Mitä kaikkea ruokaa syötätte alle 1v. lapsille? (Ei purkkiruokaa)

Daisy De La Hoya

Aktiivinen jäsen
21.04.2007
5 236
0
36
Ajattelin tällä kertaa tehdä ruuat ite, en usko sen olevan edes mulle ylivoimainen juttu. :)
Hedelmät varmaan annan purkista, kun eivät hirveesti maksa.
Mutta ne 6kk-> liharuuat maksavat nykyään ihan älyttömästi.. :o ja ovat suurimmaksi osaksi jotain tärkkelystä.

Pelkään vain, että mulla ei riitä mielikuvitus, ja että lapsen ruoka on sitten liian yksipuolista.
Perunaa, porkkanaa, maissia, parsaa ja kukkakaalia ainakin alkuun?
Ja ehkä velliä niistä ja rintamaidosta/korvikkeesta?
Missä iässä laitatte lapsen ruokaan jotakin maustetta? Esim. hiukan pippuria?

Mä en muista enää mitään. :D

Sen vaan päätin, että vauvanruuissa aion tällä kertaa säästää ja purkkiruokaa en syötä, kuin reissussa ja hätätapauksissa. :D

-porkkana, peruna, bataatti, kesäkurpitsa, munakoiso, kukkakaali, maissi, parsakaali, herne, paprika, persikka, ananas, yms kaikkia sallittuja kasviksia

-riisi, pasta, ohra

-naudanliha, kana, kalkkuna, lohi, porsas..

= noista ylläolevista teen kaikenlaisia mixejä, yrttejä olen käyttänyt maustamisessa, sipulia, ja ihan perusmausteita sitten lähempänä yhtä vuotta

Mä olin tylsä äiti ja tarjosin ruokaa "sellaisenaan" eli en muussannut sekaisin. Eli riisiä, makaroonia, bataattia, kanaa, kalaa, vihanneksia.

Perunaa tarjosin vähitellen banaanin kanssa, koska pojan vatsa ei sietänyt ennen vuoden ikää "isoja" määriä perunaa.

Pakasta erikseen jääpalarasioihin esim

keitettyä+soseutettua perunaa (perunaa ei yksin, vaan yhdistettynä johonkin muuhun, niin voi pakastaa), porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, maissia yms
ja kanaa/kalaa/jauhelihaa

Niistä voi sitten fiiliksen mukaan yhdistellä erilaisia annoksia.

Itse laitoin jo aika alusta lähtien mausteeksi yrttejä, sipulia keitinveteen tms. Ja nyt (lapsi 1v4kk) meillä maistuu ihan normaalisti maustettu kotiruoka oikein hyvin.

En ole tehnyt mitenkään kauheasti erilaisia variaatioita. Ei todellakaan tarvitse olla erilaista. Olen tehnyt isoja satseja pakkaseen minigripeissä kasviksia ja naudanjauhelihaa sisältäviä soseita ja hienosti on kelvannut eikä ole lapsi paukuttanut haarukkaa pöytään ja pyytänyt vaihteluja. Satunnaisesti olen ostanut sitten jotain kalaa ja broileria jne erilaisina makuina.

Yhteistyössä