Mitä luulette-onko mulla jokin hahmotushäiriö??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häiriöinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häiriöinen

Vieras
Lukemaan opin 6-vuotiaana, mutta kellon ja lämpömittarin opin vasta viidennellä luokalla (aina jotenkin onnistuin kiertämään, ettei kukaan tiennyt/huomannut).
Suuntavaisto minulla on aivan onneton!!
Minun on vaikea laskea, montako yötä/päivää on esim.jouluun, juhannukseen jne, tai mun pitää aina sormilla laskea ja ääneen, esim.yöt: perjantai-lauantai, lauantai-sunnuntai, sunnuntai-maanantai jne,
tai että montako kuukautta ikäeroa on esim. tammikuussa ja elokuussa syntyneiden välillä: en ikinä muista/tiedä onko ikäeroa 7kk vaiko 8kk jne...
Kertotaulua en ole koskaan oppinut kunnolla!

Mutta koulussa olen menestynyt aina kohtuudella, matikka ja englanti ainoastaan joissa olen mennyt ajoittain rimaa hipoen. Äidinkielessä olen ollut aina todella hyvä...
Nyt aikuisena olen alkanut miettiä, onko minulla oikeasti joku häiriö ollut lapsuudesta kun jotkut asiat oikeasti on olleet/ovat noin vaikeita ja kun omalla lapsella samansuuntaista, mietin josko perinnöllistä.....

Mulla ihan samanlaisia ongelmia ollut aina. Oikea ja vasen menee sekaisin, suuntavaisto on ihan olematon, kertotaulua en osaa ulkoa jne.

Olen nyt aikuisena alkanut miettimään, että onkohan mulla ehkä jonkinasteinen tarkkaavaisuushäiriö. En kylläkään niinkään näiden asioiden takia, vaan siksi että esim. tekstiä kirjoittaessani on tehtävä aina jotain muuta samalla että voi kunnolla keskittyä. Aina on siis oltava esim. kaksi selainta koneella auki, joista toisessa on työn alla oleva teksti ja toisessa jotain, jota voin välillä katsoa. Toinen asia on se, että kadotan tavaroitani jatkuvasti kun huomaamattani lasken niitä käsistäni johonkin. Hmm... Näistä ongelmista huolimatta olen menestynyt koulussa ja myöhemmissä opinnoissani aina todella hyvin ja teen tällä hetkellä yliopistolla väitöskirjaa.

Lapsella samoja piirteitä kuin itselläni ja olen hänenkin kohdallaan miettinyt että voisiko olla ADD tai AD/HD. Hänelläkin koulu kuitenkin sujuu hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja häiriöinen;22717999:
Mutta koulussa olen menestynyt aina kohtuudella, matikka ja englanti ainoastaan joissa olen mennyt ajoittain rimaa hipoen. Äidinkielessä olen ollut aina todella hyvä...
Nyt aikuisena olen alkanut miettiä, onko minulla oikeasti joku häiriö ollut lapsuudesta kun jotkut asiat oikeasti on olleet/ovat noin vaikeita ja kun omalla lapsella samansuuntaista, mietin josko perinnöllistä.....

Meidän kolmasluokkalainen pääsi psykologisiin testeihin luku- ja kirjoitusongelmiensa takia, vaikka meillä vanhemmilla ei tällaista ongelmaa ole ollutkaan ( isovanhemmalla kylläkin). Lukihäiriö diagnoosin sai ja saatiin kotiin ja kouluun harjoituksia. Meidän tapauksessa kylläkin luokanopettaja suhtautui heti positiivisesti asiaan ja saatiin nopeasti selvyys.

Voisit varmaan kysyä lapsen opettajalta, miten hän tämän kokee . Monenlaisia harjoituksia on kuitenkin mahdollista tehdä kotona ja helpottaa lapsen koulunkäyntiä kunhan ensin selvitetään mikä ongelma taustalla on.

mulla oli samoja oireita ja lukiolaisena ja sain diagnoosin vaikea lukihäiriö. Sinänsä toi on siis harhaanjohtava nimi koska siitä on todella laaja skaala, esim. mä luen paljon ja nopeasti mut muuten jos tollasta, ei lyhytkestoista muistia ollenkaan, törmäilen jatkuvasti seiniin, hahmottaminen on tosi vaikeaa. sit taas mun veli ei pysty edelleenkään oikein lukemaan mut sit taas ei oo ongelmia mitä mulla on. veikkaisin siis lukihäiriötä

Mulla on muuten myös tuota että unohtelen tavaroita mihin sattuu, varsinkin jos olen vieraassa paikassa, esim.kylässä, niin johan on kaikki hukassa!!! Ja sitäkin on, että sata kertaa esim.kauppareissun aikana tarkistan, missä olikaan lompakko/puhelin/kauppalista...

Meillä siis lapsi myös kävi psykologin testeissä ym ja lukivalmiuksissa häikkää, olivat tosi huolissaan ettei selviä tav.luokalla mutta LUKEE NYT, on siis ekaluokalla!! Sen ei pitänyt olla mahdollista vielä! Mutta muutoin, myös törmäilee, ei tajua mikä on missäkin (siis vaikka nokan edessä joku, ei vaan hoksaa kun sanoo ym), tehtävien tekemisessä tarvii ohjausta, ohjeita pitää toistaa jne, unohtelee sanoja (joku kielellinen erityisvaikeus-diagnoosi).

Lapsen asioita miettiessä tuli siis itselle mieleen että olenkohan minäkin ollut/olen edelleen joku erityistapaus...

Minä lasken nuo ap:n ongelmat muistisääntöjen mukaan.
Esim. kuukaudet olen numeroinut eli tammikuun ja elokuun välillä on 7 kk (8-1)
Luulen että ap ei ole yrittänyt opetella tällaisia muistisääntöjä. Mutta ei vielä ole myöhäistä! Kannattaa myös huolehtia että lapsellesi opetat nuo asiat. Ei teissä ole muuta vikaa kuin ehkä laiskuus tai muu syy miksi ette ole viitsineet opetella perusasioita.

Kertotaulua en muuten osaa minäkään, mutta muistan suuren osan tuloksista ulkoa. Pienet kertolaskut osaan kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja häiriöinen ap;22718260:
Meillä siis lapsi myös kävi psykologin testeissä ym ja lukivalmiuksissa häikkää, olivat tosi huolissaan ettei selviä tav.luokalla mutta LUKEE NYT, on siis ekaluokalla!! Sen ei pitänyt olla mahdollista vielä! Mutta muutoin, myös törmäilee, ei tajua mikä on missäkin (siis vaikka nokan edessä joku, ei vaan hoksaa kun sanoo ym), tehtävien tekemisessä tarvii ohjausta, ohjeita pitää toistaa jne, unohtelee sanoja (joku kielellinen erityisvaikeus-diagnoosi).

Lapsen asioita miettiessä tuli siis itselle mieleen että olenkohan minäkin ollut/olen edelleen joku erityistapaus...

Meilllä taas psykologi arvioi, että tod näk on ongelmia myös kertotauluissa ym. matikassa, mutta meidän koululaisella ei ole koskaan ollut vaikeuksia kertotauluissa eikä muissakaan matikan tehtävissä ( paitsi ne sanalliset). Että ei ne psykologin ennusteet aina pidä paikkaansa. Meillä myös ongelmia nimeämisessä, jos se on samaa kuin tuo sanojen unohtelu.

Yhteistyössä