Mitä lomatekemistä kesällä koko perheelle kun perheessä vastasyntynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesävauvan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kesävauvan äiti

Vieras
Vauvan pitäisi syntyä alkukesästä, joten tiedossa pitkä vapaa. Esikoisen (5 v) vuoksi ajattelin, että pitäisi olla jotain muutakin tekemistä kuin vain kotona olemista. Voi muuten tulla pitkä ja tylsä kesä, kun kaikki kerhot ja harrastuksetkin ovat tauolla.

Mitä kivaa voisi tehdä perheellä, kun on vastasyntynyt? Esikoinen oli tosi huono nukkuja, joten mitään raskaampia reissuja en uskalla suunnitella ainakaan etukäteen, jos tokan kanssakin valvotaan yöt ja päivät ja kanniskellaan ja hyssytellään ympäri vuorokauden.

Mun mielestä vastasynytnyt rajoittaa tosi vähän tekemisiä. ei nyt tuu just mitään mieleen mitä ei voisi tehdä 5-vuotian kanssa, oli mukana vastasyntynyt vai ei. No ehkä pyöräretki pitää jättää väliin. (oletan että perheessä on 2 aikuista ainakin osan ajasta).

Varatkaa mökki. Vaikka yyteristä, kalajoelta tms tai sitten vuokraatte ykdityiseltä hyvinvarustellun kesämökin. Tai teette 1-2 päivän reissuja helsinki/tampere tms(huvipuistot, korkeasaari jne)

Vastauksena siis: huvipuisto/toimintapuisto/eläintarha, kaupunkiloma, mökkiloma, risteily, karavaaniloma, rantaretki, metsäretki, puistoretki... (näitä kaikkia olen tehnyt vastasyntyneen ja muun perheen kanssa)

[QUOTE="neljän äiti";29676418]Mun mielestä vastasynytnyt rajoittaa tosi vähän tekemisiä. ei nyt tuu just mitään mieleen mitä ei voisi tehdä 5-vuotian kanssa, oli mukana vastasyntynyt vai ei. No ehkä pyöräretki pitää jättää väliin. (oletan että perheessä on 2 aikuista ainakin osan ajasta).[/QUOTE]

Mulla oli aiemmin ajatuksissa tehdä esim. matka Legolandiin, joku pidempää lentämistä vaativa matka, telttareissu Ahvenanmaalle, ajaminen + ulkoiluloma Lappiin. En usko, että noista mikään olisi kovin nautinnollinen vastasyntyneen kanssa tai ainakaan en uskalla vielä varata lippuja.

Mökin vuokraaminen kuulostaisi kivalta, tosin mieluummin vuokraisin sen vasta vauvan synnyttyä, kun nähdään milloin syntyy ja tuleeko jotain ongelmia. (Ekan kanssa tuli, joten ei osaa laskea sen varaan, että kaikki menee kivasti.) Onkohan noita mökkejä enää vapaana heinäkuulle, jos varailee vasta kesäkuun lopulla? Ja mikä paikka olisi kiva? Sellainen, jossa olisi puuhaa esikoiselle ja muita lapsia ja mahdollisimman hyvin varusteltu. Alueena noin etelä-keski-länsi-suomi.

Meillä nyt ei ihan vastavasta syntynyt ollut, mutta tyttö syntyi helmikuun puolessa välissä ja käytiin kesäkuussa mm. joulupukkia katsomassa, gondolihisseilemässä Ylläksellä. Sehän oli varsin helppoa, kun vauvakin söi pelkästään rintamaitoa. :)

Listasin viime kesänä kaikkia mahdollisia lähiseudun retkikohteita. Listasta sittennkatsottiin mihin mentäis tänä viikonloppuna. Museoita, metsäretkiä, lähisaareen veneellä, lintsiä, korkeasaari tms, oli oikein hauskaa. Lisäksi vierailtiin leikkipuistoissa vähän kauempanakin.
Voisitteko vuokrata ahvenanmaalta mökin?

NO, mun mielestä esim lentomatkailu ja kaikki muukin matkailu on helpointa 0-6kk ikäisen kanssa, jos vertaa vaikak 6-12kk ikäiseen. Jos vauva on tyytyväinen ja lähinnä syö ja nukkuu, niin ei ongelmaa. Sitten taas jos vauva vollottaa 24/7 nii mikä muu paikka tahansa kuin oma koti saattaa tuntua siinä vaiheessa ihan mukavalta vaihtelulta. Ok, en lähtis lappiin telttailemaan mutta ahnevanmaalla voisin telttailal. LApissa sitten ehkä se hotelli- tai mökkimajoitus.

[QUOTE="aloittaja";29676449]Mitä kaikkea teillä pälkähti mieleen? Mulla kun on jo pitkään pälkähtänyt mieleen kaikenlaista, joka on vastasyntyneen kanssa vähän hankalaa.[/QUOTE]

Käytiin muumimaailmassa ja oltiin hotellissa yötä. Sukuloitiin pitkin maata. Huvipuistoiltiin. Käytiin konsertissa ja kotieläinpuistossa. Siinä nyt alkuun.

[QUOTE="aloittaja";29676449]Mitä kaikkea teillä pälkähti mieleen? Mulla kun on jo pitkään pälkähtänyt mieleen kaikenlaista, joka on vastasyntyneen kanssa vähän hankalaa.[/QUOTE]

Vastasyntynyt voi olla helppokin, tai ainakin helpompi kuin se 1.5 v lapsi. Vauva kuitenkin vain makaa ja syö, jos on helppo. Kesällä ulkona on helppo imettää.

Tuskin kesäkuussa saat heinäkuuksi enää hyvää mökkiä varattua. Varaa nyt, ota joku vakuutus, josta saat rahat takas jos vauva sairas. Kyllä mökillä voi olla hankalankin vauvan kanssa, jos on hyvä mökki.

Meillä toukokuun lopussa syntynyt ja käytiin ainakin huvipuistossa, leikkipuistoissa, rannalla, kaupungilla, ulkona syömässä ja muuta tavallista. Oltiin paljon ulkona omassa pihassakin, riitti hyvin silloin reilu kaksvuotiaalle.

Oli tarkoitus mennä muumimaailmaan kesällä, mutta ei uskallettu varata majoitusta ja lippuja ennenkuin nähtiin millainen automatkustajavauva sieltä syntyy ja onneksi ei varattu. Vaikka esikoinen on viihtynyt autossa syntymästään saakka, niin tämä toinen huusi ekat 2-3kk aina hereilläollessaan täyttä huutoa autoillessa :(

Mun mielestä kans nimenomaan vastasyntyneen kans on sikahelppoa tehdä asioita. Vauva nukahtelee syliin, vaunuihin, autokaukaloon. Sillä ei ole vielä mitään tiettyä päivunirytmiä yleensä. Voi imettää missä vaan, eikä se kääntele päätään kuin pöllö, kun pitää nähdä kaikki mitä maailmassa tapahtuu samaan aikaan, vaipanvaihdot sujuu vaunuissa, auton penkillä, sylissä jne, eikä tarvi kuskaa ruokapurkkeja mukana :)

Kiitos kivoista vinkeistä. Lappiin emme kuitenkaan aio lähteä ajamaan 10 tunnin ajomatkaa + tauot tai telttailemaan viikkoja vanhan vauvan kanssa. Siinä vaiheessa voi olla, että itselläni on vielä jälkivuoto ja mahdollisen tissitakiaisen kanssa voisi tulla kotia ikävä kylmässä teltassa sateessa tissitakiaisen kanssa maatessa ilman kunnon pesumahdollisuuksia.

Yhteistyössä