Mitä mä oon tehny väärin (koira asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hippoliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hippoliina

Aktiivinen jäsen
25.01.2005
3 041
0
36
Hausjärvi
Koira on ihan täysin lakannu uskomasta mua. Parvekkeella ollessa hyppii ikkunaa vasten, ku haluaa sisälle. Ja kun komentaa mua ei usko. Miestä uskoo kyllä kaikessa. Mä en ymmärrä mitä mä oon tehny että on lakannu uskomasta mua. Mitä mun pitäis tehdä? Olla enemmän koiran kanssa, vai mitä? Meillä mies käyttää koiraa ulkona, mä hyvin harvoin.

heips! juuri kouluttaja koulutuksen käyneenä vastaus on lyhyt ja ytimekäs:) Koira tekee sen mikä on sille kannattavaa. Mitään ns. laumanjohtajia ei koirilla ole. Ne tekee aina sen mikä on niille kannattavaa. Tee koirallesi sinun uskomisestasi kannattavaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja Sikuriina1987:
heips! juuri kouluttaja koulutuksen käyneenä vastaus on lyhyt ja ytimekäs:) Koira tekee sen mikä on sille kannattavaa. Mitään ns. laumanjohtajia ei koirilla ole. Ne tekee aina sen mikä on niille kannattavaa. Tee koirallesi sinun uskomisestasi kannattavaa:)

tarkoittaako tää nyt sitä, että mun pitäis alkaa opettaa sitä ihan alusta. eli palkita kun uskoo mua?

Siperia opettaa...
Susilauma hylkää eläimen joka ei elä lauman sääntöjen mukaan.
Samaa suosittelen teillekin ;)
Eli nyt sinä ja miehesi olette pari päivää niinkuin koiraa ei olisikaan. Toki ruokitte ja hoidatte niinkuin yleensäkin, mutta EI silittelyä, lepertelyä ym koiralle. EI edes katsekontaktia koiraan.
Tämän koira taatusti ymmärtää ja halu miellyttää palaa nopeammin kuin uskotkaan, ilman että joudut huutamaan tms koiralle.

pari päivää yleensä tehoaa hyvin jos pystyt tätä noudattamaan. Yli viikkoa ei suositella :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Ootko antanu periks joskus? Koiralla on tuollaisten asioiden suhteen pitkä muisti. Kumpi yleensä komentaa? Meillä mies, ja selkeesti pitää miestä johtajanaan.

mies komentaa. ja jos koira on tehny pahaa meidän ollessa poissa, miestä ei koira katso ns. ylöspäin vaan pitää pään ja katseen alhaalla, koska on ollu tuhma. Mua taas koira katsoo kyllä, ja harvoin kun komennan pahan teosta laskee päätään alas.

Lisään vielä että kun "siperiakausi" päättyy koiraa kehutaan normaalisti "hyvä poika" jne..
kun tekee oikein. ulkona kannattaa palkata leikillä, sisällä kehuilla, silityksellä tai makupaloilla riippuen mistä asiasta milloinkin on kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
Siperia opettaa...
Eli nyt sinä ja miehesi olette pari päivää niinkuin koiraa ei olisikaan. Toki ruokitte ja hoidatte niinkuin yleensäkin, mutta EI silittelyä, lepertelyä ym koiralle. EI edes katsekontaktia koiraan.
Tämän koira taatusti ymmärtää ja halu miellyttää palaa nopeammin kuin uskotkaan, ilman että joudut huutamaan tms koiralle.

pari päivää yleensä tehoaa hyvin jos pystyt tätä noudattamaan. Yli viikkoa ei suositella :attn:

Peesi.Ja kun lopetatte tämän huomioimattomuuden,niin ensimmäisenä päivänä vaan kiellätte ja toisena päivänä voi jo kehua..Eli purkaa huomioimattomuus pikkuhiljaa.

minä en kyl suosittele tota ollenkaan!! Koira voi joutua ns. opitun avuttomuuden tilaan. Eli millään mitä se tekee ei ole vaikutusta mihinkään. Ja muutenkin tosta huomioimattomuudesta niin toi koiran ruokkiminenkin on jo sen huomioimista että jos haluaa jättää huomiotta niin ei voi ruokkiakkaan ja sit käy köpelösti:(

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
Siperia opettaa...

Peesi.Ja kun lopetatte tämän huomioimattomuuden,niin ensimmäisenä päivänä vaan kiellätte ja toisena päivänä voi jo kehua..Eli purkaa huomioimattomuus pikkuhiljaa.

just tälleen juu =)
ei mitään ylitsevuotavia kehuja heti alkuunsa :D

minä en kyl suosittele tota ollenkaan!! Koira voi joutua ns. opitun avuttomuuden tilaan. Eli millään mitä se tekee ei ole vaikutusta mihinkään. Ja muutenkin tosta huomioimattomuudesta niin toi koiran ruokkiminenkin on jo sen huomioimista että jos haluaa jättää huomiotta niin ei voi ruokkiakkaan ja sit käy köpelösti:(

Pöh.Meidän ruffeihin on tepsiny toi monet kerrat..Koirankoulutus menetelmiä on yhtä monta ku kouluttajia.. :)

"koska on ollut tuhma" Koira ei muista mitä on tehnyt siellä asunnossa päivän aikana. Se varmasti näyttää apaattiselta ja siltä "kuin se muka tietääs mitä se on tehnyt" koska joskus on käynyt niin että kun olette menneet kotiin niin se on tehnyt siellä jotain pahaa ja sille on huudettu. Koira siis yhdistää teidän kotiinpaluuseen sen että te skitsoatte sille ja huudatte eikä se todellakaan tiedä että miksi??

opittu avuttomuus on seurausta tilasta jossa koira on ilman huomiota hyvin pitkän aikaa.
Jopa koira joka on hylättynä kadulle turvaa ihmiseen kun saa mahdollisuuden luottamiseen.

