Mitä mieltä alkoholin käytöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juoppoko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juoppoko

Vieras
Jos joka päivä ottaa vähintään yhden kaljan tai lonkeron "muuten vaan" illalla ja viikonloppuisin enemmän (vähintään 8)? Mies on yhtäkkiä ruvennut lisäämään tota alkoholinkäyttöään. Joka ilta se avaa kaljan. "Mitä sitte jos otan yhen?". Nyt se oli ostanut jotain vahvempaa kaljaa jostain korin verran (24) kuten monesti aiemminkin, juo sit niitä pitkin iltoja. Viime viikon torstaina osti sen ja nyt aattelin että voisinpa ottaa pitkästä aikaa saunakaljan, niin tää oli juonut ne kaikki?! Kysyin asiasta niin tää vaan että "no oon täysikänen, mitä se ketään haittaa jos oon juonu ne? Mitä se sua haittaa, ethän sä oo niitä juonu etkä ostanu? Kai se nyt on ihan normaalia että kesällä tekee mieli ottaa vähän kaljaa ku on kauhee jano? Mieti kuinka paljon jotkut muut juo kun ne voi juoda korin päivässä, eihän tää oo mitään"... yms.

Oonko oikeassa jos mua ottaa tuo päähän vai oonko vaan nipo jolle on jäänyt jotain hampaankoloon alkoholistivanhempien aiheuttamista lapsuuden muistoista..?

niin ja meillä on 2 lasta, yleensä ei kyllä juo niiden ollessa hereillä. viikonloppuisin kyllä, aina jos ollaan esimerkiksi mökillä, juo pitkin päivää melkeen aamupäivästä alkaen, ei oo oikeestaan humalassa muuta ku illalla mut kuitenkin.. vaarana kai lipsua kun hänenki suvussa on alkkiksia

niin ja meillä on 2 lasta, yleensä ei kyllä juo niiden ollessa hereillä. viikonloppuisin kyllä, aina jos ollaan esimerkiksi mökillä, juo pitkin päivää melkeen aamupäivästä alkaen, ei oo oikeestaan humalassa muuta ku illalla mut kuitenkin.. vaarana kai lipsua kun hänenki suvussa on alkkiksia

Miehesihän on jo alkoholisti, jos juo päivittäin eikä voi olla ilman. Tuosta pikkuhiljaa määrät alkaa kasvamaan.

No joo ja jankuttaa kovasti että "no ei todellakaan oo mikään pakko juoda, kyllä mä voisin olla juomatta jos haluaisin mut kyllä mä tälleen kesällä haluun ottaa kaljaa ja ihan normaaliahan se on , mieti noita muita meidän ikäisiä, sentään en juo niin usein kuin martti joka vetää kunnon kännit joka päivä, ja perttiki juo joka ilta ainaki 8 kaljaa" yms...

ja ei, en todellakaan jaksa jos se tolleen aikoo jatkaa. Vaikka sinänsä "harmitonta" kun se käyttäytyy kuitenkin ihan normaalisti eli ei oo humalassa siitä 1-2 kaljasta, yleensä siitä vasta 8 vahvemman kaljan jälkeen näkee että on juonut. Mutta silti, en todellakaan halua elää siinä pelossa että hänestä tulee joku kunnon juomari joka on kännissä aina. Ja en halua opettaa lapsille, että joka päivä on ok juoda.
Sen olen jo lapsena tajunnut omista vanhemmistani, että alkoholsiti ei myönnä olevansa alkoholisti. Tuo vaan nauraa mulle päin naamaa jos huomautan juomisesta.

Et ole nipo. Jutut kuulostaa juurikin alkoholistin tai ainakin liikakäyttäjän selityksiltä. Itse olen sitä mieltä että jos toisen alkoholinkäyttö aiheuttaa mielipahaa ja huonoa oloa jatkuvasti, silloin se on molempien ongelma. Itse seurustelin aikoinaan ihan samoja selityksiä käyttäneen miehen kanssa. En tiedä miten hänelle loppupeleissä kävi koska hän ei suostunut myöntämään ongelmaansa ja erosimme.

