mitä maitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lomalle Suomeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lomalle Suomeen

Vieras
Olen tulossa Suomeen jouluksi 1v 2kk ikäisen pojan kanssa. Mitä maitoa te siellä Suomessa annatte tämän ikäiselle? Siis Tuttelia, tavallista kevytmaitoa, Hylaa vai mitä? Meillä on täällä nykyisessä kotimaassa laaja valikoima erityismaitoja 1-3 -vuotiaille (vitamiini ym. lisä), lisäksi paikallisessa neuvolassa suositeltiiin vuohenmaitoa joka kuulemma vatsaystävällisempää. Miten Suomessa, onko näitä vaihtoehtoja ja mitä neuvolassa sanotaan?
Kiitos avusta etukäteen.

D-vitamiinitippoja suositellaan kyllä maitolaadusta riippumatta :-)

Täällä on nykyään lisätty D-vitamiinia kaikkiin maitoihin (paitsi luomumaitoon), mutta lapset, raskaana olevat ja vanhukset tarvitsee yleensöä silti D-lisää ainakin talvisin.

Suomessa on eri suositukset kuin monissa muissa maissa. esim. Britanniassa edes kevytmaitoa ei suositella alle 2-vuotiaille ja rasvatonta ei alle 5-vuotiaille. Itse antaisin kyllä pienelle lapselle ihan täysmaitoa, se on kaikkein ravitsevinta ja luonnollisinta lehmänmaitoa. Suomessa vaan ollaan niin terveyshysteerisiä ja kaiken pitäis olla rasvatonta-suolatonta ja ties miten funktionaalista ja pitkälle käsiteltyä. Nykyään muuten monet ravintoterapeutit on sitä mieltä, että esim. voi on terveellisempää kuin keinotekoiset terveysmargariinit. No tämä meni vähän ohi alkuperäisen kysymyksestä.

Suosittelen yömaitoa tai luomumaitoa. Ovat vatsaystävällisiä, homogenisoimattomia. Maistuvat paremmalle, kuin nämä 'perusmaidot'.
Kaikki hylat kannattaa jättää pois ehdottomasti.

Lapselle suositeltava maito riippuu ihan lapsesta. Laihalle lapselle ehdottomasti täysmaitoa ja lihavalle suositellaan rasvatonta. Allergiaan taipuvaiselle suositellaan luomu- tai yömaitoa ja vähän juovalle kalsium-maitoa.

Jos rasvatonta maitoa antaa lapselle, täytyy lisäksi antaa kasvisöljyä tai margariiniä tietty määrä per päivä eli mielummin ihan kevytmaitoa. Rasvaton maito liian ""puhdistettua"" ja usein juuri osa syynä laktoosi intoleranssiin, sitä en pienelle lapselle juottaisi. Lihavan lapsen kohdalla kannattaa karsia makeista välipaloista.

Kyllä on jännä miten eri neuvoloissa neuvotaan eri lailla.
Meillä poika juo rasvatonta maitoa, kuten minä ja mieskin, Oivariinia laitetaan leivän päälle ja oliiviölyä lisään pojan ruokaan. Että kyllä sitä rasvaa saa muualtakin kun maidosta.

Ja itse olen aina juonut ravatonta maitoa ilman laktoosi juttuja, että en menis tuosta valalle.

