Mitä mieltä olette tästä talopohjasta? Linkki kuvaan. Vinkkejä kaivattaisiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "puupää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"puupää"

Vieras
Mitä mieltä olette talon pohjaratkaisusta, joka löytyy allaolevan linkin takaa sivulta 26 (Vihervaara 132)?

http://www.kannustalo.fi/mallistot/kannustalo_vihervaara.htm

Huonekorkeus talossa n. 2,8m. Ottaisimme taloon vielä kylmän putkikäyttöullakon (käynti sisältä), jonka molempiin päihin tulisi ikkunat. Keittiön kaapistot jatkuisivat kodinhoitohuoneen seinään asti ja keittiön "keskihärpäke" jäisi pois. Toisen wc:n käynnin makuuhuoneeseen laittaisimme umpeen ja saman makuuhuoneen ovi olisi tavallinen ovi (ei siis tuplaleveä lasiovi). Saman makkarin tuplaikkuna muuttuisi yhdeksi ikkunaksi, jos toista kaivattaisiin, se tulisi päätyyn. Keittiöstä myös tuplaikkuna pois ja tilalle joko yksi tavallinen ikkuna tai kaksi sitten kaksi tavallista lähelle toisiaan.

Mietityttää ainoastaan se, että vaatehuone puuttuu. Pohdimme sitäkin, että jos tuon teknisen tilan muuttaisi vaatehuoneeksi ja se maalämpöpumpun sisäosa sijoitettaisiin ihan vaan tuohon kodinhoitohuoneeseen. Onko mielipiteitä asiasta?

Me olemme 5-henkinen perhe, joka ei halua tulevaan taloonsa hukkaneliöitä. Siitä syystä siis tällainen kompakti paketti. Talo tulee sijaitsemaan hehtaarin tontilla ja myöhemmin on tarkoitus rakentaa tontille vielä autotalli-varasto sekä mahdollisesti muitakin talousrakennuksia. Varastotilaa tulee siis löytymään loppupeleissä aika paljon talon ulkopuolelta.

Nykyistä taloa kun rakensimme teimme kaksi vaatehuonetta, jotka molemmat on purettu pois jo aikapäiviä. Nyt rakennamme uutta taloa ja sinne ei tule vaatehuonetta. Tykätään että vaatteet pisetään kaapeissa ja muut tavarat varastoissa, jotka meilläkin on nyt ja tulevaisuudessa erillisen autotallin yhteydessä.

Uuteen taloomme maalämpöpumppu, ilmanvaihtokone jne. tulevat kodinhoitohuoneeseen, mutta vain koska taloon ei saatu teknistätilaa järjestettyä mitenkään. Joten en teknistätilaa välttämättä muuttaisi vaatehuoneeksi. Sitä tilaa kun tarvitaan muulekin kuin lämpöpumpulle, sähkötaulu, vesimittari, imuri, ilmanvaihto jne.

Myös yläkertaan käynti (varastotilaa?) kannattaa miettiä, vaikka olisi sellaista luukkumallia, että mahtuu aukeamaan ilman huonekalujen siirtelyä tms.

Teknisessä tilassa taitaa olla myös nuo sähkö- ja vesimittarit? No, ei se mun lapsuudenkodissa estänyt mitään, vaatehuone meillä oli samassa tilassa kuin sähkömittarikin (vesimittari tais olla toisessa talossa, kun niitä kaks tontilla on).

Lämmintä vaatehuonetilaa vois ehkä onnistua saamaan lisää toisenlaisilla kaappiratkaisuilla kodinhoitohuoneessa? Yläkaapeissa muutenkin pystyy säilyttämään esim. kausivaatteita silloin kun niitä ei tarvita jne. Muuten hyvä pohjaratkaisu.

Ok, kiitos pohdinnoista. Meitä mietityttää tuo vaatehuoneen puute lähinnä noiden talvivaatteiden säilytyksen osalta, ne kun vievät tolkuttomasti tilaa vaatekaapeissa.

