Mitä mieltä tällaisesta tilanteesta? (parisuhde/kodinhoitoasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Nainen on hoitovapaalla yhteisten lasten kanssa, mies töissä. Nainen maksaa yhteisistä menoista noin puolet siitä mitä mies (eli käyttää elämiseen myös omia säästöjään). Nainen hoitaa 100% kaupassakäymiset ja ruuanlaitot. Ruokamenot suunnilleen kokoisensa perheen keskiarvoa.

Nainen tykkää herkutella ja ostaa usein ruokareissuilla itselleen herkkuja. Mies ei tykkää että nainen ostaa "hänen rahoillaan" herkkuja itselleen ja vaatii naiselta kauppakuitit nähtäväksi. Onko reilua?

Ai jestas, että ottais tuollainen ukko päähän. Ei pitäisi olla mitään mussuttamista. Ja päähän siinä leviää, jos ei edes herkkuja saa syödä kotiäitivuosinaan. (Miehellä leviäisi pää jo kahden koti- isäviikon jälkeen, luulen mä. :p)

Onpa sulla tarkka mies.. Ymmärtäisin jos miehellä ei olisi "oikeutta" niitä herkkuja myös syödä mutta jos yhteisiä niin mitä väliä. Käytäthän sä niihin myös omia rahojasi (teillä ei näköjään yhteiset). En osais olla suhteessa jossa oisin tilivelvollinen jopa pienistä ostoksista. Meillä mies hoitaa ruokaostokset ja tuo mukisematta kaiken mitä listalle laitan. Maksaa myös kaikki laskut, mä ostan lasten vaatteet ja maksan oman puhelinlaskuni nyt kun oon hoitovapaalla.

Usein kyllä piilotan ne herkut just siks kun en jaksa kuunnella sen nipottamista ("taasko sä ostit jotain" yms).

En oo kovin lihava, bmi normaalin ylärajoilla mutta siinä se on pyöriny koko ajan kun ollaan tunnettu, en oo siis paisunut mihinkään. Ja väittäisin että syön kokonaisvaltaisesti terveellisemmin kun mies (itse syön joka päivä paljon kasviksia ja hedelmiä, mies taas mussuttaa hirveesti leipää).

Tokaisin sille että en rupea mitään kuitteja esittämään, jos niin tarkasti haluaa tietää mitä ostetaan niin saa ihan itse hoitaa ruokaostokset ja kokkailut. Eipä oo siihen mitään vastannu..

Mies syö siis halpaa ruokaa eli leipää ja sinä kasviksia, hedemiä ja herkkuja. Ruokavaliosi on tukin muuttunut lasten saannin myötä, jos paino on entisellään, joten turhasta nipottaa. Miehellä on sitten varmaan muita rahareikiä, johon haluaisi enemmän käyttörahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kokonäkemys;28499013:
Mies syö siis halpaa ruokaa eli leipää ja sinä kasviksia, hedemiä ja herkkuja. Ruokavaliosi on tukin muuttunut lasten saannin myötä, jos paino on entisellään, joten turhasta nipottaa. Miehellä on sitten varmaan muita rahareikiä, johon haluaisi enemmän käyttörahaa?
Ei sillä kauheesti oo rahareikiä, jonkin verran käyttää harrastuksiin mutta loput sitten laittaa vaan säästöön tai ylimääräisiin lainalyhennyksiin. Minä säästän toki myös jonkin verran mutta mieluummin käytän hieman enemmän "parempaan elintasoon" kun se kerran on mahdollista (siis laadukkaampi/tuoreempi ruoka yms).

Ja mun puolesta saisi mielellään mieskin pitää hoitovapaata ja minä meidät mielelläni sinä aikana elättäisin, mutta eipä tuo jostain syystä näytä houkuttelevan.. saattaisipa vaan silmät aueta joidenkin asioiden suhteen :/

Meillä maksetaan sen tililtä kenellä enemmän rahaa. Eikä ikinä kyllä huomauteta toiselle jos ostaa itselleen enemmän mitä toinen saa. Mies ostaa paljon herkkuja, olen asiasta sanonut hänelle kyllä, mutta ihan jonkun muun syyn takia kuin rahan.

