Mitä mieltä olette tällaisesta tilanteesta? Täyttyvätkö lastensuojeluilmoituksen kriteerit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Mun yksi kaveri sai vauvan pari kuukautta sitten. No, eihän siinä muuten mitään, mutta kun tää kaveri asui jo ennen lasta poikakaverinsa kanssa varsin siivottomassa "läävässä": kissoja, kaneja, rottia ja koirakin siellä, kissanpissa (ja kai muidenkin elukoiden...) haisee rappukäytävään asti, lattiat on keltaiset ja tahmeat pissasta, eläinten karvoja on lattiat ja nurkat täynnä, kissan hiekkalaatikoita ei tyhjennetä ennen kuin koko hiekka on iso paakku, eikä asunnossa muutenkaan kovin siistiä ole. Onko ok, että tällaiseen huusholliin tulee vielä pieni vauva? Mä oon miettinyt, että miten asiat saisi kuntoon... kun ei ne aikuiset (kaveri ja sen mies) itse enää haista tätä kusen hajua, eivätkä oikeastaan edes välitä. Ovat saaneet pari varoitusta, kun haju tosiaan tulee rappukäytävään asti... :/ Kuulin vasta eilen, että he ovat tosiaan saaneet vauvankin ja kaaos on yhtä hirveä kuin ennen vauvaa... itse en paikalla ole käynyt, koska välit meni kun sain tietää, että vauva tulee ja yritin neuvoa siivoamaan paikat ja pitämään ne siistinä... mutta mitä siis on tehtävissä?

Jos soitan niin tää kaveri saa tietää kuka soitti ja varmasti tekee mun elämästä vaikeaa sen jälkeen... mutta totta kai soitan, jos oikeasti on aihetta. En halua, että pienen lapsen elämä menee sekaisin ja sairastuu kenties mihin tauteihin. :(

Mulla kans eräällä ns. ystävällä samanlainen tilanne. Lapsia vaan on monta :( viides tulossa. Aivan kamalaa katsoa tuollasta sikolättiä. En edes halua mennä sinne.

En kyllä herkästi ketään lähde tuomitsemaan, mutta kyllä mä oikeesti asiasta kyselisin sossusta. Monilla arki askareet jää kun vauva tulee, mutta jos ei ole koskaan edes yrittänyt siivota ei voi syyttä siitäkään. Likainen ja sekainen koti ovat myös eriasioita.
Hehän voisivat saada avustajan kotiin joka neuvoo käytännön yms asioissa.. Oko se perhetyöntekiä yms..

Meidän rapussa jokunen vuosi takaperin alkoi haista aivan kamalalle (epäiltiin, että joku on kuollut) moni naapuri valitti isännöitsijälle hajusta, kun ei oksentamatta voinut liikkua ja haju kulkeutui myös asuntojen sisälle.

Eräänä päivänä sitten tulivat poliisit ja talonmies ja menivät yhteen asuntoon. Hetken päästä tuli eläinsuojelun auto ja veivät kaksi koiraa ja kissan. Myös sosiaalitantta tuli käymään, kun asunnossa oli myös vauva. Kuulin poliisin sanovan, ettei ole koskaan nähnyt yhtä paljon paskaa... häätö tuli ja asunto rempattiin. Vauvan kohtaloa en tiedä

Nämä vanhemmat kyllä varmasti huolehtivat vauvasta hyvin, mutta he eivät kai tajua, että kissan kusen haju on voimakas. Kerran kun kävin siellä (jo vuosi aikaa) niin haju tuli esiin kun mentiin kerrostalon alaovelle, sitten kun käveltiin asunnon ovelle niin haju vaan voimistui ja olin sisällä ehkä 10 minuuttia ja lähdin kotiin niin silti haisin kuselle niin, että piti vaihtaa vaatteet. :x Tosiaan suuttui mulle kaveri kun sanoin, että yrittäkää nyt pitää siisteyttä ja pitäis kissan hiekat vaihtaa useammin, ettei ne pissaile sisälle joka paikkaan... Tätä kun on kuitenkin jatkunut jo ainakin 5 vuotta. Nyt lähivuosina eläimet on vaan lisääntyneet: ensin tuli koira, sitten kanit ja rotat vielä... ja sitten vauva! :/ Kyllä ne muuten eläimistäkin huolehtii, mutta karvaa ja kusta on nurkissa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
ei kuulu sinulle kuinka usein siivoavat, hoida vaan omaa kämppääs ja anna niiden olla.