Yläkertaan tosiaan tulossa ainoastaan kylmä käyttöullakko ja juuri sellaiset luukkumalliset portaat olisi ajatuksissa. Varmaan eteinen (jossain wc:n ja olohuoneen ovien puolessa välissä) voisi olla luukulle sopiva paikka.

[QUOTE="a p";22817526]Ok, kiitos pohdinnoista. Meitä mietityttää tuo vaatehuoneen puute lähinnä noiden talvivaatteiden säilytyksen osalta, ne kun vievät tolkuttomasti tilaa vaatekaapeissa.
[/QUOTE]

Jos teette lämpimän autotallin, tehkää sinne erillinen lämmin varasto, johon voi kaikki talvivaatteet ym. säilöä. Sitten vielä erikseen varasto polkupyörille ym. ulkotavaralle.

Sähkömittari voi olla myös tuulikaapissa ja vesimittari kylpyhuoneessa (ainakin un vanhemmilla on näin ja taitaa olla ihan yleinen tapa ennen 2000- lukua). vaatehuoneen puute miuakin hieman häiritsee, mutta mitä jos sinne ullakolle tekisi yhden hyvin eristetyn tilan, eli ei siis varsinaisesti lämmin tila, mutta tila, jossa lämpötila ei pääse laskemaan yhtä rajusti kuin normaaliullakolla?

Minä kyllä miettisin noita teidän muutoksia vielä. En tekisi niistä ainuttakaan. Sen sijaan lisätilaa voisi saada vaikka lisäämällä talon eteen lasikuistin, pakkasilla pitäisi lämpöäkin, kun ulko-ovi ei aukeaisi suoraan ulos, ja siihen voisi saada vaatteille säilytystilaa, jos tilasta tekisi lämpimän. Eteiseen mahtuisi varmaan ihan rappuset yläkertaan, jolloin sitä säilytystilaa ja esim. sen vaatehuoneen saisi vaikka sinne, vaikka olisikin matala tila. Itse kaipaan vaatehuonetta esim. matkalaukkujen ja harvemmin tarvittavien tavaroiden (joulukoristeet) säilytykseen kausivaatteiden lisäksi.

Tykkään valosta, sen vuoksi ikkunat saisivat olla sellaisia kuin ovat. Mutta huoneissa olisi hyvä olla myös yhtenäisiä seiniä, sen vuoksi en siirtäisi makuuhuoneen toista ikkunaa seinältä toiselle. Ja suora käynti vessaan on musta kyllä luksusta, josta en luopuisi.

[QUOTE="a p";22817550]Juu, niinpä onkin. Eli se meidän mielessä häilyvä idea tt:n vaatehuoneeksi muuttamisesta ei olekaan kovin hyvä.[/QUOTE]

Ei ne sähkö- ja vesimittarit miään estä, mutta jos teille lulee maalämpöpumppu, niin säilyttäisin kyllä tuon teknisentilan.

Mä myös säilyttäisin käynnin vanhempien makkarista suihkutiloihin. Jos luopuis ikkunoista ulko-oven molemmin puolin, saisi eteiseen lisää kaappitilaa. Reunimmaisena voisi olla vaikkapa istuinpenkki, jonka yläpuolella olisi yläkaapit ja alla kenkähylly, niin sisäänkäynti ei olisi niin tukkoinen.

[QUOTE="poikia3";22817632]Minä kyllä miettisin noita teidän muutoksia vielä. En tekisi niistä ainuttakaan. Sen sijaan lisätilaa voisi saada vaikka lisäämällä talon eteen lasikuistin, pakkasilla pitäisi lämpöäkin, kun ulko-ovi ei aukeaisi suoraan ulos, ja siihen voisi saada vaatteille säilytystilaa, jos tilasta tekisi lämpimän. Eteiseen mahtuisi varmaan ihan rappuset yläkertaan, jolloin sitä säilytystilaa ja esim. sen vaatehuoneen saisi vaikka sinne, vaikka olisikin matala tila. Itse kaipaan vaatehuonetta esim. matkalaukkujen ja harvemmin tarvittavien tavaroiden (joulukoristeet) säilytykseen kausivaatteiden lisäksi.

