Mitä mä teen tolle naapurin lapselle??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hulluksiko pitää ryhtyä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hulluksiko pitää ryhtyä?

Vieras
Mä en enää nimittäin tiedä. Tilanne on se, että asutaan omakotitaloalueella, ja viereisen talon 4v tyttö riivaa meitä ihan huolella. Tyttö on muuten oikein mukava, ja mielellämme leikimme hänen kanssaan kun olemme pihalla, mutta hän ei ymmärrä yksityisyydestä mitään.

Kun olemme kotona sisällä poikani kanssa, hän tulee ihan röyhkeästi meidän pihaan, kiertää taloa ympäri ja tuijottaa ikkunoista sisään. Välillä kauempaa, ja välillä melkeen nenä kiinni lasissa. Vilkuttelee meidän 1,5v pojalle yleensä, mutta välillä vaan seisoo ja tuijottaa reagoimatta mihinkään mitään. Jotenkin creepyä musta.

Hetken ikkunoista sisään kyylättyään, hän tulee ovelle. Meillä on koira, joka ryntää ovikellon kuultuaan ovelle haukkumaan. Kun avaan oven, koira ampuu pihalle ja tyttö esittää aina saman repliikin "te voisitte tulla ulos". Sekin on alkanut ärsyttää ettei hän koskaan esim. kysy tulisimmeko ulos, vaan tuolla tavalla koittaa komentaa meidät pihalle.

Jos sanon hänelle että olimme juuri tulossa, että puen pojalle vaatteet ja tullaan sitten hän itse työntää oven kiinni, mutta soittaa kuitenkin ovikellon minuutin välein ja kysyy joko tullaan. Sama juttu, jos sanon että me vaikka syödään/mennään kylpyyn/poika on päiväunilla/mä teen ruokaa tai siivoan nyt, ja että ei nyt ehditä tulemaan, niin menee maks. 5min kun ovikello taas soi. Ensimmäiset viis kertaa hän käskee meitä ulos tuolla edellämainitulla lauseella. Kun sanon tarpeeksi monta kertaa ettei nyt voida tulla, menee seuraavaan ovikellon soittoon jopa 10min. Sen jälkeen hän alkaa raahaamaan meille milloin kukkia pihalta, milloin hakee meidän pihavarastosta tavaraa jotka "on unohtuneet meiltä pihalle" kuulemma ja tuo ovelle. Jos sanon liian tiukasti että älä häiritse nyt, niin tokaisee "sä oot tyhmä" ja sen jälkeen alkaa tekemään sitä ett soittaa ovikelloa, juoksee karkuun (mä nään hänet kokoajan ikkunoista) ja pysyy piilossa kunnes suljen oven.

Musta tuntuu että mulla menee pian mielenterveys tässä touhussa. Sen lisäksi että mulla nyyään kestää kaikki asiat pojan kanssa tuplasti kauemmin kun joudun koko ajan ramppaamaan ovella, niin toi meidän koirakin kohta sekoaa kun ei se tajua miks joku koko ajan on ovella muttei tule sisään. Mä en myöskään voi esittää etten kuule ovikelloa, juurikin tuon koiran takia. Koitin ottaa ovikellosta patterit pois, tyttö ryhtyi koputtamaan oveen. Mä olen koittanut sanoa asiasta tytölle nätisti, tiukasti ja kerran jopa rumasti. Mä olen sanonut asiasta hänen äidilleen, joka totesi että on kyllä sanonut ettei naapuria saa kiusata, mutta ei kuulemma voi koko aikaa vahtia missä se tenava menee.

Kertokaa mitä mä teen. Tänään meinas keittää niin pahasti kiinni että mun teki oikeesti mieli mennä huutamaan tuohon ovelle niin kovaa että kaikki naapurit kuulee varmasti. Kun mun mies tulee kotiin, tyttö lopettaa ton kiusaamisen kuin seinään. Hän ei ole koskaan kyllä tytölle mitään asiasta sanonut, mutta tyttö aristelee mun miestä muutenkin, ja musta ilmeisesti taas tykkää koska ollaan pojan kanssa usein tuossa pihalla, ja musta jostain syystä tykkää kaikki lapset.

Laita oveen pahannäkönen kuva miehes naamasta, alle teksti "täällä vartioin minä"! :D

Paha sanoa, ehkä sille äidille kannattas puhua vielä. Tai ehkä tytön isälle, jos sellanen on? Tai voisko sun mies sanoa tytölle asiasta, josko uskois paremmin.

no kyllä neljävuotiasta pitäis voida vahtia, että missä se menee. soita poliisit ja nosta syytteet kotirauhan häirinnästä. tai joo, tee lastensuojeluilmoitus jos kerta neljävuotias on pihalla ilman vanhempien valvontaa.

kyl sun nyt van pitäis vääntää sille äidille rautalangasta tämä asia, ihan oikeasti uhata että ryhdyt toimenpiteisiin jos ei saa lastaan kuriin. tai sitten käyt kiikuttamassa sen kädestä kiinni pitäen kotio joka kerta kun tulee teidän ovelle.

