Mitä mieltä olet tutti vai ei ja perustelut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Itse kyllä liputan tutin puolesta, se on helpottanut välillä kummasti menemisiä.

Esikoinen söi peukkua jo laitoksella ja joten kotiin tullessa tutti otettiin heti käyttöön ja tutista luovuttiin hyvin helposti 2-vuotiaana.

Nyt nuoremman kanssa piti tehdä hieman töitä ja kokeilla erilaisia tutteja, mutta onneksi tuo tutin nykyään jo kelpuuttaa, tosin nukkuu yöt ilman tuttia pääosin ja eniten siis tuttia tarvii, kun jonnekin lähdetään autolla.

Niin ja uskon kyllä, että on niitäkin vauvoja, joille ei tutti kelpaa missään tilanteessa.

Tutti! Esikoinen ei alkuun syönyt millään, päiväunet oli pätkiä, autossa ei saanut mitenkään rauhoittumaan, aina piti pysähtyä. 5kk iäss alkoi kelpaamaan ja itkutta luopui siitä 1,5v iässä. Kuopus on onneksi syönyt alusta asti. Kummallekaan ei ole niitä yöllä tarttenut nostella.

Jos ei ole tarvetta niin ei. Esikoisen kanssa pärjättiin ilman, kakkosella otin tutin käyttöön. Piti vierottautua siitä ennen 1v ikää, mutta se vähän venyi. 1v8kk iässä tuo sujui aika kivuttomasti.

Kolmonen on nyt 7 viikkoa ja toistaiseksi ollaan oltu ilman tuttia, mietin kyllä parhaillani josko tuota kuitenkin ottaisi käyttöön...

Vähän kakspiippuinen juttu. Loistava väline nukutuksiin, vaunuitkukohtauksiin, pukemisitkuihin ym mutta varjopuolena tuli öisin puolen tunnin välein heräilyt tuttia nostamaan takas suuhun.
Meillä oli sen takia pakko vierottaa pois mutta nukahtamiset olleet se jälkeen kamalia...tutti otettiin pois 8kk iässä ja nyt 1,5v eikä ole enää sen jälkeen mennyt nätisti nukkumaan.

Meillä viidestä lapsesta vain kaksi on huolinut tutin ja kyllä se kummasti helpottaa elämää.
Meillä nuo jotka eivät tuttia ole huolineet eivät ole kyllä syöneet sormiaankaan.

Jos vaan kelpaa niin ennemmin tutti kun peukalo. Meillä ei sälli onneks ole niin tuttiriippuvainen et se tarttis olla aina suussa, vaan imeskelee sitä lähinnä kun menee nukkuu tai jos matkataan autolla.

Esikoinen olisi huolinut tutin, mutta en heti antanut "ettei imetys kärsi" (näin olin jostain lukenut). Sitten ei enää ottanut kun olisin antanut. Meillä oli muistaakseni 7 erilaista tuttimallia, kaikki mitä kaupoista löytyi.

Toinen ei huolinut tuttia missään vaiheessa. Laitoksella jo sokeritipoilla yritettiin, mutta ei.

Kolmas söi tuttia n.1,5kk ikään asti ja sit vaan lopetti. Syynä varmaan vähäinen käyttö, tai mikä lie... En jotenkin osannut ehkä käyttää vauvalla tuttia tarpeeksi usein, kun en ollut aikaisemminkaan sellaista käyttänyt ja vauva oli/on niin rauhallinen/tyytyväinen. Käytin tuttia lähinnä vain autossa ja yhtenä päivänä se ei enää kelvannutkaan, eikä toisena jne... Vauva on nyt 3kk ja kyllä mä vieläkin tuttia säännöllisesti tarjoan ja toivon, että se alkaisi taas kelpaamaan. Just nuo automatkat, kaupassa käynnit yms. helpottuisi ehkä jos tutti kelpaisi.

Mikä ihmeen juttu tää tutti tai peukalo on?

Siis meillä 2 lasta, jota kumpaakaan ei ole tutille opetettu., Ekalle ei kelvannut, ja toiselle ei ole edes tarjottu. Eikä kumpikaan ole ikinä peukkua suuhun pistänyt (vaikka hyvin olisivat voineet sen tavan jo pelkästään minulta oppia, kun puren kynsiä).

Joo, ei tuttia. Perustelu on se, että en halua virheasentoisia hampaita enkä myöskään puheen/äänteiden viivästymistä, kun on tutti suussa.

Ei, jos ei ole pakko.
Tytöillä ei ole ollu, pojalla oli hetken.
Mun mielestä sen mukana kuljettaminen ja hygieniasta huolehtiminen on hankalaa, pääsee helpommalla, kun ei tarvi muistaa huolehtia tutista.

