Mitä kaikkia asioita mielestäsi pitäisi kouluunmenevän lapsen osata? Ja mitä sinun 7v lapsesi osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Lapsi lähtee siis syksyllä koulutielle ja tässä tuollaistakin olen alkanut pohtimaan. En ole häneltä kauheasti vaatinut asioita täällä kotona tekemään, pääasiassa hänen päivät kuluvat edelleen leikkimisen parissa.

Se eniten huolettaa miten häneltä alkaa luonnistua läksyjen tekeminen syksyllä. Saattaa hän alussa olla intopiukassa, kun on läksyjä. Mutta luulen taatusti, että kun ollaan jo lähempänä joulua, niin sitten ei läksyt enää olekaan niin kiva ja jännä juttu, vaan taatusti lapsi keksii kaikkea muuta tekemistä ja läksyt jäävät sitten illan viime tekemiseksi.

No meillä esikoinen menee kouluun nyt syksyllä ja kyllä me otetaan alusta asti se periaate että koulusta kun tulee ja on syöny välipalan niin ihan ensin tehdään läksyt ja sitte vasta muuta ja siitä ei tingitä piste.

[QUOTE="mmm";24065450]No meillä esikoinen menee kouluun nyt syksyllä ja kyllä me otetaan alusta asti se periaate että koulusta kun tulee ja on syöny välipalan niin ihan ensin tehdään läksyt ja sitte vasta muuta ja siitä ei tingitä piste.[/QUOTE]

Onnea vaan yritykselle! :D

Osaa pitää huolta omista tavaroistaan,kirjoittaa nimensä,osaa käyttää haarukkaa ja veistä ruokaillessa,solmii kengännauhat...tällaisia asioita oli ainakin koottu koulusta saatuun tiedotteeseen.
Ja vanhemmille muistutus tärkeistä asioista kuten nukkumaanmeno ajoissa,säännöllinen ruokailu jne.Sillä tokihan se koulussa jaksaminen ja läksyjen tekeminen riippuu lapsen elämäntavoistakin :)

Meillä lapsella on vastuu huolehtia koiran vesi aamuisin ja iltaisin, tyhjentää tiskikone vuorollaan yms. Osaa olla myös yksin kotona. Itsekseen oppi lukemaan kevään aikana.

Muutaman pienen vastuutehtävän lisäksi odotan kouluunmenijän osaavan hoitaa vessatoimet itsenäisesti, osaa pukeutua kokonaan itse, osaa kirjoittaa oman nimensä, harjoittelee nauhojen solmimista ja rusetin tekoa... Ei siis mitään järisyttävää, tuollaisia pieniä perustaitoja.

Pakollisia oikeastaan ne, että osaa pukea ja hoitaa vessahommat itsenäisesti. Tietysti hyvä osata nuo kengännauhojen solmimiset ja perunoiden kuorimiset, mutta eipä ainakaan minun ekaluokkalaiselleni tullut niitä koulussa vastaan.

Ekaluokkalaiset ovat vielä pieniä, ei heidän oletetakaan osaavan kaikkea itse. Läksyjen teossa joutuvat vanhemmat muistuttelemaan varmasti koko kouluiän.

ööh ?! meillä menee muksu kolmannelle nyt ja tuo tyyli edelleen toimii hyvin ja mukisematta tekee niin - tajuaa itsekin että parempi tehdä ne heti alta pois..

Meillä toimi kolmannelle asti, sitte alko huijaaminen/"unohtelu".

"ei oo kokeita tulossa"
"ai niin oli kokeet, unohdin sanoo"

Multa menee hermo.

Ope ei suostu kirjoittaa vihkoon, että onko kokeita tulossa, vaatii, että lapsi OSAA ja HOITAA, mutta jos lapsi ei hoida, niin kokeet menee penkin alle, kun ME ei tiedetä!!!

Grrr.

Yhteistyössä