Mitä mieltä, koulutuksesta ja työn saannista

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
Kumpaa mieltä olette?

a) työpaikan saa ilman koulutustakin
b) työpaikkaa ei saa ilman koulutusta

Kun mun mielestä kumpikin pitää paikkansa. Mutta miksi ihmeessä sitten vauhkoillaan niin paljon siitä, jos lapset tehdään ennen kun on ammatti ja vakiduunipaikka? eikös se ole henkilökohtaista miten asiansa järjestää?

Mä olen aina saanut töitä kun on ollut tarvis. Joten, onko mulla vaan käynyt hyvä tuuri vai olenko ainoa joka ei nirsoile työn suhteen? siivoustyötä en ole vielä kokeillut mutta siihenkin valmis mikäli tarvitsee.
Minulla on eräs ystävä joka valitsi valmistumisen jälkeen työttömyyden koska ei saanut alansa töitä, ennemmin kuin olisi mennyt johonkin töihin. Minun mielestä tyhmää mutta..

Kertokaas kokemuksia työn saannista ja siitä oletteko hakenut koulutusta vastaavaa vai ihan mitä vaan työtä ja miten helposti olette saaneet työn.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneen on ainakikn tosi vaikea saada mitään työtä, johon vaaditaan alemman tason koulutus tai ei koulutusta lainkaan. :(

Ei kai tuosta vaikuduunia enää juuri kukaan pidä "pakollisena" ennen lasten saantia? Eikö nykyinen pätkätyökulttuuri ole vähän laimentanut tuota ajatusta. Työkokemusta ennen lasten saanti on mielestäni fiksua hankkia.

Kun mä itselleni ammatin saan, niin olen kyllä valmis tekemään muutakin kuin oma alan töitä. Pienellä paikkakunnalla ei ole varaa turhaa nirsoilla töiden suhteen.

Niin ja lapsen olen saanut jo eikä mulla ole koulutusta :whistle: Plussan sääntöjen mukaan pitää olla vähintään yksi ammatti viimeistään 20-vuotiaana. :p :xmas: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Kumpaa mieltä olette?

Kun mun mielestä kumpikin pitää paikkansa.

Ei molemmat voi pitää paikkaansa, ne ovat toisensa poissulkevia. Työpaikan saa ilman koulutustakin mutta koulutus antaa vapauden valita juuri tietty ala.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kumpaa mieltä olette?

Kun mun mielestä kumpikin pitää paikkansa.

Ei molemmat voi pitää paikkaansa, ne ovat toisensa poissulkevia. Työpaikan saa ilman koulutustakin mutta koulutus antaa vapauden valita juuri tietty ala.

Totta. Mutta nyt olikin kyse siitä että töitä saa vaikkei olisikaan koulutusta mutta on ihan totta että tietyn alan töitä ei saa ilman koulutusta.

Mä aion luottaa siihen, että saan töitä sitten kun töihin meno on ajankohtaista. Tuntuu vaan että nykyään ei ole kuin yksi oikea tapa elää ja jos elää toisin saa heti loiseläjän maineen :| milloin elää sitten miehen ja milloin sossun tai toisten veronmaksajien rahoilla.

Mä aion luottaa siihen, että saan töitä sitten kun töihin meno on ajankohtaista. Tuntuu vaan että nykyään ei ole kuin yksi oikea tapa elää ja jos elää toisin saa heti loiseläjän maineen :| milloin elää sitten miehen ja milloin sossun tai toisten veronmaksajien rahoilla.

Älä mieti muita vaan tee niin kuin itse olet onnellinen. Ihmiset tahtovat kaiken käyvän töissä ja inhoavat sosiaalipummeja. Ihmeesti he kuitenkin kadehtivat huoletonta elämää, kun sitä näytetään televisiosta. On tärkeää olla vähään tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työpaikan saa ilman koulutustakin mutta koulutus antaa vapauden valita juuri tietty ala.
Näin =) Mä olen ollut vain yhden päivän elämässäni työtön ja senkin omasta tahdostani.. en halunnut aloittaa uudessa paikassa perjantaina vaan vasta maanantaina.

Ehdin tehdä monenlaisia hommia ennenkuin lähdin opiskelemaan ensimmäiseen ammattiini. Kun mietin elämääni noin 30 vuotta taaksepäin, ne ilman ammatillista koulutusta olevat työpaikat olivat kaikista paskimpia. Pienet palkat, työnkuva ei erityisen haastavaa eikä motivoivaa, työkavereissa usein työhönsä kyllästyneitä, työajat kellon tarkkuudella jne, mutta sai niistä sentään lauantaimakkaran leipänsä päälle.

Sen jälkeen, kun hankin toisenkin tutkinnon, valinnanvara työpaikoissa on lisääntynyt huimasti. Jos yksi paikka kyllästyttää, voi vaihtaa toiseen ja työhaastattelussa asettaa ehtoja (työnkuva, palkka, työajat, mahdollisuus tehdä etätöitä jne), joilla otan paikan vastaan.

Yhteistyössä