Tykkään valosta, sen vuoksi ikkunat saisivat olla sellaisia kuin ovat. Mutta huoneissa olisi hyvä olla myös yhtenäisiä seiniä, sen vuoksi en siirtäisi makuuhuoneen toista ikkunaa seinältä toiselle. Ja suora käynti vessaan on musta kyllä luksusta, josta en luopuisi.[/QUOTE]

Tässä on paljon viisasta! Tosiaan, teillehän olisi tulosa käyttöullakko. Tehkää sinne "puolilämmin" tila, johon käynti eteisestä. Siinä hyvä ratkaisu säilytyspulmiin.

Ja keittiössä kannattaa tosiaan säilyttää ikkunat, vaikka kaapistot tulisikin sinne khh ovelle asti kts. s 40 keittiökuva.

Mun kestoinhokit on kulku pesuhuoneeseen kodinhoitohuoneen läpi (meilläkin on näin ja inhoon) ja vessanpytty kylpyhuoneessa... Tossa on ne molemmat :|
Vaatehuoneettomuus on iso miinus, meillä on täll hetkellä 3 vaatehuonetta eikä niitä ole yhtään liikaa.

[QUOTE="poikia3";22817632]Minä kyllä miettisin noita teidän muutoksia vielä. En tekisi niistä ainuttakaan. Sen sijaan lisätilaa voisi saada vaikka lisäämällä talon eteen lasikuistin, pakkasilla pitäisi lämpöäkin, kun ulko-ovi ei aukeaisi suoraan ulos, ja siihen voisi saada vaatteille säilytystilaa, jos tilasta tekisi lämpimän. Eteiseen mahtuisi varmaan ihan rappuset yläkertaan, jolloin sitä säilytystilaa ja esim. sen vaatehuoneen saisi vaikka sinne, vaikka olisikin matala tila. Itse kaipaan vaatehuonetta esim. matkalaukkujen ja harvemmin tarvittavien tavaroiden (joulukoristeet) säilytykseen kausivaatteiden lisäksi.

Tykkään valosta, sen vuoksi ikkunat saisivat olla sellaisia kuin ovat. Mutta huoneissa olisi hyvä olla myös yhtenäisiä seiniä, sen vuoksi en siirtäisi makuuhuoneen toista ikkunaa seinältä toiselle. Ja suora käynti vessaan on musta kyllä luksusta, josta en luopuisi.[/QUOTE]

Meille käynti makuuhuoneesta wc:hen on täysin turha (emme ole sellaisesta koskaan tykänneet) ja sille seinustallehan me nimenomaan sitten saisimme sen yhtenäisen seinän, vaikka päätyyn tulisikin toinen tavallisen kokoinen ikkuna. Keittiössä taas valoa tulee ihan samalla tavalla kuin tuon pohjapiirroksen mukaan, jos tuon tuplaikkunan korvaa kahdella tavallisella. Me inhoamme noita tuplaikkunoita! :D Ne on järkkyjä, olivat sitten millaisia tahansa.

Umpikuistia olemme miettineet (emmekä ole ajatuksesta vielä luopuneet ja totta, siihen saisi myös sitä kaappitilaa), mutta käyttöullakko saa pysyä kylmänä, emmekä sinne halua kunnon portaita, sillä ne vievät vain tilaa, emmekä koskaan tulisi kuitenkaan laajentamaan taloa ullakon suuntaan.

Tämän talomallin hienoin yksityskohta on juuri makuuhuoneesta käynti suoraan vessaan ja suihkuun! Yöpissille tai pesulle joudutte nyt kipasemaan olkkarin ja keittiön läpi. Olen varma, että arvostatte ovea asuessanne.

