mitä kieltä opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmuli"

Vieras
"pitäisi" valita uusi kieli, koulussa siis.
Valittavana olis saksa, ranska, espanja, venäjä, kiina tai japani.

Mikä noista olisi sellainen helppo/maalaisjärjellä opittava ;)

mulla ei nimittäin kielipää ole parhain, enkkua ja ruotsia olen ne pakolliset lukenut ja saksaa luin yläasteella ihan pikkuisen.

onko parempi keskittyä vain enkkuun ja ruotsiin mun tapauksessa kun kielipää ei tosiaan ole hyvä? toisaalta tekis mieli alkaa jotain uutta kieltä lukemaan, jos niiden opiskelu sujuis vaikka paremmin kuin näiden kahden muun kun nyt aloittais ihan uudelta pohjalta? tuo saksa tietysti vois kuulostaa järkevältä kerran olen jo vähän sitä lukenut mut onko se sitten millainen kieli verrattuna noihin muihin? muistelen vain että saksassa tai olla kieliopissa kokoajan jotain poikkeuksen poikkeus sääntöjä..

Niin ja opiskelen liiketaloutta joten senkin kannalta mikä kieli olis järkevää? :)

Saksan ääntäminen on aika helppoa, mutta kielioppi ei.
Ranskan kielioppi on helpompaa mutta ääntäminen vaikeaa.
Espanjassa oppii suht helposti keskustelutaidon, mutta pidemmälle menevä kielioppi on jotain aivan käsittämätöntä.
Venäjässä pitää opetella uudet aakkoset, ja kielessä on mm. 7 erilaista s-kirjaimen ääntämistä
Kiinassa ja japanissa taas pitää opetella merkkejä, joita kaikkineen on tuhansia.

Keskittyisin englannin taidon parantamiseen.

Saksan ääntäminen on aika helppoa, mutta kielioppi ei.
Ranskan kielioppi on helpompaa mutta ääntäminen vaikeaa.
Espanjassa oppii suht helposti keskustelutaidon, mutta pidemmälle menevä kielioppi on jotain aivan käsittämätöntä.
Venäjässä pitää opetella uudet aakkoset, ja kielessä on mm. 7 erilaista s-kirjaimen ääntämistä
Kiinassa ja japanissa taas pitää opetella merkkejä, joita kaikkineen on tuhansia.

Keskittyisin englannin taidon parantamiseen.

Olen eri mieltä tuosta listasta:

Saksan kielioppi on helppoa ja selkeää, ranska ja espanja puolestaan keskenään aika samalla tasolla (subjunktiivin vuoksi ehkä hieman vaikeampia kuin saksa). Espanja tosiaan ranskaa helpompi ääntämykseltään ja sikäli myös nopeampi ottaa käyttöön arkielämässä.

Venäjää en ole lukenut, enkä lukisi (ihan lapsellinen mielipide-/makukysymys, mielestäni äärimmäisen rumalta kuulostava kieli :D ).

Kiina olisi varmasti hyödyllinen kieli, mutta jos kielipää ei ole kovin kummoinen, ei varmasti suositeltava, samoin kuin ei japanikaan. Niissä ei ole oikein mitään yhtymäkohtaa ennestään tuttuihin kieliin.

Ehkä tosiaan kannattaisi siihen englantiin panostaa. Toisena vaihtoehtona ehdottaisin espanjaa, joka on yksi maailmankielistä ja jolle voi löytyä käyttöä myös siviilissä.

Yhteistyössä