Mitä mieltä tämän pph:n toiminnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olenko nipo vai en
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olenko nipo vai en

Vieras
Lapsemme on ollut osan viikkoa tutulla perhepäivähoitajalla. On mukava ja rento ihminen ja lapset tykkäävät, mutta ajan mittaan on jotkut tavat alkaneet mietityttää. Kovin isoja laiminlyöntejä ei hänellä ole, mutta pieniä senkin edestä.

- Aamupäivällä hänellä 3-4 lasta, iältään 3-5, mutta iltapäivällä mukaan tulee yksi eskarilainen ja 2 koululaista. En ole kysynyt häneltä, mutta olettaisin että nämä iltapäivän lapsetkin ovat virallisesti iltapäivähoidossa hänellä. ... Saako pph:lla lapsimäärä ylittyä, jos ne ylimääräiset ovat isompia, eli eskareita tai koululaisia?

- Tää hoitaja antaa joskus omien lastensa vahtia näitä pienempiä, omien lasten iät 12-13. Esim. pihalla ovat joskus lapset isona laumana hoitajan puhuessa yläkerrassa puhelimeen, vaikka sen kännykän voisi tuoda mukaan pihallekin. Myös mammakahvilassa ollessamme tämä hoitaja istuu sisätiloissa, omien lasten vahtiessa näitä pienempiä pihalla.

- Vilkasliikenteiselllä maantiellä kävellessään tää hoitaja antaa pienempien lasten mennä edellään -> siinä on noin 50 m matkalta 3-5-vuotiaita juoksemassa ja pyöräilemässä tään hoitajan edellä. Miksei se voi pitää niitä lapsia vierellään ja takanaan?

- Olin kerran juttelemassa tämän hoitajan kanssa postilaatikolla. Viereiselle maantielle on matkaa siitä 5-10 m, nää pienet hoitolapset leikkivät juttelun aikana pitkään maantien ojassa, vilkasliikenteinen tie menee ehkä puolen metrin päässä vierestä. Yksi lapsista aikalailla vilkas.

Näitä on paljon, nyt ei tule kaikkia mieleen.

hoh hoh ei suakaan näyttänyt se silloin kiinnostavan..no joo asiaan saa olla isompia lapsia kun esim onhan hoitajan omatkin lapset hoidettava jos esim olisi alakoululaisia..ja toisekseen jos on huono hitaja älä vie muksuas sinne,ja soita joku sossu tarkistaan

"kun ois töitä :O!!??
hoh hoh ei suakaan näyttänyt se silloin kiinnostavan.."
En tajunnut tuota, mitä tarkoitit?

Se tekee tuosta pph:lle puhumisesta vähän hankalaa, koska välit huononisivat aikalailla tähän hoitajaan. Eli tuttuus vaikuttaa nyt tässä. Asutaan pienissä ympyröissä, jokainen täällä melkein tuntee toisensa, ja hän on todella suosittu ihminen. On koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja ja melkein kaikessa mukana. Kaikki näkevät kyllä päivittäin hänen töppäyksensä, mutta kukaan ei sano mitään, lapsia tarjotaan hänelle paljon hoitoon, ja ihan fiksujen vanhempien toimesta. Olen parille tutulle äidille sanonut joskus näistä laiminlyönneistä, mutta kun ovat myös tämän pph:n kavereita tai ainakin hyviä tuttuja, niin eivät ole oikein sanoneet asiasta hirveästi mitään. :-( Tuntuu vaan että olenko ainut tiukkapipo täälläpäin.
Lapsemme on virikehoidossa siis hänellä, mahdollisuus olisi pistää ehkä jossain vaiheessa varsinaiseen päivähoitopaikkaan, rupeaa tässä vähitellen se vaihtoehto kiinnostamaan.

Muut asiat eivät kuulosta pahalta, paitsi se maantie. Ottaa melkoisia riskejä jos pienet saa juosta lähellä tietä, mikä on tien nopeusrajoitus, ilmeisesti ainakin 60-80 km/h jos kerran maantiestä puhutaan? En uskaltais omaani laittaa turvallisuussyistä, muut asiat ei häiritsis.

Siis asfalttitie se on, ja kun siinä on asutusta niin nopeusrajoitus on 40 km/h. Ei paljoa, mutta silti jokin leikki-ikäinen saattaa tehdä jotain odottamatonta, kaatua pyörällä tms.

Olen usein miettinyt että mitä jos jokin onnettomuus sattuu jollekin pienemmälle hoitolapselle silloin, kun tämän hoitajan lapset hoitavat heitä. Kun kysyttäisiin että kuka lapsia hoiti siinä tilanteessa, niin tää hoitaja joutuisi varmaan valehtelemaan, että hän niitä lapsia vahti. Ja niille omille lapsille voisi jäädä mukava syyllisyyskin tapahtuneesta, eli en ymmärrä miksi hän heille sälyttää semmoisen vastuun.

Pph: Jaa mitä et usko? :-) No kuvitteellinenhan se onnettomuustilanne on, onneksi vielä ei ole mitään tapaturmia sattunut. Mutta mun mielestä jos mennään ihan sääntöjen mukaan, niin ei 12-13 -vuotias saa hoitaa 3-5-vuotiasta pph:n työaikana, ainakaan ulkoilla heidän kanssa. Ihan vastuuntuntoisilta ne omat lapset vaikuttaa, mutta ehkä silti pari vuotta täytyis olla niillä omilla lapslla ikää.
Kotioloissahan ja sukulaislasten kanssa tuo ei niin olis haittaisi, ehkä riiittäisi että aikuinen vaan tsekkaisi välillä että kaikki on ok, mutta ainakin itse olen kuvitellut että päivähoidossa säännöt on vähän tiukemmat. On kuitenkin vieraiden lapsista kyse.

koululainen ei kuulu kunnallisen hoido piiriin pehepäivähoidon muodossa joten eivät ne koululsiet sinne kuulu.

pphlla saa olla 4.5 lasta ei enempää.

ole yhteydess' pphn ohjaajaan..

Olen itse alkamassa syksyllä perhepäivähoitajaksi ja lapsiluku kuulostaa aika lailla samalta ku mulla sitten, on kaks koululaista,yks eskarilainen ja sit neljä pientä. Lain mukaan saa olla neljä ja puol alle kouluikästä lasta ja koululaisia ei lasketa. Ihan hyvin semmosen porukan kans pärjää jos on tottunu hoitaan montaa lasta. Aika rennolta tuo meininki kuulostaa, eikä varmaan ihan suositusten mukasta, en ainakaan itse jättäis etenkään toisten lapsia vahtimatta tien vieressä ja vois olla parempi jos ne kulkis turvallisemmin. Ja kyllä ne isommat voi varmaan hetken joskus satunnaisesti katsoa toisten perään esim. aidatulla alueella, mut lain mukaan se hoitaja on vastuussa tilanteesta. Voithan ottaa asian puheeksi ja kysellä mitä mieltä hoitaja on. Tai jos ei oo apua niin sit ottaa asian puheeksi sen esimiehen kans. Ja jos et ole tyytyväinen, niin ota lapses kotihoitoon, silloin ainakin olet varma turvallisuudesta.