Oma vaatehuone tai "pukeutumishuone" olisi kiva juttu. Siis mihin saisi piiloon "puolipitoset vaatteet ja siellä olisi iso peili. Ja tarpeeksi tilaa, että vaatteen olisi suorana hengarissa - eikä lytyssä kaapinhyllyllä.

Mites olette ajateleet vaatteiden kuivatuksen? Märkien ulkovaatteiden kuivatuksen? Sauna- suihkutilassa on kurjaa kun vaatteet pitää ottaa pois, että pääsee pesulle. siis tämä normiratkaisu...

[QUOTE="a p";22817946] Me inhoamme noita tuplaikkunoita! :D Ne on järkkyjä, olivat sitten millaisia tahansa.
[/QUOTE]

Jaa, mikä ero sitten on kahdella ikkunalla vierekkäin tai tuplaikkunalla? Karmeja kahteen erilliseen tulee enemmän ja karmit on aina seinän "heikoin" kohta energiataloudellisesti.

Teknisessä tilassa taitaa olla myös nuo sähkö- ja vesimittarit? No, ei se mun lapsuudenkodissa estänyt mitään, vaatehuone meillä oli samassa tilassa kuin sähkömittarikin (vesimittari tais olla toisessa talossa, kun niitä kaks tontilla on).

Lämmintä vaatehuonetilaa vois ehkä onnistua saamaan lisää toisenlaisilla kaappiratkaisuilla kodinhoitohuoneessa? Yläkaapeissa muutenkin pystyy säilyttämään esim. kausivaatteita silloin kun niitä ei tarvita jne. Muuten hyvä pohjaratkaisu.

Sähkömittari voisi olla ulkotiloissakin ja talon ryhmäsulakkeet vaikka eteisessä, vesimittari mahtuu vaikka johonkin kaappiin, eikä veisi sieltä paljoa tilaakaan. Vaatehuoneeksi en muuttaisi teknistä tilaa, mutta poistaisin sen ja samalla saisin lisätilaa löyly- ja kodinhoitohuoneeseen.

Tämän talomallin hienoin yksityskohta on juuri makuuhuoneesta käynti suoraan vessaan ja suihkuun! Yöpissille tai pesulle joudutte nyt kipasemaan olkkarin ja keittiön läpi. Olen varma, että arvostatte ovea asuessanne.

Oma vaatehuone tai "pukeutumishuone" olisi kiva juttu. Siis mihin saisi piiloon "puolipitoset vaatteet ja siellä olisi iso peili. Ja tarpeeksi tilaa, että vaatteen olisi suorana hengarissa - eikä lytyssä kaapinhyllyllä.

Mites olette ajateleet vaatteiden kuivatuksen? Märkien ulkovaatteiden kuivatuksen? Sauna- suihkutilassa on kurjaa kun vaatteet pitää ottaa pois, että pääsee pesulle. siis tämä normiratkaisu...

Kaikki ei hei tartte joka asialle omaa huonetta. Pukeutumiselle, pyykinkuivaukselle, tietokoneelle ja kas kun ei koirallekin. Tolla tyylillä kolmihenkisen perheenkin pitäis rakentaa vähintää 170 neliöinen talo huoneistoalaltaan.