Kokeile selittää vielä ihan nätisti että tämä on teidän koti ja piha (jos on pihaa) ja sanot että tänne ei saa tulla ilman lupaa. Ja jos ei usko niin sitten vaan puhumaan äidin kanssa. Kyllä 4 vuotiasta PITÄÄ vahtia melkeimpä kokoajan

Alkuperäinen kirjoittaja hulluksiko pitää ryhtyä?;24901878:
Mä olen sanonut asiasta hänen äidilleen, joka totesi että on kyllä sanonut ettei naapuria saa kiusata, mutta ei kuulemma voi koko aikaa vahtia missä se tenava menee.

Ei voi vahtia nelivuotiasta?? No just, mitähän tärkeämpää sillä on...?

Mä varmaan menisin sanomaan uudestaan asiasta sille äidille, ja ihan varmasti myös ärähtäisin tytöllekin pahasti: varsinkin jos oma lapsi heräisi päiväunilta, tai minä itse. Ja sille äidillekin saattaisin suutahtaa. Ja miksi 4-vuotias haluaa niin kovasti leikkiä 1,5 -vuotiaan kanssa, eikö äiti vie kerhoon tai muualle leikkimään koskaan toisten lasten kanssa? Vai onko se tyttö vaan aikuista vailla pihalle, eli siis sinua?

Kovin pienihän se nelivuotias on yksin siellä pihalla olemaan. Hakee teistä seuraa, kun ei ilmeisesti omilta vanhemmiltaan sitä saa. Ymmärrän kyllä, että ottaa hermoille. Itselläni meinaa ottaa välillä eskarinkin sosiaalinen elämä, kun niitä kavereita pitäisi olla aina tai itsellä jossain kaverilla, eikä tuon ikäistä voi ihan vielä yksin valvomatta jättää.

Sinuna puhuisin vielä lapsen äidin kanssa vakavasti asiasta. Ja niin, että teet selväksi, että jatkuva ovikellon soittelu ja ikkunoissa ravaaminen häiritsee.

Jos äiti ei teidä missä neljä vuotias lapsensa menee ei äidillä ole kaikki ihan kunnossa..

Ei jumatsuikka ole tenavalla ja mutsilla kaikki muumit laaksossa. Jos ei ole uskonut sinua tähän asti ja äitikään ei reagoi mitenkään asiaan sanopa seur.kerralla tytölle tiukasti että jos tämä touhu ei nyt lopu pistät miehesi jututtamaan lasta ja tarvittaessa myös vanhempia.
Eihän tuosta tule muuten yhtään mitään. Jos touhu jatkuu kerrot perheelle että joudut ottamaan sos.toimeen yhteyttä, koska asiaan ei ole löytynyt ratkaisua ja perhe-elämänne häiriintyy jo pahasti.

Lapsen kasvuolosuhteissa ei selvästi kaikki ole oikein. 4-vuotiaan vanhempien on kyettävä lastaan kaitsemaan.
Teet siis ls-ilmoituksen tai vähintään uhkaat sillä.

[QUOTE="Äitee";24901993]Ei jumatsuikka ole tenavalla ja mutsilla kaikki muumit laaksossa. Jos ei ole uskonut sinua tähän asti ja äitikään ei reagoi mitenkään asiaan sanopa seur.kerralla tytölle tiukasti että jos tämä touhu ei nyt lopu pistät miehesi jututtamaan lasta ja tarvittaessa myös vanhempia.
Eihän tuosta tule muuten yhtään mitään. Jos touhu jatkuu kerrot perheelle että joudut ottamaan sos.toimeen yhteyttä, koska asiaan ei ole löytynyt ratkaisua ja perhe-elämänne häiriintyy jo pahasti.[/QUOTE]

Juu, sostoimeen. vois kyllä pian otttaa jo yhteyttä jos tua kauan jatkunut ja äitiä ei tosiaan tunnu kiinnostavan. Vaikuttais, että lapsi pitää sinua turvallisena ja mukavana aikuisena, ja hakee sinulta läheisyyttä ja huomiota mitä ei kotoontaan saa. Aika surullista oikeastaan.