Kyllä mun asunto onkin ihan perussiisti, ei haise kusi eikä oo karvoja. Mutta olen huolissani vauvasta ja eläimistäkin toki.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
ei kuulu sinulle kuinka usein siivoavat, hoida vaan omaa kämppääs ja anna niiden olla.

Kyllä se niin on, että vauvan perustarpeisiin kuuluu PUHDAS koti, puhtaat vaatteet ja ruokaa. Sen jokainen täyspäinen vanhemmaksi haluava myös pystyy tarjoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun en tiedä onko jo ottaneet asian hoitoonsa, siis vanhemmat tai sossu...

just.mitähän tällä avauksella hait?kysyt neuvoa saat lähes yksimielisen mielipiteen,että puuttua täytyy.
sitten vetäydyt tilanteesta

Kyllä mä varmaan soittasin sinne soskuun ja kysyisin asiasta että mitä tehdä. Nimiä sun ei tartte heti sanoa kuitenkaan jos kyselet ihan yleisesti asiasta. jos soskusta olisi tosiaan jotain tukitoimia tarjota. kissan/eläinten ulosteet pitkin lattioita ja pieni lapsi ei ole musta mikään hyvä yhdistelmä.

Itse kun ollaan eläimettömiä niin musta poikkeuksetta jokaisessa kissa-kodissa haisee järkky kissankusi vaikka kissat tekisikin asiansa vaan sinne laatikkoon. tasan yksi paikka tulee mieleen missä kissanpissa ei haise, mutta sielä emäntä onkin ihan hullu siivousfriikki ja tyhjää laatikot varmaan kymmenenkertaa päivässä.

Olen tuntenut tämän kaverin 4 vuotta. Aina on asunto ollut yhtä siivoton. Sain tietää raskaudesta rv 18, ja silloin sanoin, että pistäkää asiat kuntoon --> välit meni. Nyt kuulin, että saivat lapsen, mutta en tiedä onko asunto sen siistimpi... yksi kaveri vain sanoi, että oli käynyt siellä just edellisenä päivänä ennen kuin vauva syntyi ja kaaosta oli. Mutta onhan niillä ollut nyt pari kuukautta aikaa siistiä, tosin onnistuuko se vauvan kanssa... :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun en tiedä onko jo ottaneet asian hoitoonsa, siis vanhemmat tai sossu...

just.mitähän tällä avauksella hait?kysyt neuvoa saat lähes yksimielisen mielipiteen,että puuttua täytyy.
sitten vetäydyt tilanteesta

Kysyin vain, että entäs jos asia onkin jo hoidossa, onko haittaa siitä, että minä puutun vielä asiaan?

Ap mitäs jos yrittäisit mennä kattomaan vauvaa, sittenhän ite näkisit mikä on tilanne ?
Jos tilanne sama ku aikasemmin, ilmoitus eteenpäin niinkuin moni muukin täällä on sanonut.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Kyllä mä varmaan soittasin sinne soskuun ja kysyisin asiasta että mitä tehdä. Nimiä sun ei tartte heti sanoa kuitenkaan jos kyselet ihan yleisesti asiasta. jos soskusta olisi tosiaan jotain tukitoimia tarjota. kissan/eläinten ulosteet pitkin lattioita ja pieni lapsi ei ole musta mikään hyvä yhdistelmä.

Itse kun ollaan eläimettömiä niin musta poikkeuksetta jokaisessa kissa-kodissa haisee järkky kissankusi vaikka kissat tekisikin asiansa vaan sinne laatikkoon. tasan yksi paikka tulee mieleen missä kissanpissa ei haise, mutta sielä emäntä onkin ihan hullu siivousfriikki ja tyhjää laatikot varmaan kymmenenkertaa päivässä.

Meillä on kissoja, eikä varmasti haise kusi. Ei ole kukaan valittanut vaikka käy paljon vieraita, jotka kyllä uskaltaisivat kertoa asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pai80:
Ap mitäs jos yrittäisit mennä kattomaan vauvaa, sittenhän ite näkisit mikä on tilanne ?
Jos tilanne sama ku aikasemmin, ilmoitus eteenpäin niinkuin moni muukin täällä on sanonut.

Niin, voisihan sitä yrittää, jos vaan saan kaverin kiinni kun ne välit on aika huonot... en tiedä haluaako päästä mua sinne kun kerran jo kehoitin siistimään asuntoa.

Yhteistyössä