Mun mielestä käynti kylmälle käyttöullakolle on sisältä on täysin turha. Muutenkin käyttöullakko säilytystilana on aika epäkäytännöllinen ratkaisu, meillä on sellainen ja siellä ei säilytetä muuta kuin suksia/pulkkaa yms talvivarusteita ja niitäkin vain talvikauden ulkopuolella. Olisi parempi olla vaikka kunnon varasto maantasossa. Ihmettelen ettei talossa näy lainkaan tuuletusikkinoita, vai onko noissa alaosassa sellaiset? Pesuhuone on tosi pieni kahdelle suihkulle ja pesuhuoneen oven täytyy olla lasinen, jotta säilyy pidempään kuin pari vuotta - roiskevesi tuhoaa muunlaiset ovet. Olohuoneessa on tosi vähän ehjää seinää johon voisi sijoittaa esim tv-tason ja muita tasoja/kirjahyllyä/vitriiniä, tuo sohvakin vähän niin ja näin. Putkenmallinen khh on toimiva kuraeteisenä, mutta vaatisi erillisen puhuhuoneen saunomiseen, eikä siihen tilaan saa mitenkään pyykkiä kuivumaan eli kkh:n tarkoitus puolittuu, kun on vaan likavaatekeidas.
Mä tekisin teknisen tilan ylimääräiseksi tönökseen talon jollekin puolelle eli lisää neliöitä. ja vaatehuone on kyllä oikeasti tarpeellinen.

Meillä suunnilleen tuon mallinen talo. Jälkiviisaana voin todeta, että tekisin eteisestä isomman ja laittaisin sinne pääwc:n, käynti kuitenkin asuintilan kautta. Pohjapiirroksessa olevasta päävessasta tekisin sen vaatehuoneen. Ja meillä käyttöullakkona vintti, portaat olisin halunnut sisältä, ukko ulkoa ja ukon ratkaisuun päädyttiin. Vaikkakin suunnitelmissa joskus rakentaa sinne lämmin harrastetila...

Kaikki ei hei tartte joka asialle omaa huonetta. Pukeutumiselle, pyykinkuivaukselle, tietokoneelle ja kas kun ei koirallekin. Tolla tyylillä kolmihenkisen perheenkin pitäis rakentaa vähintää 170 neliöinen talo huoneistoalaltaan.

Meillä on kaikkiaan noin 200 neliötä kolmelle hengelle ja täytyy sanoa että pidän siitä. Mitä tulee pyykinkuivaukseen niin pidän suurena miinuksena jos kodinhoitohuoneessa ei ole tyhjää tilaa kuivaustelineelle. Kaikkea ei pistetä kuivauskaappiin tai rumpuun ja sille pitää olla joku järkevä paikka.

Tuossa pohjassa tuhlataan tilaa eteiselle 15 neliötä eli yli 10% talon asuinpinta-alasta. Ei yhtään hyvä jos halua kompaktia tehokkuutta...

[QUOTE="höh";22818596]Varmaan aika monen mielestä 200m2 kolmelle olisi oikein kiva... Mun mielestäkin se ois kiva. Ja olis vielä kiva, jos ne 200m2 maksaisi saman verran kuin 130m2...[/QUOTE]
Voihan se maksaakin, mutta toki jostain muusta pitää ehkä luopua. Mulla ei taida siitä syystä olla Vihervaaraa :)

Mä en jaksa tuosta pyykin kuivattamisesta tehdä kovin suurta ongelmaa, koska suurimman osan ajasta pyykki tullaan kuivaamaan ulkona. Hehtaarin kokoisella tontilla kyllä löytyy siihen tarkoitukseen tilaa. Silloin kun ei voi ulkona kuivattaa, niin kuivatan sitten kh-/pesuhuonetilassa sen, mitä en kuivausrumpuun/-kaappiin laita.

Mä annan nyt sen verran suhteellisuudentajua tähän touhuun mukaan, että tällä hetkellä meidän 5-henkinen perheemme elää 93 neliöisessä kaksitasoisessa rt-asunnossa, 4h+k+s. Ja uskokaa tai älkää, pärjäämme ihan mukavasti. Käytännössä kaipaisimme lisää yhden makuuhuoneen, kodinhoitohuoneen sekä hieman lisää tilaa eteiseen. Eli meille tuo noin 40 (- 50, jos tulee umpikuisti) neliön lisäys huoneistoalaan on todellakin ruhtinaallinen.

Yhteistyössä