Tutti jos sille on tarvetta.

Meillä ainakin on käynyt tähän mennessä niin,että lyhyemmän tuttiuran ottanut on oppinut hitaammin puheen,että uskon enempi siihen että jokainen oppii sen ajallaan.

Ei tuttia.

Ei koskaan tarjottu tytölle eikä oo kaivannutkaan. Ei ime peukkua. Helpommalla päästiin mun mielestä, ei esim. herää yöllä kun tutti tipppuu eikä tartte vierottaa...

Esikoisen kanssa oli sellasta tuttirumbaa että ajattelin olla tarjoamatta tuttia tälle toiselle lapselle. No mieli muuttui kun poika oli rinnalla suunnilleen 24/7. Helpotti kun sai tuttia syödä.

Mutta poika on siitä ihana, että ottaa tutin kun sille on tarvetta, mutta jos ei halua sitä syödä, on tyytyväinen ilmankin. Esim. yöllä ei herää vaatimaan tuttia suuhun vaan nukkuu hiljaa ja tyytyväisenä.

esikoiseni söi tuttia 8 kk asti. heräili monta kertaa yössä kun tutti tippui. mutta ei se tutin vieroittaminen yöunia rauhoittanut... yhtä paljon heräili öisin ilman tuttiakin...
nuorimmainen huoli tutin vasta 6viikon ikäisenä. ja se on käytössä oikeastaan vain nukkuessa. eikä heräile jatkuvasti tutin tippuessa!
päivisin hän tykkää syödä ihan älyttömästi puruleluja, tuttia ei hereillä olles kelpaa:)

Ei tuttia jos vaan ilman parjaa. Keskimmainen imi sormeansa syntymastaan asti, ja muutkin silloin talloin,, mutta lopetti senkin alle 4kk iassa, eika sen koomin ole sormea suuhun laittanut, joten en usko tuohon etta jos vauva imee peukkua tekee sita myohemminkin, ennemmin toisin pain, etta jos on tuttiin tottunut niin imemis tarve voi siirtya peukkuun kun tutista vieroitetaan.

[QUOTE="vieras";22939341]Ei tuttia jos vaan ilman parjaa. Keskimmainen imi sormeansa syntymastaan asti, ja muutkin silloin talloin,, mutta lopetti senkin alle 4kk iassa, eika sen koomin ole sormea suuhun laittanut, joten en usko tuohon etta jos vauva imee peukkua tekee sita myohemminkin, ennemmin toisin pain, etta jos on tuttiin tottunut niin imemis tarve voi siirtya peukkuun kun tutista vieroitetaan.[/QUOTE]

No minä olen syönyt peukkua vauvasta lähtien aina kouluikään asti, joskus ala-asteella sitten se loppui, kun minua peloteltiin, että toinen peukalo jää toista pienemmäksi.

[QUOTE="shihtzu";22939368]No minä olen syönyt peukkua vauvasta lähtien aina kouluikään asti, joskus ala-asteella sitten se loppui, kun minua peloteltiin, että toinen peukalo jää toista pienemmäksi.[/QUOTE]

Ja on myös näitä, jotka vielä aikuisenakin nukkuessaan laittaa peukalonsa suuhun. Yhdellä kaverilla oli se ongelma ja eikös joku julkkiskin tehny niin...

Tutti ihan ehdottomasti.

Sen jälkeen, kun annettiin yleinen suositus että vauvaa nukutettaisiin selällään tutti suussa, vähenivät käytkyt-kuolemat 80%. Tämä on mun mielestä ihan tarpeeksi hyvä syy pitää tuttia.

Itse en ole vauvana suostunut syömään tuttia, vaan imin peukkua ja sitä lupsuttelua jatkui ekaluokalle asti kunnes sain raudat korjaamaan pitkän peukunimuttelun aiheuttamia tuhoja. Lisäksi mulla on tuo imemispeukki yhä aikuisena ihan littana ja väärä. Kynsikin kasvaa väärin. Tutin saa otettua lapselta pois, mutta peukun irroittamisesta vois koitua vähän ongelmia.

Jotkut vauvat tarvitsevat tutin, jotkut pärjäävät ilman. Riippuu imemisen tarpeesta. Omalle oli pakko antaa jo tutti laitoksella, koska niin kova imemisen tarve.

On typerää neuvoa muita tyyliin "älä anna tuttia, ei mekään olla tarvittu" jos sattuu olemaan sellainen vauva joka ehdottomasti tarvitsisi tutin. Oma äitini ei antanut tuttia ja söin peukkua kamalin seurauksin. Koko purukalusto jouduttu takomaan uuteen uskoon. Tutin voi ottaa pois, peukkua ei.

Yhteistyössä