihan maalaisjärki sanoo, kun kyseessä on SIUNAUS tarttee kuulua kirkkoon. Enkä näe mitään järkeä siinä, että liittyy kirkkoon ja heti perään eroaa.. ei kai niin kovin montaa kertaa voi tehdä edes.

Mutta onhan se helkkarin tekopyhää jos kirkkoon kuulumaton ihminen menee konfirmoitavan siunaukseen!
Onko aina? Entä jos se kirkkoon kuuluva ei usko Jumalaan, mutta kirkosta eronnut on harras kristitty, joka vaan on eri mieltä nykyisen kirkon kanssa vaikkapa homoista? Ei kai se nuoren siunaaminen kirkkoon kuulumista vaadi vaan uskoa?

Tuskin kukaan tarkastaa,että kuuluko siunaaja kirkkoon vai ei,mitäs se muille kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
mä oon ollut siunaamassa omaa siskoani. kuuluin ja kuulun kirkkoon. Kysyttiin asiasta papeilta, ja joku muu sukulainen käy myös. Näin siksi, ettei ollut varmuutta ehtiikö kummi ajoissa kirkkoon. Ehti se, mutta oltiin jos siskon kanssa harjoiteltu ;)

Ja jotenkin mun mielestä ihan maalaisjärki sanoo, kun kyseessä on SIUNAUS tarttee kuulua kirkkoon. Enkä näe mitään järkeä siinä, että liittyy kirkkoon ja heti perään eroaa.. ei kai niin kovin montaa kertaa voi tehdä edes.

Tämä on varmasti eniten ns. omantunnon kysymys. En ole koskaan kuullut, että papit ym. tarkistaisivat kuuluvatko rippilapsia siunaamaan tulevat kirkkoon ja mikä on heidän suhteensa rippilapseen.

Mitä jos lapsen kummi eroaa kirkosta?Mun sisko on likan kummi ja mun sisko on kasteen jälkeen eronnut kirkosta. Eihän sillä meille ole merkitystä, sisko on ja pysyy likan kummina.

Oletteko kovin pettyneitä siihen, ettei siskosi enää opeta lapsellenne kristillisiä tapoja ja kerro uskonnostamme aktiivisesti? :whistle:

Jokainen ihminen saa tulla luterilaiseen kirkkoon. Jokainen ihminen saa vapaasti mennä ehtoolliselle, vaikka ei olisi edes konfirmoitu! Poikkeuksen tuosta muodostavat murhan tehneet ja siitä tuomion saaneet, joilta ehtoolliseen osallistuminen evätään määräajaksi. Luterilaisessa kirkossa jokainen ihminen saa siunata toisen. Luterilaiseen kirkkoon ovat kaikki tervetulleita aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Onko aina? Entä jos se kirkkoon kuuluva ei usko Jumalaan, mutta kirkosta eronnut on harras kristitty, joka vaan on eri mieltä nykyisen kirkon kanssa vaikkapa homoista? Ei kai se nuoren siunaaminen kirkkoon kuulumista vaadi vaan uskoa?

Luterilainen kirkko ei vaadi edes uskoa. Nostat vain kätesi muiden mukana siunattavan ylle.

Alkuperäinen kirjoittaja luterilainen:
Luterilainen kirkko ei vaadi edes uskoa. Nostat vain kätesi muiden mukana siunattavan ylle.
Ajattelinkin asiaa lähinnä "tekopyhyyden" kannalta. Tiedän useitakin ihmisiä, jotka ovat eronneet kirkosta kirkon maallistumisen vuoksi, mutta eivät kuitenkaan ole luopuneet uskostaan vaan pikeminkin heidän uskonsa on vain vahvistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

tässä olet oikeassa. ei kirkkoonkuulumisella mitata uskon määrää. Moni kuuluu uskomatta oikeasti mihinkään kun se vaan on tapa. Ja joku taas uskoo omalla tavallaan vähän soveltaen. Ja kuka sen oikeasti sanoo mikä on oikea tapa ja kuka sinne aivokopan sisälle kurkistaa mitä siellä liikkuu siinä vaiheessa kun mumisee isä meitää muiden mukana tai on ihan hiljaa siinä vaiheessa.

Yhteistyössä