Mitä lihaa hernekeiton sekaan? Vai eikö mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Siis mitä työ tykkäätte laittaa tai olla laittamatta?

Mie joskus, mutta harvemmin kylläkin, laitan jotain keittolihaa, kinkun jämiä tai sellaista.
Yleensä tulee laitettua joko ruskistettua jauhelihaa tai sit noita ”nötkötti”-purkkilihoja. Tänään on ehkä taas tuollaisen säilykepurkkilihan vuoro, kun jauheliha on vielä pakastimessa ja iltapäiväksi pitäs siis keitellä rokka valmiiksi.

Ja samalla muuten tuli mieleen, että onko se teillä hernekeitto, hernesoppa, hernerokka vai hernari... vai millä nimellä työ ko ruokaa kutsutte?

Mun ei tarvii miettiä mitä sekaan, lasten herkkua kun on purkkihernekeitto, luomu-sellainen... Ja hernaria meillä syödään. Yritän bongailla sua välillä Prismasta, millä kokoonpanolla yleensä liikut?

Kyllä siinä on syytä olla lihaa. Kaupan säilykkeetkin on OK jos onnistuu löytämään semmoisen jossa on seassa vähän lihaakin. Viimeksi laitoin itse tekemääni hirvelihasäilykettä, oli todella hyvää.

Mun ei tarvii miettiä mitä sekaan, lasten herkkua kun on purkkihernekeitto, luomu-sellainen... Ja hernaria meillä syödään. Yritän bongailla sua välillä Prismasta, millä kokoonpanolla yleensä liikut?

Jos mie olen siellä illalla (tai viikonloppuna), niin olen joko yksin tai sit mukana on joko tyttö tai poika (tai molemmat) isoimmasta päästä. Tai sit pari poikaa, tai tyttö ja pari poikaa tai toisinpäin... Mutta siis isompia lapsia kuitenkin ja 1 tai 2 yleensä... joskus voi olla 3 tai 4:kin.

Jos mie taas olen viikolla maanantai - torstai aamupäivällä, niin mulla on mukana yleensä aina 4 pikkutyttöä.
Perjantai-aamupäivisin mukana on 2 pikkutyttöä.

Kyllä siinä on syytä olla lihaa. Kaupan säilykkeetkin on OK jos onnistuu löytämään semmoisen jossa on seassa vähän lihaakin. Viimeksi laitoin itse tekemääni hirvelihasäilykettä, oli todella hyvää.

Kiitos vinkistä, minulla on pari purkkia hirvenlihasäilykettä, enkä ole oikein tiennyt mitä niillä tekisin. Yleensä laitan porojauhelihaa hernekeittoon tai sitten joulun jälkeen kinkkua, jos sitä meinaa jäädä yli.

Olin just laittamassa alotusta, eli antakaa joku hyvä ohje, koskaan en ole tehnyt hernaria...Voiko ne olla pakasteherneitä? :D Jauhelihaa haluisin laittaa...Opettelen lasta varten kotiruokia.

Meillä syödään vain purkkihernekeittoa koska molemmat meistä vanhemmista pitävät tosta olikohan toi nyt jalostajan toi keitto..

Ihan palvikinkkua siihen laitetaan. Harvemmin tulee syötyä tuota niin menee hyvin tuolla yhdelläkin lihavaihtoehdolla :)

Valkosipulia ja porkkanaakin voi keittoon lisätä :p

HErnekeitoksi tai hernariksi meillä kutsutaan..

Olin just laittamassa alotusta, eli antakaa joku hyvä ohje, koskaan en ole tehnyt hernaria...Voiko ne olla pakasteherneitä? :D Jauhelihaa haluisin laittaa...Opettelen lasta varten kotiruokia.

Mie teen ihan tällä perusohjeella, eli:
500g kuivattuja herneitä / 2 litraa vettä yöksi likoamaan ja sit aletaan keittää sitä tuossa liotusvedessä hiljakseen.
Sit kun on kiehunut noin tunnin tai reilun tunnin, niin sekaan sipulia ja jotain lihaa (n. 500g) ja keitellään vielä toinen mokoma tunti - puoltoista.
Mausteeksi suolaa ja vaikka meiramia.
Kypsän lihan voi lisätä myös vasta loppuvaiheessa keittämistä. Veden määrää kannattaa tarkkailla ja lisätä vettä tarvittaessa, jos keitto tuntuu menevän liian sakeaksi.

Sinne voi lisätä myös pari-kolme porkkanaa ja / tai palan selleriä pieninä kuutioina.

500g kuivattuja herneitä / 2 litraa vettä yöksi likoamaan ja sit aletaan keittää sitä tuossa liotusvedessä hiljakseen.
Sit kun on kiehunut noin tunnin tai reilun tunnin, niin sekaan sipulia ja jotain lihaa (n. 500g) ja keitellään vielä toinen mokoma tunti - puoltoista.
Kypsän lihan voi lisätä myös vasta loppuvaiheessa keittämistä. Veden määrää kannattaa tarkkailla ja lisätä vettä tarvittaessa, jos keitto tuntuu menevän liian sakeaksi.

Sinne voi lisätä myös pari-kolme porkkanaa ja / tai palan selleriä pieninä kuutioina.

Ok, kiitoksia pitänee kokeilla :)

Viimeksi porukoilla mut jätettin hernekeittovahdiksi ja laitoin levyn pois päältä kun ekat herneen kuoret alkoi nousemaan pintaan. Siinä sai muhia vielä reilun tunnin sen jälkeen. Ihan hyvää tuli.

Sipulit ja lihat heti aluksi, että niistä tulee makua.

Porkkanat ja muut kasvikset vasta aika lopussa ettei niistä tule muussia.

Itselläni aika samanlainen tapa tehdä, hyvää tulee, aina itse tehty on parempaa kuin purkkiruoka ;)

Jauhelihaa pekonin kanssa. Pelkkä jauheliha imee sukkaa hernekeiton seassa.

Jaa mutta seuraavaksi kun tehdään, tulee mukaan joulun kinkunjämiä.

Yhteistyössä