itse ihmettelen myos paljon sita kuin huonot valikoimat maitojauheita suomessa on. Kavin viime kesana poikani (6kk) kanssa suomessa lomalla, asuinmaassamme on alle 3 v ikaan asti ainakin kymmenta eri sorttia, eri ikaisille lapsille eri vitamiineilla hoystettya, eri makuisia jne maitopulvereita. seka allergikoille erikoismaitojauheet jne. Koska poikani on allerkikko ja olen ostanut hanelle erityisallergiamaitopulveria ajattelin etta automaattisesti sita loytyy suomesta. Yllatys oli taydellinen saavuttuamme suomeen ja huomattuamme etta kaupan hyllysta ei siis loydy muuta kuin NAn aivan perusjauhetta, tutteli + nan maidot tetroissa ja se siina. Apteekista olisi saanut jotain aivan jarjettoman kallista litkua, en tieda olisiko siihen tarvinnut viela reseptin lisaksi. Siis aivan alytonta touhua. Tilasin pikapostissa DHL:lla kotimaastani 5 isoa purkkia allerkikkojen maitojauhetta ja silti postimaksuineen kaikkineen tuli paljon halvemmaksi kuin etta olisin ostanut apteekin litkuja. Tasta syysta ihmettelen myos samaa etta kuinka suomessa annetaan tavallista lehman maitoa pienille lapsille. Muualla maailmassa kaupat notkuvat ikaluokittain suunniteltujen maitopulverien valikoimaa, joihin on lisatty kaikki vitamiinit aasta oohon eli maitopulverista tehdyn maidon tai pirtelon mukana lapsi saa kaikki tarvitsemansa ylimaaraiset vitamiinit jotka ovat erittain tarkeita kasvaville lapsille. Suomessa mielestani touhotetaan aivan liikaa pelkan D-vitamiinin (valon puutteen takia) saamisen takia ja tyrkytetaan kevyt tuotteita pienille lapsille sen sijaan etta annettaisiin ""marjat marjoina"" eika marmelaadeina. Myos suola hysteria on aivan uskomaton. En toki itsekkaan lahtisi antamaan suoraan suolaa alle 1v lapsen ruokaan mutta kylla esim kanaliemesta valmistettuja ruokia annetaan aivan suosiolla muualla maailmassa. Taman suomalaisen ruokakulttuurin hysteria-maisuuden takia uskonkin etta jotain siella on pakko olla pahasti metsassa kun katsoo esim diabetes taikka laktoosi intoleranssi tilastoja, jos epailette niin vilkaskaa huvin vuoksi ja miettikaa sitten uudelleen onko lapsenne tuleva sellainen.

ainakin lapset saavat kaikki mahdolliset vitamiinit vaikka rasvatonta maitoa juodaankin!! Kyllä niitä vitamiineja muuallakin on kuin lisättynä pulvereihin.. Terveellinen ruokavalio on kaiken a ja o!!

Rasvatonta maitoahan suositellaan käytettäväksi sen takia koska muissa maidoissa on eläinperäisiä rasvoja kun taas esim meillä käytettävässä rypsiöljyssä on kasviperäisiä jotka ovat siis terveellisiä rasvoja. Ja rasvaa lisätään siis sen takia ettei maidosta sitä saa.

Lasten kanssahan juuri yli 1v kanssa on ongelmana juuri se että esim kasvikset ja vihannekset eivät tipa = eivät saa välttämättä tarpeeksi vitamiineja. Taikka jos vanhemmilla on budjetti kireä ja talvella esim hedelmät on pirun kalliita. Itse ostaisin moista vitamiinimaitoa vaikka pulverina jos olisi tarjolla.

No ei tosiaan värjätä rasvatonta maitoa tai muitakaan maitoja...samaa sarjaa oleva legenda kuin että margariinit tehdään kissanrasvasta! ;-)

Ei rasvatonta maitoa suositella siksi että pelättäisiin hysteerisesti että vauvat olisivat lihavia, vaan siksi että eläinrasva on epäterveelistä sydän- ja verenkiertoelimistölle. Kasvirasvat eivät ole, päinvastoin. Esim. rypsiöljyssä on elimistölle välttämättömiä rasvahappoja ja E-vitamiinia.

Juottakoon kukin lapselleen mitä tahtoo, mutta ""virallinen"" suositus on rasvaton tai ykkösmaito. D-vitamiinia ja kasviöljyjä suositellaan silti lisäämään ruokavalioon käytti mitä maitoa tahansa.

