mitä kaikkea pitää muistaa kun ostaa koiran??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuburanTrubra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SuburanTrubra

Vieras
siis mitä kaikkea mun pitäis saada kasvattajalta kun viikonloppuna se tuo mopsin meille? se puhu jostain papereista, mut mitkä kaikki paperit meidän tulee saada, jotta kauppa on ns.rehellinen? kennelliiton säännöistä se puhuu...

auton ostossa oon ollu mukana,mut ikinä en oo koiraa ostanut. aika hyväuskoinen olen eli ihan vaan huijaamisen ehkäisyn takia kysyn täältä millainen on oikea,rehellinen "kaupanteko" koirasta.

-Kennelliiton 2 sivuinen lomake "sopimus koiran kaupasta".
Näitä lappusia teette kaksin kappailen ja allekirjoitatte. Toinen jää kasvattajalle, toinen teille.

-Koiran rekkarit, eli koiran paperit, josta näkee koiran tiedot, suvun yms.

Itse pyytäisin lisäksi vähintäänkin nähtäväksi eläinlääkärin todistuksen, sillä pennut tulisi käyttää eläinlääkärillä tarkistuksessa ENNEN uuteen kotiin lähtöä ja kasvattajalla tulisi olla käynnistä tosite.

Olettehan ottaneet selvää mopsien perinnöllisistä ja yleisistä sairauksista? Ja tutkineet vanhempien terveystiedot niiltä osin? Tätä suosittelen lämpimästi. Eilen lähti koirien taivaaseen ystäväni 5 kk pentu...samasta pentueesta jo toinen, joka jouduttiin lopettamaan ilmeisimmin perinnöllisistä syistä johtuvan sairauden vuoksi. Suru on perheellä kova.

LUE tuo ensin mainitsemani paperi kunnolla...suosittelen etsimään sen jo etukäteen netistä (kennelliiton sivuilta, kohta lomake tms.) ja tutustumaan KUNNOLLA. ´

Tiedossasi ilmeisimmin on pennun vanhempien nimet. Niiden avulla voit käydä (kannattaa käydä) jalostusnetissä katsomassa vanhempien tietoja ja tuloksia.

Jos nämä toimenpiteet teet, olet yhden askeleen lähempänä sitä, ettei sinua viilata kaupoissa linssiin.

Niin, hyvä kysymys. Me ainakin käytiin kolme kertaa katsomassa kasvattajan luona pentua ennen kuin se muutti meille. Ja tavattiin samalla emokin.

Voipi olla, että tähän on joku käytännön syy (kasvattajan matka tänne suuntaan tms. ) mutta yleensähän varotaan visusti ostamasta pentua, jonka kotia/emoa ei näe.

en huomannut mainita,että meille tuodaan 1,5-vuotias mopsi. siks se kasvattaja tuo sitä meillepäin ku välimatka on niin pitkä,eikä me pystytä mennä pienen lapsemme kanssa sinne. ihan oli kasvattajan oma ehdotus...ja luotan kyllä siihen täysin...mut kiitos kaikille hyvistä neuvoista!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2007 klo 17:25 p02t04 kirjoitti:
No, mites mopsi kotiutuu? Rapsutuksia.

ihan hyvin kiitos.on tosi tosi kiltti ja rauhallinen. tyttö pelkäs ensin,mut nyt ne tulee mopsin kanssa ihan hyvin juttuun :) . tyttö vetäis hännästä ja sorkkis silmiä ja nyppis turkkia kyllä...ja saa itkupotkuraivarit kun ei sitä päästetä lähelle. mopsi ei oo moksiskaan,mut haluu kyllä koko ajan olla siellä missä muutkin!
yö meni lähestulkoon kokonaan kieltäessä kun tämä yritti päästä meidän sänkyyn nukkumaan. odotan innolla ens yötä..
noh,mut eiköhän tämä tästä lähde sujumaan...täytyy toivoa,ettei kenelläkään puhkea allergioita...itestä tuntus pikkusen siltä,mut toivotaan ettei! :)

Rohkaisuksi... Kun otin whipettini kolme vuotta sitten, sain ensi alkuun parin - kolmen viikona ajan allergisia oireita siitä, mutta ne meni ohi pian ja nyt ollaan kolme vuotta jo yhdessä asuttu =) Sama juttu kun poikakaveri koirineen muutti meille, olin ensin muutaman viikon allerginen kunnes totuin.

Yhteistyössä