Mä taas ostelen paljon omia ruokia, rahkaa, protskupatukat, lisäkasvikset jotka on pelkästään minua varten jne jne.. En tiedä kummalla ees menee enemmän rahaa omiin juttuihin. Mut mitä väliä? Ihan sama meillä ainakin, että kumpi ne rahat on tienannut. Yhteisiä ne on silti

• Tykkää
Reactions: Salla07
Kyllä lasten hoitaminen kotona pitää olla yhteinen päätös, jos mies haluaa että sen lapset hoidetaan kotona niin pitäähän se hyväksyä se että vaimon tulot on sitten pienemmät. Miehellä on elatusvelvollisuus sua ja lapsia kohtaan joten turha sen on nipottaa. emmä silti kyllä kehtaisi vähiä rahoja laittaa herkkuihin jos oisin hoitovapaalla.
Jos taas mies on sitä mieltä että sun pitäis mennä töihin ja lapset päivähoitoon niin varmaan koittas pärjätä omilla rahoillaan, ehkä päivähoitomaksun verran mieheltä velottaa

Mitenhän mies perustelee sen, että just ne herkut on maksettu hänen rahoillaan? Ehkä hän maksaa enemmän vaikka asumiskuluja tyyliin lapsenkin osuuden, nyt kun sulla on vähemmän rahaa käytössä. Ymmärtäisin, jos et osallistuisi mitenkään rahallisesti, mutta sähän osallistut.

Mä nyt vielä kerran kysyn, miksi ostat herkkuja ilmeisesti vain itsellesi etkä miehellesi myös?
Meillä on kaikki ruuat ihan yhteisiä, ei oo mun herkkuja ja miehen leipää vaan kuka vaan saa syödä. Tai no lapset on vielä niin pieniä etteivät mene kaapeille itsekseen eivätkä karkkia vielä edes syö, mutta muuten. Mies tykkää eri mehusta esim. kuin mä, mutta molempia ostaa kaupasta ja kumpikin sais juoda kumpaa vaan. Kyllä muaki vois ottaa päähän jos aina ois tyhjä sipsipussi ja suklaalevyn paperit roskissa kun tuun kotiin..
Jos toi taloudellinen pointti ois vaan tapa saada sut miettimään syömiesi herkkujen määrää..?

[QUOTE="vieras";28499586]Mä nyt vielä kerran kysyn, miksi ostat herkkuja ilmeisesti vain itsellesi etkä miehellesi myös?
Meillä on kaikki ruuat ihan yhteisiä, ei oo mun herkkuja ja miehen leipää vaan kuka vaan saa syödä. Tai no lapset on vielä niin pieniä etteivät mene kaapeille itsekseen eivätkä karkkia vielä edes syö, mutta muuten. Mies tykkää eri mehusta esim. kuin mä, mutta molempia ostaa kaupasta ja kumpikin sais juoda kumpaa vaan. Kyllä muaki vois ottaa päähän jos aina ois tyhjä sipsipussi ja suklaalevyn paperit roskissa kun tuun kotiin..
Jos toi taloudellinen pointti ois vaan tapa saada sut miettimään syömiesi herkkujen määrää..?[/QUOTE]

Ostan kyllä yhteisiäkin, siinä vaan ärsyttää että mies syö ne sit pois eikä mulle oo mitään jäljellä kun tekee jotain mieli. Eikä se joka päivä roskia nää, mä piilotan ne kääreetkin just siks ettei se näkis :/

No paljonko sä esim. viikossa syöt herkkuja? Kuulostaa pahalta jos sun pitää papereitakin piilotella. Ei oo normaalia aikuiselta ihmiseltä!

Onhan se epäreilua jos ostat yhteiseks vaikka karkkipussin (jonka mies sitten syö) ja itelles lisäks paljon enemmän! Meillä on aina jotain hyvää kaapissa mutta ei niitä meistä kumpikaan ahmimalla ahmi.

Yhteistyössä