Joi joka päivä 1-3 olutta ja 1-2 kertaa viikossa sammumiskännit. Omasta mielestään ei ollut ongelmaa alkoholin käytön kanssa.

voisiko olla yhteydessä siihen, että hän myös joka ilta pelaa tietokonepeliä, jota vaikuttaisi olevan "pakko" pelata. Yhteen väliin pelas joka päivä koko ajan kotona ollessaan. Saattaa joskus viikonloppuisin istua aamuyöhön pelaamassa nykyäänkin. Joka ilta ensimmäiseks kun lapset menee nukkumaan, aukeaa tietokone ja peli. Siitäkin on sitä mieltä että "ei mun oo mikään pakko pelata, kyllä mä voisin olla pelaamatta jos haluaisin". Tuleeko jotkut ihmiset helpommin riippuvaiseksi kaikesta?

Pikkuhiljaa lähtee yhdestä/kahdesta saunakaljasta määrä nousemaan, jokailtaisesta kaljoittelusta tulee tapa, ja ennenpitkää onkin se ainainen jano, joka ei muuten juomalla lähde. Ei hyvällä tiellä olla ei.

voisiko olla yhteydessä siihen, että hän myös joka ilta pelaa tietokonepeliä, jota vaikuttaisi olevan "pakko" pelata. Yhteen väliin pelas joka päivä koko ajan kotona ollessaan. Saattaa joskus viikonloppuisin istua aamuyöhön pelaamassa nykyäänkin. Joka ilta ensimmäiseks kun lapset menee nukkumaan, aukeaa tietokone ja peli. Siitäkin on sitä mieltä että "ei mun oo mikään pakko pelata, kyllä mä voisin olla pelaamatta jos haluaisin". Tuleeko jotkut ihmiset helpommin riippuvaiseksi kaikesta?

Jotkut on riippuvaisia herkemmin ja helposti yhden riippuvuuden loppuessa, tulee toinen riippuvuus tilalle, esim. tupakka vaihtuu syömiseen, alkoholi seksiin jne.

Ei se varmaan tosta ainakaan parane.

OT: mua ärsyttää sanonta että juo kun on jano, kun kyse on siitä että haluaa alkoholia.

Näin on. Alkoholihan ei edes ole janoon hyvää, päinvastoin. Nestehukka lisääntyy. Ei sillä etteikö mun miehelle maistuisi helteisenä päivänä olut, mutta ei se teeskentele että se olis janojuoma.

Mun oma mies juo kyllä kesäisin jonkun verran, esim. viime kesänä kesälomalla meillä oli usein kesämökillä vieraita ja siinä ukko saattoi juoda monenakin päivänä viikossa 5-6 olutta ja siihen vielä jotain viiniä ja snapseja päälle. Se ei mua silti haittaa kun aamulla on pelikunnossa ja sitten arkena ei juo lainkaan.

Sanoisin, että mies juo kesäloman aikana puolet koko vuoden alkoholeista. Mutta ei silti edes silloin liikaa. Mutta toi sun miehen meininki on kyllä toista.

Et ole nipo.Minun mieheni juo joka ilta vähintään 4 kaljaa,hyvin usein enemmänkin.Näin ollut kiko yhdessä olomme ajan,12 vuotta mut jotenkin olen"herännyt" tuohon juomiseen vasta muutama vuosi sitten.Itse en ole juonut alkoholia yhtään yli 10 vuoteen.Mies on alkkis suvusta ja olenasiasta puhunut ties kuinka paljon mut miehen vastaus on että hän juo minkä juo ja piste.Työnsä hoitaa aina (reissuhommissa)mut tiedän että tuo ei ole normaalia alkoholin käyttöä mut toista on vaikea pakottaa olemaan juomatta.

