Mitä mieltä tästä: Maaseudun tekohengitys lopetettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lukija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lukija

Vieras
Mun mielestä tää on täysin väärä suunta ja jopa vanhanaikainen. Ajatellaan nyt vaikka kasvihuoneilmiötä ja luonnonvarojen ehtymistä. Jos ja kun maaseudulta ajataan kaikki pois kuka silloin kasvattaa metsät ja tuottaa ruuat? Suomessa olisi pinta-alaa ja lääniä asua väljästi, mitä monet arvostavat. Miksi kaikki pitäisi sulloa samaan keskukseen? Kyseinen professori perustelee näkemystään tuottavuudella, HYI! Jos tätä linjaa vielä kauan seurataan on maa todella syvällä jossakin.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/09/712525

Pientilla kasvaneena kesät, joulut ja lomat ja kaikki viikonloput. Itken kyyneleitä kuolevan maaseudun puolesta :( Itse kävin siis vain koulun kaupungissa.
1991 muistaakseni meidän tilalta jouduttiin luopumaan karjasta. Myös muita rajoituksia tuli.

Maalla on oikeasti niin mukavaa.. Sitä ei voi käsittää ellei ole itse kasvanut. Sehän se ongelma onkin. Voisipa muuttaa maalle. Mutta se ei kannata ellei ryhdy yrittäjäksi ja ole valmis taloudillisiin riskeihin :(

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Pientilla kasvaneena kesät, joulut ja lomat ja kaikki viikonloput. Itken kyyneleitä kuolevan maaseudun puolesta :( Itse kävin siis vain koulun kaupungissa.
1991 muistaakseni meidän tilalta jouduttiin luopumaan karjasta. Myös muita rajoituksia tuli.

Maalla on oikeasti niin mukavaa.. Sitä ei voi käsittää ellei ole itse kasvanut. Sehän se ongelma onkin. Voisipa muuttaa maalle. Mutta se ei kannata ellei ryhdy yrittäjäksi ja ole valmis taloudillisiin riskeihin :(

Niinpä. Ja vaikka miten haluaisit viljellä luomua se ei kannata, kun suositaan vain monen sadan pään karjatiloja. :/ Meillä luovuttiin karjasta 80-luvulla, metsää vielä on.

Mä olen tavallaan samoilla linjoilla hra professorin kanssa. Samaa mieltä metsäteollisuudesta. Päin prinkkalaa mennään, jos syydetään rahaa täysin tuottamattomille aloille, siten että se hyödyttää esim. vain yhtä maanviljelijää. Siis toki tietyissä määrin pitää tukea alueita, mutta jos ilman tukea kaatuu, niin sitten tuki loppuu. Metsäteollisuuttakin tuetaan aivan liikaa - silti käy niin kuin käy. Tosin metsäteollisuus on eri juttu, siinä valtio tukee pörssiyhtiöitä, murrr.

Voi Lilii, kun mun mielestä ei voi kaikessa ajatella vain tuottavuutta. Jossain määrin se on järkevää, mutta aina ei voi tavoitella suurinta mahdollista voittoa. Joskus on järkevämpää tyytyä esim. omavaraisuuteen.

Mun mielestä koko keskustelu maatalouden tukemisesta vääristyy jos ei huomioida sitä miten myös muita tuotannonaloja tuetaan valtion toimesta. Kyllä minä ainakin syön mieluummin kotimaassa tuotettua ruokaa kuin ulkolaista ja itse arvostan sitä laatua jota meidän kotimaiset elintarvikkeet ovat. On helppoa paheksua maatalouden tukemista jos ei ajattele mitä seurauksia on tukemisen lopettamisella.

Yhteistyössä