Mitä mieltä (allergia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mina"

Vieras
Poika on TOSI allerginen tosi monelle raaka-aineelle.
Allergioita on mm.
kananmuna
soija
riisi
maissi
kaura
vehnä
ohra
nauta
sika
kala
kana
kalkkuna
maito

Näistä ollaan nyt kokeiltu sikaa ja riisiä (possu 2vko ja riisi 1vko) Nyt on alkanut tulla naamaan ihottumaa. Ei kuitenkaan vatsavaivoja, ja ihottumakin on ihan vain naamassa ja pientä näppylää jaloissa ja ihan alaselässä.
Pojalla on myös atooppinen iho, että rasvoja meillä on moneen lähtöön kun tarvitsee (perusrasva, rasvaisempi perusrasva ja 1% kortisooni )
Kannattaako nyt jättää kuitenkin toi allergisoiva aine pois kokonaan, vai jatkaa tätä tahtia, jos ihottuma ei tule ihan kamalaksi eikä maha ala vaivaamaan?
Eli siis jos rasvoilla pärjää, kannattaako supistaa ruokavaliota? On alkanut niin paljon helpottamaan tota ruantekoa ja laajentanut pojan ruokia ihan hirveesti, vaikka kyse onkin vain kahdesta ruoka-aineesta, että tuntuu jotenkin haitan olevan ihottumaa isompi, jos taas viedään nekin vähät pois.

Kyllä mä kysäisisin lääkäriltä mitä mielta on, riippuu varmaan paljon myös poikasi iästä.

Itse pidin tiukkaa dieettiä kuopukselle (allergisoivia oli kyllä vähemmän), ja 2,5-vuotiaana alettiin antamaan kaikkea pikkuhiljaa allergialääkärin suosituksesta. Reaktiot meillä ei koskaan vakavia, pääasiassa suolioireita. Kiukkuinen tyttö välillä oli, mutta saattoi johtua muustakin kuin vatsavaivoista (pienenpientä uhmaa ilmassa...)

Mulle tuli metästäjän vaimona mieleen et ootteko kokeilleet käykö hirvi? nyt ku on hirvestys menossa ni saisitte tuoretta hirvenlihaa..

Allergioihin en muuten osaa sanoa mitään, mut mutu tuntumalla tulee mieleen et varmaan pieninä annoksina voisikin pitää ruokavaliossa mukana, mutta taas sitten ku otatte uusia ruoka-aineita mukaan ni haittaako "allergeeni" sen ruoka-aineen vaikutuksen tarkkailua?

Olen sitä mieltä, että jatkat edelleen antoa jos ei regoi voimakkaammin. Nimittäin kyseessä voi olla myös atooppisen ihottuman paheneminen ilman kylmenemisestä johtuen. Meillä ainkain atopia pahenee heti kylmien, kuivempien ilmojen alettua.
Eli voihan olla että on atopiaa? Ja muutenkin olen samoilla linjoilla kuin lastemme allergialääkäri. Eli jos ruoka-aine ei aiheuta vaikeita, elämää merkittävästi haittaavia oireita, niin tuotetta tulisi antaa sännöllisesti, pieniä määriä kerrallaan. Näin elimistö tottuu kys. aineeseen.
Täysi välttäminen on lääkärin mielestä aiheellista ainoastaan vaikeiden oireiden ilmetessä.
Nykyäänhän allergian hoitoon on melkolailla uudet suositukset joiden mukaan nimenomaan SIEDÄTYSTÄ pitäisi kokeilla täydellisen välttämisen sijaan. Tämä kuitenkin jos oireet eivät ole vaikeat.

Jos lapsenne allergia olisi ko ruoka-aineille vakava tai edes vaikea niin todennäköisesti se olisi jo ilmennyt muunakin kuin atopiana.

Toisaalta taas tämä pakkasilma saattaa pahentaa atoppistaihottumaa, et sen puoleen voi olla hankala sanoa onko ruuasta vai onko esim. pakkanen/kylmäilma pahentaneet ihottumaa, jos aikaisemmin on reagoinut vatsalla allergeeneihin