mitä mieltä olette kestositeistä ja kuukupeista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sartsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sartsukka

Aktiivinen jäsen
30.10.2004
1 854
0
36
Lohtaja
Niin kestositeet ja kuukupit aiheena.
Onko sinulla?
Jollakin tutuillasi?
ikinä kuullutkaan tälläisestä?
Mitä mieltä olet jos omistat kesto siteitä tai kuukupin vai omistatko kenties molemmat?
Mikä sai sinut aloittamaan?
Jos olet kuullut niin oletko ajatellut kokeilevasi vai inhottaako koko ajatus?
Jos inhottaa niin miksi?
Ja muita mielipiteitä.

p.s.Pyydän ystävällisesti että ei sitten kettuilua eikä mitään muutakaan pottuilua vaan ihan asiallista keskustelua.Mielipiteiden vaihtoa yms.

vastaampa samantien itse.
Minulla ollut 11kk kestositeet käytössä.Ja olen ihan myyty.Ihan jälkivuotokin kestoilla.Ostin ja nyt myös teen niitä mielelläni.Muutamalla kaverillani on kestositeitä sekä kuukuppi.Itsellä ei kuukuppia ole kun en ole nähnyt sitä minun jutuksi.
Ihan tässä aikanaan vauvan kestottamista aloitin ja sitten päätin kestottaa itsenikin ja niin on säästettykin enkä ole kertiksiä käyttänyt.

Pitäisikö niistä varsinaisesti olla jotain mieltä?
Minulla on ollut kestositeitä, en pitänyt niistä, käytän yleensä tamponia.
Kuukuppia en ole vielä saanut hankittua, pitäisi kokeilla.
Poika käytti pelkästään kestovaippoja, eikä kestositeet siitä juurikaan eroa.
Kuukuppia käyttää aika monta tuttua.

Kuukuppi ja en vaihtais. Ei tarvi hauduttavia siteitä.
Noista kestositeistä en tiedä, että hauduttaako mutta en voi käyttää kaupan siteitä, on alapää heti verillä :(
Kuukuppi siis mun juttu. Ei siteitä, ei tahroja, ei terveyshaittoja.
Melkein unohtaa, että on kuukautiset.

käytä tamponeja ja kesto- pikkuhousunsuojia lisävarmistuksena. Jotenkin ajatus kestositeistä ei mua houkuta yhtään, eikä niille ole ollut tarvettakaan... nimittäin viimeiset neljä vuotta = neljät menkat! Ja se jälkivuodon haju...en uskalla edes kokeilla kestositeitä siihen! Mut lapset kestoilee...

Ensin vauvalle kestovaippoja ja lopulta itselle kestositeitä. Ja enää en kertiksiin vaihda. Siihen loppui iho-ongelmat. Varsinkin kesällä tuli helposti kuumalla ilmalla kutinaa ja kirvelyä kertakäyttöisistä siteistä. Olin aluksi kauhean ennakkoluuloinen, mutta ihan turhaan. Ei niiden käsittelyssä ja pesemisessä ole mitään hankalaa, eikä ällötä koskea niihin. Täytyyhän se kertiskin housuista poistaa ja siihen koskea, joten ei mitään eroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
ihan mielenkiinnosta, kuinka usein tuo kesto pitää vaihtaa?miten hygieeninen on, ja niissähän on kova peseminen :snotty:

noh kyllä se ihan samal tavalla vaihtaa pitää ku kertsikin.siis sen mukaan miten paljon vuotaa.Ja kestojakin on olemassa sen vuodon mukaan.ohkaisempia ja paksumpia leveitä ja kapeita ja kosteusululla tai ilman.Mikään peseminen oo.siinä ne menee koneeseen ja kuivuun kuin muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
ihan mielenkiinnosta, kuinka usein tuo kesto pitää vaihtaa?miten hygieeninen on, ja niissähän on kova peseminen :snotty:

Mä vaihdan aina vessakäynnin yhteydessä eli ihan samalla tavalla kuin kertiksenkin vaihdoin aiemmin. 60 asteen pesu tappaa pöpöt ja välillä voi pestä 90 asteessa, jos on pöpökammoinen. Ei se peseminen kovin työlästä ole. Heitän kaikki kerralla koneeseen. Ei se ole iso vaiva.