Siis miks musta tuntuu, että olen tämän saman tarinan lukenut täältä jo joitakin kk sitten. Kirjoititko tästä siis jo toistamiseen (juuri samoilla sanoilla ja samalla tekstillä) vai...niin kirjoititko toistamiseen saman tekstin :D Eli herää epäily, oletko provo vai etkö vaan ole asiaan saanut ratkaisua tässä pari kk aikana. Jos jälkimmäinen niin kyllä jo kovastikkin menisin ilmoittamaan naapuriin suoraan, ettei tytöllä ole teidän pihalle asiaa koska tämä asia on jo niin raivostutta teidän kannalta.

Miksi ramppaat avaamassa sitä ovea? Paristot pois ovikellosta, tai jotain muuta, ettei se pimpotus kuulu. Ovi lukkoon ja tietty ilmoittaisin vielä vanhemmille, ettei tämä saa enää jatkua.

jos sillä sos-toimella uhkaa äitiä niin se lapsi varmaan lakkaa pyörimästä teillä, mutta ei se tarkota että sen lapsen elämä jotenkin muuten paranis :( ehkä ainut turvallinen aikuinen vaan viedän siltä jos äiti pakottaa pysymään päivät sisällä. surullista on.

Kyllä mä ainakin menisin varsin tiukkasanaisesti avautumaan aiheesta lapsen äidille. Siis TODELLAKIN hänen kuuluu pitää lastaan silmällä (4v!!) ja hänen vastuullaan se on, ettei lapsi häiritse muita asukkaita (tai vaikka karkaa tai satuta itseään?).

Kyllä te jotkut ootte kilttejä ja kärsivällisiä....

sano suoraan vielä äidille että se häiritsee. ja laita miehesi sanomaan sille lapselle ettei saa tulla.
rakentakaa aita ja portti lukkoon.
voin vaan kuvitella miten raivostuttavaa!!

Jos äiti ei teidä missä neljä vuotias lapsensa menee ei äidillä ole kaikki ihan kunnossa..

no siis, järkyttykää nyt lisää, mutta heillä on myös 2v tyttö joka on myös usein pihalla ilman valvontaa. Ja tää alue sijaitsee myös ihan järven rannalla. Heidän perheensä ei ole millään tavalla ns. huono perhe, vaan vanhemmat ovat hyvin toimeentulevia, lapsilla on aina siistit vaatteet päällä, enkä usko että kotona on muutenkaan ongelmia. Heidän äitinsä vaan on sitä mielt että tytöt voi hyvin olla pihalla keskenäänkin. Isänsä on yleensä hirmu myöhään arkisin kotona töistä tultuaa, ja viikonloppuisin (luojan kiitos) yleensä reissaavat johonkin, kohde vaihtelee.

[QUOTE="huhhuh";24901945]Ei voi vahtia nelivuotiasta?? No just, mitähän tärkeämpää sillä on...?

Mä varmaan menisin sanomaan uudestaan asiasta sille äidille, ja ihan varmasti myös ärähtäisin tytöllekin pahasti: varsinkin jos oma lapsi heräisi päiväunilta, tai minä itse. Ja sille äidillekin saattaisin suutahtaa. Ja miksi 4-vuotias haluaa niin kovasti leikkiä 1,5 -vuotiaan kanssa, eikö äiti vie kerhoon tai muualle leikkimään koskaan toisten lasten kanssa? Vai onko se tyttö vaan aikuista vailla pihalle, eli siis sinua?[/QUOTE]

Joo, siis olen sanonut rumastikin että nyt saa riittää, selittänyt miksi tuollainen on ärsyttävää jne. Äidilleen myös olen kertonut että tyttö usein herättää meidän pojan päiväunilta ja että meidän koira pian sekoaa jne. Tytöt ovat kyllä päiväkodissa, mutta tulevat yhden-kahden maissa kotiin. Kun mä menen pojan kanssa pihalle, niin enemmän tää tyttö on musta ja meidän koirasta kiinnostunut kuin tuosta meidän pojasta.

[QUOTE="alkup.";24902093]no siis, järkyttykää nyt lisää, mutta heillä on myös 2v tyttö joka on myös usein pihalla ilman valvontaa. Ja tää alue sijaitsee myös ihan järven rannalla. Heidän perheensä ei ole millään tavalla ns. huono perhe, vaan vanhemmat ovat hyvin toimeentulevia, lapsilla on aina siistit vaatteet päällä, enkä usko että kotona on muutenkaan ongelmia. Heidän äitinsä vaan on sitä mielt että tytöt voi hyvin olla pihalla keskenäänkin. Isänsä on yleensä hirmu myöhään arkisin kotona töistä tultuaa, ja viikonloppuisin (luojan kiitos) yleensä reissaavat johonkin, kohde vaihtelee.[/QUOTE]

No sitten on _todellakin_ keskustelun paikka, ennen kuin sattuu vahinko. Tee ls-ilmoitus, jos ei usko. 2- ja 4-vuotaiden paikka EI ole kahdestaan ulkona, järven rannalla.

nyt on ap pakko kysyä, mistähänpäin mahdatte olla? kuulostaa kovasti samanlaiselta tapaukselta, josta ystäväni tässä kesällä valitteli. naapurin 4v soitteli ovikelloa ja pyöri jatkuvasti pihassa, eikä uskonut vaikka kiellettiin.