Lukekaa lisää www.ktl.fi --> ravitsemus

Hei,

Voitko neuvoa tarkemmin, mistä maasta voi tilata allergiselle lapselle korviketta halvemmalla? Mitä merkkiä, paljonko maksaa ja miten se tilataan? Ne ovat Suomessa niin kalliita, että voisin kokeilla tuota itsekin ihan vaikka säännöllisesti!

Kiitos tiedosta!

PS. Olen samaa mieltä, että täällä on huono korvikevalikoima, samoin kuin ylipäänsä huonosti tietoa saatavissa korvikkeista. Jonkinlainen imetysterrori on varmaan siihen syynä.

Mitä tarkoitat?

Maidon rasva on eläinrasvaa (maito tulee lehmästä tai muusta eläimestä). Rasvattomasta maidosta rasva on poistettu. Eläinrasva on koostumukseltaan erilaista kuin kasvien rasva.

Lisätietoa vaikka googlettamalla tai ravitsemustieteen oppikirjoista (kirjastossa).

tämä rasva-keskustelu on pitkään ollut länsimaissa hakoteillä. ihmisille on juuttunut semmoinen käsitys että vain kasvisrasva on hyvää ja terveellistä ja kaikki muu rasva on pahaa. haloo. mitä järkeä siinä on, että maidosta poistetaan sen luonnollinen, ravitseva rasva, joka sitten korvataan jollain ties millä kasvissterolilla. juu, toki oliiviöljyt, ym. ovat terveellisiä, ja niitä kannattaa muuten käyttää ruokavaliossaan, mutta kohtuudella on ihmisen hyvä saada ruokavaliostaan myös muita rasvoja. terveellisintä on syödä ja juoda mahdollisimman vähän keinotekoisesti jalostettuja tuotteita, ja kaikkea kohtuudella. ja eipä se äidinmaitokaan todellakaan ole rasvatonta, mutta silti erittäin terveellistä.

Mietin ihan samaa kuin ap paitsi että vähän nuoremmasta lapsesta on kyse eli mitä maitoa 9kk vanhalle Suomessa annetaan. Olen miettinyt että taidan tuoda jouluna tullessani pussin NANin Bifidus-jauhoa. Tietääkseni sitä ei Suomessa ole tarjolla? Olen huomannut että kun silloin tällöin vauva on saanut Suomesta rahtaamaani NAN 2dl purkkimaitoa, niin seurauksena vatsa menee kuralle. Harmi juttu sinänsä koska nuo tetrat ovat tosi käteviä reissun päällä ja niitä ei täältä saa ollenkaan. Toisaalta nyt vauva juo aika vähän maitoa muutenkaan (aamulla vellissä ja illalla, muutoin lähinnä vettä) niin että kai me yhdestä lomasta suoriudutaan sillä tarjonnalla mitä sieltä kaupasta löytyy.

Nan-HA on Nestlem valmistama ja allergikkolapsille tarkoitettu maitopulveri valmiste, sita loytyy kahta eri ikaluokka eli 0-6kk, ja 6-12kk vanhoille.
Itse soitin suomen Nestlelle ollessani suomessa mutta mistaan pain suomea ei saa mitaan muuta kuin perus Nan pulveria. Ohessa linkki josta voit lukea englannin kielella lisaa tasta tuotteesta. Minulle lahettivat tuttavat kotimaastani maitojauheet ollessani suomessa. En tieda saako niita tilattua ns. postimyynti tavalla netista. Enka hyva idea olisi laittaa suomen Nestlelle pienta joulupukin toivomuskirjetta siihen valikoiman laajuuteen. Vielakaan en voi uskoa heidan valikoiman suppeutta. Etta ihan tasan kahta eri laatua loytyy kaupan hyllylta. Ota valilyonnit pois osoitteesta jotta saat sivuston auki.

http://www.nestle.co.uk/Nutrition/InfantAndChildNutrition/ProductInformation/NAH+H.A.2.htm

Yhteistyössä