Mites jossain reissussa, kiva kannella likaisia siteitä laukussa mukana :x
Ei mulla ole ikinä ollut mitään kutinoita/tulehduksia, vaikka olen kohta 17 vuotta käyttänyt kertsejä.

Mulla kuukuppi. Ihan ok, vaikka falskaa aina jonkin verran. Pikkuhousunsuoja siis aina lisänä. Tamppooni falskaa myös, joten varmaan oma anatomia on jotenkin outo :D Silti kuukuppi on helpottanu elämää menkkojen aikaan huomattavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Ei mulla ole ikinä ollut mitään kutinoita/tulehduksia, vaikka olen kohta 17 vuotta käyttänyt kertsejä.

No siis se on kiinni siitä millaisessa reissussa.Onko useamman päivän reissu jossa ei pesumahdollisuutta koneella tai käsin.
Jos on päivän reissu niin kosteussulku eli pul kankaasta tehdään pussi johon vain likaiset laitetaan.11kk aikana olen käynyt reissussa paljon ja ei mitää ongelmia ole ollut missään vaiheessa myös vauva kestotettu reissuissa ja kummallakaan meistä ei minkäänlaisia tulehduksia.Mutta jos kertsi laitetaan niin jopas on punaisena ja kutiaa jo tunnin jälkeen ja neidille tulee kertsistä kahden tunnin jälkeen vesikellotkin jo.

Kuukupista oon ollut tosi kiinnostunut pitkään mutta kestositeitä en ikinä alkas käyttään! YÖKS :| Mut mua nyt ällöttää kaikki mahdollinen joten siks en voinut käyttää kestovaippoja lapsellakaan vaikka ne oliskin ollut ihanan ekologisiakin mut niitä pestäessä olis ollut kauhea oksennella...

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Pul-kankaasta voi ommella sellaisen säilytyspussin reissuja varten. Mä olen lyhyillä reissuilla pärjännyt ihan hyvin kestojen kanssa (päivän reissut), mut pitemmällä reissulle ehkä ottaisin kertiksiä mukaan. Ja kärsisin sitten jälkikäteen kirvelystä. :( Nyt ei ole vähään aikaan osunut mitään pitempiä reissuja menkkojen aikaan.

Kuukuppi on huippu!!
Aluksi luulin sen olevan jokin typerä pila, mutta enempi asiaan perehdyttyäni uskaltauduin sellaisen tilaamaan. Aivan loistava, kuukautiset voi lähes unohtaa (runsaasta vuodosta huolimatta) kunhan muutaman kerran vuorokaudessa muistaa kupin tyhjentää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Kuukupista oon ollut tosi kiinnostunut pitkään mutta kestositeitä en ikinä alkas käyttään! YÖKS :| Mut mua nyt ällöttää kaikki mahdollinen joten siks en voinut käyttää kestovaippoja lapsellakaan vaikka ne oliskin ollut ihanan ekologisiakin mut niitä pestäessä olis ollut kauhea oksennella...

Oksensitko joka kerta myös vaihtaessasi kertistä? Samaa tavaraa siinä on sisällä. Miten selviät potan tyhjennyksestä? Vai pidätkö lapsesi niin kauan vaipoissa, et pottaikä on mennyt jo ohi ja siirtyy suoraan pöntölle?

Mulla on kuukuppi ja olen ollut siihen älyttömän tyytyväinen! On kyllä paras keksintö ikinä, itselläni tosi runsaat kuukautiset eikä koskaan ole tarvinnut huolehtia että falskais tai tulis liian täyteen, vaikka pitäisi sen maksimiajankin. Sitä kun käyttää niin unohtaa kyllä täysin että edes mitään kuukautisia onkaan ja rahaakin on säästynyt. Aluksi tuntui kyllä ajatuksena tosi inhottavalta ja epäkäytännölliseltä mutta päätin kokeilla kun niin paljon kehuttiin kaikkialla. Aiemmin käytin kuukautisten aikana kertakäyttösiteitä+tamponeita, kumpikaan ei yksinään riittänyt, ja voitte kuvitella että kalliiksi tuli.

Yhteistyössä