Mitä mieltä tästä kun eräs äiti oli mun ystävän toimintaa ihmetellyt lapsen päivähoiidon suhhteen

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
eli mun ystävä tekee vuorotyötä. ja joskus vuorot on niin että pääsee pois ilta yhdeksältä ja menee aamuun kello seitsemään takaisin töihin. lapsen hakee hoidosta tuolloin kello 9 illalla ja vie takaisin siihen aamu seitsemään. toinen työn tekihjä oli ollu sitä mieltä, että turhaa lapsen rasitusta hakea yöksi kotiin, että antaa olla siellä yön. eli lapsi olis silloin hoidossa päivä yhdestä seuraavaan päivään kello kolmeen saakka yhtäjaksoisesti. miten itse tekisitte. mä ainakin hakisin lapsen kotiin yöksi kuten ystäväni tekeekin.

Kaikista hoitopaikoista ei saa edes lasta hakea kuin tiettyyn kellonlyömään asti. Turussa ainakin oli aiemmin vuorohoitoa laivoissa työskenteleville ja silloin lapsi oli hoidossa viikon yhtä perää.

Pakko vastata ympäripyöreä "riippuu lapsesta", jos olisi sellainen lapsi joka jaksaa että haetaan klo 21 ja viedään aikaisin aamulla takaisin niin ehdottomasti hakisin yöksi kotiin.
Meidän nyt isommista lapsista 2 jaksaisi/olisi jaksanut tuota, mutta 2 ei.

Kyllähän siinä lapsen yöunet jää aika lyhyeksi. Vaikka lapsi jatkaisikin unia aamulla hoidossa, tuskin malttaa tarpeeksi nukkua (ja eikö ne kuitenkin aamupalalle herätä?) . Pidemmän päälle varmasti käy lapselle raskaaksi. Riippuu tietysti minkä ikäinen lapsi...
Monesti lapset ovat sen yönkin hoidossa jos illalla menee noin myöhään ja aamu olisi taas aikainen.

Itse kyllä varmaan hakisin myös kotia ainakin välillä. En tiedä, riippuisi varmaan siitäkin miten hoidossa viihty jne.

Mulla tulee olemaan tulevaisuudessa tuo sama tilanne välillä. Työajat melkein samat ja tällasia illasta aamuun vuoroja saattaa olla useampi viikossa. Mies on vähän väliä työreissuissa, joten siitä ei aina apua ole. Kyllä mä olen ajatellut lapsen kotiin yöksi hakea...Mutta se on totta, että aika lyhyeksi jää uni. Meidän kun pitää vielä koirakin viedä illalla ja aamulla. Ennen klo.22 lapsi ei varmasti nukkumassa olisi ja ylös on noustava viimestään klo.5.30. Näillä näkymin lapsi oli 2-vuotias hoitoon mennessä...

Yhteistyössä