Mitä kaikkea pitää huomioida erossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hipsu

Vieras
Ollaan siis naimisissa ilman avioehtoa, yhteisiä lapsia on kaksi ja yhteinen liki maksamaton asuntolaina.

Miehen tuloista, omaisuudesta, mulla ei ole aavistustakaan kun ei niistä suostu puhumaan ( on siis harrastanut osakekauppoja tms.) ja tulotkin sanonut pienemmiksi mitä todellisuudessa onkaan, tai siis bruttotulot mulla tiedossa, mutta mitä nettona saa, niin on ilmeisesti koittanut valehdella.

Tää liitto taitaa olla tiensä päässä, ja mä en tiedä mistä alkaa tätä vyyhtiä purkamaan. Elatusmaksuista, pitääkö olla valmiiksi joku summa, vai lasketaanko se erikseen? Pitääkö ero olla vireillä mikäli halajaa vuokra-asuntoa? Äh, mä en tiedä mitä tässä pitäisi alkaa tekemään, haenko eroa heti yksin, odotanko miehen suostumusta, vai antaako avioeron vielä olla vai mitä ihmettä???

No se nyt tässä ehkä se viimeisin huolen aihe, toki sekin summa vaikutta mahdolliseen jatkoon, missä varaa asua yms.

Mutta siis pitääkö tässä ensin hakea sitä eroa, vai sopia lastenhuoltajuudesta yms. , vai asunnon myynti? Voiko näitä asioita hoitaa ilman lakimiestä? En mä tiedä, mä alan olemaan henkisesti jo ihan loppu...

Köyhänä en ole ollut samassa tilanteessa: elatusmaksuista on sovittu lastenvalvojan luona, huonekalut jaoimme keskenämme tarpeen mukaan yms. Eroa hain yksin ja maksoin itse ne maksut. Harkinta-aika alkoi siitä kun ex ilmoitti käräjäoikeuteen, että on saanut tiedon erosta.

Ero oli vireillä kun hain vuokra-asuntoa, mutta ei se tietääkseni asunnon saantiin vaikuttanut. kävin virastossa suullisesti kertomassa, miksi tarvitsen asuntoa. Kelaan vein paperit ja sanoin, että jos katsotte tulojani, tiedätte, että tarvitsisin asumistukea nopsasti. Päätös tuli reilussa viikossa.

Lastenvalvoja ehdottaa elatusmaksua, joka on kohtuullinen ja te sovitte asiasta. Jos olet vähävarainen, lastenvalvoja ei voi hyväksyä elatusmaksua, joka olisi alle elatustuen määrän.

Kaverillani on ollut talo ja velkaa ja hän turvautui kaupungin oikeusapuun sekä raha- että huoltajuusasioiden takia.

Yhteistyössä