Juo liikaa. Kaikki muut ei juo. Jos naapurin pekka juo joka ilta ei se tarkoita et se on ok tai et KAIKKI muutkin juo. Vrt meillä mies ei oo juonut mitään kolmeen kuukauteen. Mä juon yhden siiderin viikos. Jos sitäkään. Ja ollaan ihan tavallisia ihmisiä jotka ovat joskus aikoinaan ottaneet joka vikonloppu. Mut enää ei jaksa ei huvita.

Miehesi on täysin oikeassa siitä että on täysi-ikäinen ja saa itse päättää juoko vai ei. Sama koskee sinua, saat itse päättää katseletko tuollaista vai et. Voi puhua miehesi kanssa tästä asiasta ja kertoa ettei ole sinulle ok että juo noin paljon. Ja mies tekee sitten päätöksen vähentääkö vai ei. Mutta älä nyt suoralta kädeltä ala eroa tekemään, voi olla täysin totta että kesällä tekee enemmän mieli juoda ja jos siitä ei ole mitään haittaa kenellekkään niin anna juoda. Eri asia jos ryyppäisi itsensä joka päivä kaatokänniin ja riehuisi kotona, niin sitten näyttäisin minäkin ovea. Mutta älä tee hätiköityjä päätöksiä, ilman kunnon keskustelua.

Meillä täsmälleen sama tilanne. Paitsi, että määrä on viisi olutta illassaan, nykyisin joskus enemmänkin ja kesäpaikassa en pysy edes laskuissa, kun lipittely alkaa jo aamupäivällä. Meidän tilannetta on täällä myös puitu jo aiemmin ja tällä hetkellä tilanne meillä on se, että päätettiin neuvolan tädin kanssa herätellä miestä ja hän teki meistä lastensuojeluilmoituksen. Mies kuitenkin on myös meidän pienten lasten kanssa kolmestaan kun minä olen töissä, joten en voi enää sulkea silmiäni tuolta juomiselta. Nyttenkin melkein pelottaa jättää ne jussina tuonne kesäpaikkaan työvuorojen ajaks...

Olen päättänyt, että jos ei tuo lastensuojelun sekaantuminen asiaan herätä miestä ja saa häntä lopettamaan juomista, muutan lasten kanssa pois. Juokoon yksin, jos se oikeasti on hänen elämänsä ainoa nautinto.

Niin, on nuo aika hälyttäviä määriä. Minusta on aina pahankuuloinen juttu, jos ihminen vetää alkoholia aamusta alkaean muun rutiinielämän ohessa. Se kuulostaa jo pakonomaiselta - mieti, jos itse aloittaisit lauantain kaljalla, ja siinä siivouksen ja lasten ulkoulutuksen ohessa sihauttaisit aina uuden. Ei hyvä.
Voimia sinulle ja perheellesi, toivottavasti asiat järjestyvät.

Sepä se. Kun se saatanan sihahdus kuuluu heti kun hän tulee töistä. Se kuuluu ruuanlaiton lomassa, tiskauksen jälkeen, kun tulee telkkarin ääreen, ja illan viimeinen tölkki avautuu evääksi lasten nukutukseen. Oksennus nousee suuhun kun ajattelenkin tuota ääntä ja mitä se merkitsee. Isi ei vaan kestä perhe-elämää ilman joka iltaista pikkupöhnää.

Minusta erityisesti perheellisen jatkuva tossuttelu on niin vastenmielinen ja haitallinen tapa, että sen voi kiletää ilman että tarvitsee todistella mitään alkoholismeista ja muista. Lasten seurassa EI nautita alkoholia eikä varsinkaan humalluta. Arjen pitää olla normaalia ja turvallista.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Hyi helv.. mä en ainakaan kattelis tollasta. Erityisesti lasten takia. Siis tuota että pitkin päivää pitää lipittää kun ei muuten kestetä. Minkälainen kuva lapsille tuosta jää?

Itse alkoholistien lapsena en juo yhtään lapsen nähden. Tiedän, on ok ottaa joku yks tai kaks SILLON TÄLLÖN. Mutta mulla itellä on nollalinja.

Yhteistyössä