Mitä mieltä lapselle ruoka+jälkkäriksi karkkia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "veera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"veera"

Vieras
Heips,tämä on aihe joka varmasti herättää yhtä sun toista mielipidettä.
Kysympä kuitenkin, mikä on teidän mielipide.

Lapsi 5v joka on TODELLA huono syömään,aamupalaa ei meinaa syödä,eikä ruokaa. Ja tätä on jatkunut jo useamman vuoden eli ei ole mikään hetken juttu. Välillä luovutin ja sai olla syömättä söi silloin kun söi.
Nyt alkoi taas nyppimään kun mikään ei kelpaa ja kyllä kaikkea on koitettu kysytty mitä haluaisi syödä jne...

Nyt on menty viikko niin että on saanut jonkun pienen karkin jälkkäriksi aina kun on syönyt hyvin. Tyyliin konvehtikarkki,lakupatukka.Ei siis mitään karkkipusseja.

Mitä mieltä ootte, voiko tälläistä jatkaa?

Ootte siis neuvolan painokontrolleissa käyneet ja sieltä tuli käsky saada painoa lisää? Mitä keinoja siellä neuvottiin? Onko lääkäri suositellut verikokeita?

Ei toi ole mun mielestä paha juttu. Mieluummin karkin syöminen kannattaa ajoittaa ruokailun yhteyteen. Suostuisko lapsi, jos saisi välillä kaksi xylitol-pastillia jälkkäriksi?

POjalla aksvu ihan kohdillaan vaikka todella huonosti syökin ruokaa. Neuvolassa ei olla huolissaan kasvusta kun kuitenkin suht normi kokoinen on. Pituutta reipas 105cm ja painoa ehkä joku 17-18kg.

Jostain se kasvua saa vaikka huonosti syökin. Aamulla saa jotain pientä menemään.Päivällä syö kerran ruokaa vaikka tarjottaisiin kaksi kertaa niin ei syö, iltapalaksi taas jotain pientä...muroja/jugurtti/leipä.

Mä en lahjoisi itsestäänselvyyksien takia, ja syöminen on yksi itsestäänselvyys meidän perheessä.

Eri asia jos lapsen painokäyrä on miinus miljardi, ja hänet on pakko saada syömään keinolla millä hyvänsä...mutta jos näin ei ole niin en tekisi syömisestä tai syömättömyydestä mitään numeroa, enkä palkitsisi siitä myöskään.

Mä luovuin tuosta karkilla lahjomisesta kokonaan, kun en halua lasten oppivan moiseen, että karkit ja herkut on jotain niin erikoista että niihin liittyy jokin "palkitsevuus". (voi muuten tutkimusten mukaan johtaa isompana syömishäiriöihin ja "lohtusyömiseen")

Nykyään meillä 5-vuotias saa syödä vaikka tunnin, mutta pöydästä ei nousta eikä Pikku Kakkosta saa katsoa ennen kuin ruoka on syöty. Piste. Ja tästä ei neuvotella. Hyvin tyhjenee lautanen ja "niin pahan makuinen ruoka onkin yllättäen ah, niin hyvää!" Joistakin ruuasta ei tykkää oikein ollenkaan, (siis selkeästi lapsen naamasta näkee että ei voi sietää tiettyjä ruokia) niin sellaisina päivinä olen armollisempi ja sanon että 5 haarukallista pitää maistaa ennen kuin voi jättää syömättä. (eli haarukallinen aina yhtä ikävuotta kohti)

eipä paljon kannata, kun ei ole edes hoikka, meillä poika on 125cm ja painaa 19kg, ja hälle pitää saada painoa lisää.
Että älä ihmeessä anna, korkeintaan purkkaa!

Mä kyllä lahjon 2v lastani syömään xylitol pastillien voimin, jos ei muuten ruoka kelpaisi. Lapsen mitat ovat ihan ok (94cm ja 14kg) ja hän on vasta reilut 2v. Mutta kun tuo on niin samperin kiukkuinen, jos ei ole syönyt. Ja tosiaan kun pitäisi jaksaa lähteäkkin jonnekkin joskus, niin kivempi lähteä niin ettei tuo kilju kokoaikaa siksi kun verensokerit on matalalla.

Aivan, lapsesi ei ole edes hoikka. Piirsin nopeasti kasvukäyrän, ja poikasi painaa enemmän kuin keskimäärin tuon pituiset painavat. Hän on normaali, ennemmin pulska kuin hoikka.

Miksi sinulla on noin kova tarve saada lihava lapsi itsellesi? Sitäkin voisit miettiä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Onko annoskoko realistinen? Pienennä annos aivan minimiin, jos syö niin kehu ja lisää ensi kerralla kokoa. Ehkä vain periaatteesta jättää osan syömättä. Olkoon syömättä ja kun tulee nälkä sama ruoka löytyy lautaselta!

Yhteistyössä