Siis miks musta tuntuu, että olen tämän saman tarinan lukenut täältä jo joitakin kk sitten. Kirjoititko tästä siis jo toistamiseen (juuri samoilla sanoilla ja samalla tekstillä) vai...niin kirjoititko toistamiseen saman tekstin :D Eli herää epäily, oletko provo vai etkö vaan ole asiaan saanut ratkaisua tässä pari kk aikana. Jos jälkimmäinen niin kyllä jo kovastikkin menisin ilmoittamaan naapuriin suoraan, ettei tytöllä ole teidän pihalle asiaa koska tämä asia on jo niin raivostutta teidän kannalta.

Olen kyllä varmaan ennenkin tästä aiheesta meuhkannut täällä. Muutettiin juuri pari kk sitten tähän, ja alusta asti meno on ollut tuota samaa. Mainittakoon vielä että kyseinen perhe on meidän vuokranantajat, joten sen takia en voi alkaa ls-ilmolla uhkailemaan tai muuten kovasti riehumaan. Välillä harkitsen jo poismuuttamista, koska mä en oikein tiedä mitä voin asialle tehdä ilman että perhe vetää herneet nenään ja heittää meidät tästä ulos.

No tuon takia yritän olla puhumatta mitään alueella asuville penskoille, joita on paljon.
Koska on paljon vanhempia jotka jaksavat ja viitsivät hoitaa kunnolla vain helpon vauvavuoden, josta saa hyvän korvauksen.
Kun pitäisi joko hoitaa sekä kakarat että työ tai tehdä työtä paljon kotona pärjäten pienellä rahalla ja jaksaen itse kakaroita 24/7, niin sitten hyvin moni vanhempi ei enää jaksa eikä viitsi. On helpompaa käydä salilla, siivota, jne. ja kersat hyppelevät pihalla heti 1v kun ovat kävelemään oppineet, toistenn riesana.
Moni tekee lisää kersoja ja hoitaa vain sitä vauvaa, muut ovat toisten vaivoina jossain.

vaikkois kuinka rikas mies ja hyvin toimeentuleva niin eihän se tarkota ettei ongelmia vois olla. jospa se äiti on niin masentunut ettei jaksa välittää missä lapset menee. onko äiti siis päivät kotona?
soita sinne sos.toimeen heti huomenna.

Täh? 2 ja 4-vuotiaat ilman valvontaa? Minä tiedän vieläkin missä 16 ja 11v ovat, ainakin kännyn tai rääkäisymatkan päässä. Ihan sama ovatko vaatteet siistit, lapsilla pitää olla perusturva-asiat kunnossa. Siskoni joutui tekemään aikoinaan lastensuojeluilmoituksen naapurin perheestä. Sen jälkeen on moni asia naapurissa parantunutkin, vaikka siskoa ymmärrettävästi hirvitti sen ilmoituksen tekeminen. Jos ihmiset hankkivat lapsia niistä kuuluu myös huolehtia. Piste.

[QUOTE="vieras";24902117]nyt on ap pakko kysyä, mistähänpäin mahdatte olla? kuulostaa kovasti samanlaiselta tapaukselta, josta ystäväni tässä kesällä valitteli. naapurin 4v soitteli ovikelloa ja pyöri jatkuvasti pihassa, eikä uskonut vaikka kiellettiin.[/QUOTE]

No tästä meidän asunnosta on juuri kesän lopussa joku lapsiperhe muuttanut pois. Asutaan uudenmaan alueella, tarkemmin en halua sanoa.

Etkö ap samaiselle vuokranantaja perheelle leiponut heidän tyttären synttäreille ja miehesi kanssa maalannut heidän tytön leikkimökin?
Ja olit jo parin viikon asumisen jälkeen ihan loppu naapureiden/vuokranantajien käytökseen?
Niin miksi ihmeessä asutte siinä vielä?!?!
Onko se asunto niin unelma että mielenterveytenne ja kotirauhan uhalla jäätte siihen naapureiden pompoteltavaksi?
Asuntoja saa varmasti muualtakin, itse en todellakaan antaisi kenenkään häiriköidä elämääni, en vaikka kuinka olisi vuokranantaja.

Yhteistyössä