mitä mieltä opettajasta, miten kantsisi toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fii

Vieras
Meidän 8-v tyttö (tokaluokkalainen) kertoo juttuja jatkuvasti opettajansa epäoikeudenmukaisuudesta oppilaitaan kohtaan. ilmeisesti tyttömme on joutunut hänen silmätikukseen, ja hän käyttäytyy sen mukaisesti häntä kohtaan. Melkein joka päivä tytär tulee koulusta pahoilla mielin kun ope oli taas laittanut hänet ja jonkin vilkkaan ja äänekkään pojan pareiksi ja muut tytöt olivat TAAS saaneet valita itse parinsa. Sama pätee istumajärjestyksen kanssa, tyttömme joutuu istumaan melkein joka kerta pojan vieressä kun taas muut tytöt saavat istua tytön vieressä. Olen kuullut tästä opettajasta jo vuosia sitten (ystävättäreni tyttö oli ko.opettajan luokalla) että hänellä on "silmätikkuja" oppilaiden keskuudessa. Rehtori on kuulemma puhutellut häntä, mutta tilanne ei ole miksikään muuttunut. Itse olen ainoastaan kerran laittanut hänelle viestiä ja vastaus oli tökerö, "luokassa opettaja määrää kenen pari kukakin on". Tyttömme on luonteeltaan kiltti ja tottelevainen, eikä juurikaan uskalla sanoa opettajalle vastaan. Hän on myös aika lahjakas muissa aineissa paitsi matikassa on tarvinnut tukopetusta viime syksynä.

Esim. tänään kertoi sanoneensa, että "tuntuu pahalta, kun laitat minut aina pariksi Laurin kanssa". Tähän opettaja oli vastannut että "minä määrään täällä" ja piste. Otanko yhteyttä rehtoriin vai mitä teen? Jos otan asian puheeksi opettajan kanssa, siitä ei seuraa muuta kuin että tyttömme asema silmätikkuna jatkuu, ehkä vaan pahempana. Tuntuu niin pahalta tytön puolesta. Itse olen ollut koulukiusattu koulukaverin taholta, tämä tuntuu jo kiusaamiselta opettajan taholta!

Väärin tekee opettaja, jos aina määrää tyttösi pojan pariksi. Voisiko tässä olla kyse siitä, että opettaja tietää itse pääsevänsä helpommalla, kun laittaa vilkkaan pojan pariksi rauhallisen tytön (poika ei siis voi häslätä lähellekään niin paljon kuin mitä voisi ollessaan toisen pojan/vilkkaamman tytön parina). Opettaja siis uskoo tyttäresi rauhoittavaan vaikutukseen... Mutta eipä se silti mukavaa varmasti ole tyttösi mielestä, jos aina toimitaan noin:/

Tuntuu että ope käyttää tyttöä apuna vilkkaamman pojan kanssa. Laittaa rauhallisen tytön pojan viereen istumaan niin se on parempi vaihtoehto kuin joku äänekkäämpi yksilö... :/

Tuo kuulostaa vähän siltä että käyttää tyttöäsi järjestyksen pitämiseen. Kun laittaa tyttösi villikko pojan pariksi niin poika pysyy paremmin hallittavissa. Vaikea tuohon on puuttua jos asenne on tuo "minä määrään". Jos rehtorin puhe ei auta. Jos tytön siirtää toiselle luokalle niin sitten ei ole ystäviä. Molempi pahempi.

Kai sä tiedät et sulla on oikeus mennä seuraamaan opetusta, jututa samalla opettajaa. Toisaaltahan opettaja on oikeassa, hön siellä määrää mutta ei voi toimia niin että jollakin on jatkuvasti paha mieli. Tuntuu juttusi perusteella että hän yrittää eristää tyttösi muista tytöistä kokonaan.

No en mä ainakaan sivuuttaisi opettajaa asiassa. Eli yritä puhua ensin rakentavasti asiasta hänen kanssaan ja jollei asiaan tule selvyyttä/muutosta, ota sitten yhteys rehtoriin.

Oon töissä koulussa KKA:na ja tiedän, että opet toivovat että jos asia koskee heitä, heihin otetaan yhteys ensin.

Kantsii myös miettiä, onko lapsesi kanta asiaan välttämättä aivan tosi.

Ja kertoisin kyllä rehtorille, sinusta tuntuu että asiat ei mene niinkuin pitäisi niin ainahan saa kyseenalaistaa..oikein ja rehellisesti toimivat ihmiset ottavat mielellään tälläistäkin palautetta vastaan.. ja mikä tärkeintä, tyttärelläsi ei ole hyvä olla koulussa -Se EI saa missään tapauksessa jatkua, siitä voi jäädä paha maku pitkäksi aikaan ja vastenmielisyys koulua kohtaan saattaa alkaa pikkuhiljaa..

epistä, jos koko ajan yksi ja sama tyttö joutuu olemaan tuon vilkkaan pojan hillitsijänä. Eikö sillä luokalla ole muka muita rauhallisia tyttöjä? Minusta open pitäisi laittaa kaikki parit tyttö-poika -pareiksi eikä noin, että yhtä vaan kyykytetään ja toiset tytöt saavat jopa valita parinsa! Epätasa-arvoa, nouse kapinaan!

Yhteistyössä