Siksi koiraa sanotaan ihmisen parhaaksi ystäväksi :whistle:

koirat vaan ajattelevat hyvin mustavalkoisesti, ei susilaumassa anneta vaihtoehtoja, joko ollaan niinkuin porukassa kuuluu tai sitten seuraa karkoitus.
Me omistajat usein lellimme eläimiämme liikaa jolloin koiralla menee johtajuus asiat sekaisin (itsekin tuohon hellittelyyn sorrun.. en voi kieltää )
Omistajan pitäisi olla todella johdonmukainen aina, se on ihmisluonnolle tosi vaikeaa. Eläinlaumassa mikä on kerran kiellettyä on aina kiellettyä, ei siellä tunneta mitään "tämän kerran kun olet niin söpö" poikkeuksia..

Koira joka tietää paikkansa on onnellinen koira :heart:

pakko kysyä, oletko pk-koulutusohjaaja vai toko???

Susilauma on perhe. Siellä on äiti ja isä susi jotka lisääntyy. Siten on niiden pennut aiemmista pentueista jotka hoitaa esim uusia pentuja. Ei sieltä ketään karkoteta.

edelleen koira tekee sen mikä on sille kannattavaa.... Laumanjohtaja jutut on ihan hömppä tietoa..... mutta vastailen ketjun aloittajalle yv:nä niin mun taidoista on hänelle enemmän apua:)

vaikeaa mennä sanomaan voiko tuo siihen johtaa mutta en kyl lähtis kokeilemaan.... Ja kertokaas nytten että mitä hyötyä tosta olis??? Ei se koira nyt mitään ainakaan tajua jos sille ei kukaan kerro miten täytyy toimia......

voisitteko te nyt jotka tota huomioimattomuutta kannattaa niin kertoa sen että miten koira sen tajuaa??? miettikääpäs koiran nökökulmaa???? Mami on yhtäkkiä ihan outo..ei huomaakkaan mua muutamaan päivään ja sit hups nyt se on taas oma ittensä ja kaikki on niinkuin ennen:)

vaikeaa mennä sanomaan voiko tuo siihen johtaa mutta en kyl lähtis kokeilemaan.... Ja kertokaas nytten että mitä hyötyä tosta olis??? Ei se koira nyt mitään ainakaan tajua jos sille ei kukaan kerro miten täytyy toimia......

kyllä se tekee koiralle ihan hyvää pudottaa se laumassaan alimmalle portaalle.. ja se tapahtuu ku sille ei lässytetä eikä silitellä eikä juuri huomioida.

voisitteko te nyt jotka tota huomioimattomuutta kannattaa niin kertoa sen että miten koira sen tajuaa??? miettikääpäs koiran nökökulmaa???? Mami on yhtäkkiä ihan outo..ei huomaakkaan mua muutamaan päivään ja sit hups nyt se on taas oma ittensä ja kaikki on niinkuin ennen:)

ja jatkoa...

se oppii arvostaan sitä saamaansa huomiota ja "ei" on jo huomioimista sen kylmyyden jälkeen. toisin sanoen ei-sana tehostuu.

kyllä se kuule menee just noin laumassakin.
paikka on siellä ansaittava.

Huomioimattomuus herättää koiran miellyttämisen halun siinä tapauksessa että se on päässyt unohtumaan.. Ja ap.n tapauksessa se selvästi on.
Koira katsoo ap.ta suoraan silmiin eikä laske katsettaan =katsoo olevansa ylempänä eikä näin ollen tarvitse käskyjä kuunnella.

Jos muuten lähdet palkkaamaan koiraa tuossa ap.n tilanteessa sen hyväksyttävästä käytöksestä se pahimmassa tapauksessa vain vahvistaa sen johtajuusluuloa, ja sittenpä vasta täytyy toimenpiteisiin ryhtyä..

Mahdollisimman mustavalkoisesti sanon minä, ja moni muukin ;)
ei koira mieti tuollaisia "mami on outo, ou nou!! " juttuja, se tajuaa että sitä ei huomioida kuin ennen ja alkaa tehdä töitä jotta pääsisi takaisin laumaansa :)

Ei se koira nyt mitään ainakaan tajua jos sille ei kukaan kerro miten täytyy toimia......

Kun saadaan koiran miellyttämisen halu herätettyä voidaan vahvistaa hyväksyttävää käytöstä palkkaamalla sitä siitä ja koira oppii miten täytyy toimia.
Samoin kuin EI käsky vahvistuu entisestään. Eikä tarvitse huutaa ja karjua koiralle tms.. mitä ihmiset usein tietämättömyyttään tekee.

Yhteistyössä