Mitä mä voin ton kanssa tehdä!? Potta asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AHDISTAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AHDISTAA

Vieras
Eli ollaan nyt vasta alotettu ihan lähipäivinä pottailu (ainakin yritetty ) mutta tyttö (2v) huutaa ja kiljuu kun ei halua olla ilman vaippaa :( En ymmärrä miksi mutta huutaa ihan kuin se olis maailmanloppu jos menee pottalle. Mä oon jutellu sille rauhallisesti ja YRITTÄNY selittää että ei pottalla käynti oo paha juttu vaan tosi hyvä homma ja isot tytöt käy potalla ja sä oot jo iso tyttö...

Ahdistaa ettei siitä tuu koskaan mitään :ashamed:
Naapurit varmaan soittaa kohta jonnekki sossuun kun täältä kuuluu järjetön huuto tietyin väliajoin...

Meillä oli samaa pojan kanssa. Ei pakotettu ollenkaan ja yht äkkiä tossa 2,5 vuotiaana rupes pottaileen iahn itekseen. Eli meni pissalle ja kakalle kun kotonas siis sai juosta vaipatta. Nyt vaikka ois vaippa niin tulee sanomaan että on hätä ja käy potalla. ja pian siis 3 vuotta täynnä

Mitä jos vaan ihan rankasti et vaan laita vaippaa. Jos sattuu vahinko housuun, niin ei siitä kannata suurempaanumeroa tehdä. Ajallaan lapsi huomaa, että pissahouut ei ole mukava juttu. Muutenkin voit hieman panostaa ja ostaa huonompilaatuisia vaippoja, jotka tuntuu märkinä ikävämmiltä. Olen joskus jättänyt lapselle alushousut vaipan alle, jotta tuntuu kastuessaan hieman ilkeämmälle.

Joskus olen muuten laittanu kangaspalan tai paperin palan vaipan sisään, jotta ei tunnu niin kuivalle ja miellyttävälle. Vessaan ja potalle ei kannata pakottaa, siitä tulee vaan protesti, jolloin lapsi ei mene potolle ollenkaan.

Itse olen ottanut oman lapsen (silloin 2v) aina mukaan itse vessaan mennessä ja ihan automaattisesti alkoi tyttö istua potolle, minua odotellessa. Myöhemmässä vaoheessa, kun alkoi tahallaan pissata protestiksi housuun, jos ei saanut tahtoaan läpi, sanoin vaan rauhallisesti itkevälle lapselle, että on itse pissannut nyt housut ja voi mennä vessaan korjaamaan vahingon. Autoin sitten kuivat hänelle ja eipä menny kauaa, kun päätteli, että on turhan työlästä pissata housut.

Onko teidän nuket käyneet potalla? Tää saattaisi auttaa. Me käydään aamupissalla yhdessä, ja aika usein ainun ensipupu näyttää kanssa kakkivan pottaan (on siis yksi potta olkkarissa, puhdas, ennen kuin joku älähtää)... :D

Aika myöhään olet aloittanut, jos vasta 2-vuotiaana ekan kerran potalle laitoit. Ei ihme, että lapsi protestoi. Kerro, että kaupasta on vaipat loppu, eikä noin isoille enää tehdä vaippoja. Et pakota potalle, mut et anna vaippakaan. Kyllä se lapsi jossain kohtaa oivaltaa, ettei märät housut ole kivat. Ja joku kiva palkinto vois myös helpottaa. Meillä sai lapset jossain vaiheessa "karkka" eli ksylitolpastillin aina pottakäynnin jälkeen ja molemmat oli vaipattomia ennen 2-v synttäreitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika myöhään olet aloittanut, jos vasta 2-vuotiaana ekan kerran potalle laitoit. Ei ihme, että lapsi protestoi. Kerro, että kaupasta on vaipat loppu, eikä noin isoille enää tehdä vaippoja. Et pakota potalle, mut et anna vaippakaan. Kyllä se lapsi jossain kohtaa oivaltaa, ettei märät housut ole kivat. Ja joku kiva palkinto vois myös helpottaa. Meillä sai lapset jossain vaiheessa "karkka" eli ksylitolpastillin aina pottakäynnin jälkeen ja molemmat oli vaipattomia ennen 2-v synttäreitä.

Mutta mitenkäs, kun lapsen kuitenkin pitää nukkua päikkärit, entä yöllä? Jätetäänkö vaippa siis ihan kokonaan pois? Entäs pissavahingot sänkyyn sitten?

Peesi... Aika myöhään jos ekaa kertaa 2v potalle.....

Mutta mitenkäs, kun lapsen kuitenkin pitää nukkua päikkärit, entä yöllä? Jätetäänkö vaippa siis ihan kokonaan pois? Entäs pissavahingot sänkyyn sitten?

Yökuivuus ja päiväkuivuus on ihan eri juttu. Harva jättää yövaipan yhtä aikaa päivävaipan kanssa. Tai ehkä ne jättää, jotka ovat käyttäneet päivävaippaakin yli 3-vuotiaaksi...

Meillä ei lasta pidetty ilman vaippaa, vaan lasta käytettiin tietyn väliajoin potalla. Vaippa alkoi pikkuhiljaa pysymään kuivana ja lopulta kuiva vaippa jätettiin pois.

Mun mielestä lapsi oppii potalle silloin kun on valmis. Mitään tiukkoja treenejä tai kovia palkitsemisia ei tartte, kyllä sen huomaa kun on se aika.

MEillä varsinkin kakkonen oppi ihan opettamatta jo kaksi vuotiaan sekä yä että päiväkuivaksi, se mun mielestä todistaa sen ettei sillä opettam,isella ole asian kanssa hirveästi tekemistä.

Yhteistyössä