mitä mieltä vapaakasvatuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja khs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos vapaalla kasvatuksella tarkoitetaan sitä että lapsi saa päättää itse koska syö, nukkuu jne. niin ei ole hyvä. Lapsella ei ole kykyä päättää näistä asioista, se on aikuisen tehtävä. Lapsi ahdistuu, stressaantuu ja kokee olonsa turvattomaksi jos joutuu liikaa itse päättämään asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja äitylix2:
Jos vapaalla kasvatuksella tarkoitetaan sitä että lapsi saa päättää itse koska syö, nukkuu jne. niin ei ole hyvä. Lapsella ei ole kykyä päättää näistä asioista, se on aikuisen tehtävä. Lapsi ahdistuu, stressaantuu ja kokee olonsa turvattomaksi jos joutuu liikaa itse päättämään asioista.

Juuri näin. Se johtaa myöhemmin mielenterveydellisiin häiriöihin ym.-

Jos vapaa kasvatus on sitä, ettei vanhempi millään lailla ohjaa lapsiaan, vaan antaa lasten oppia toisilta lapsilta miten täällä ollaan ja eletään, niin silloin se on joutavaa ja vastuutonta. Jos se taas on lapseen luottamista ja itsenäisen ja terveen yksilön oman kasvun tukemista, niin todella hyvä juttu.

Itse olen kai vapaan kasvatuksen ja vanhakantaisen auktoritäärisen kasvatuksen puolivälissä. Tahtoisin uskoa lasteni luontaiseen kunnollisuuteen, mutta maailma on minusta koulinut sen verran k-päisen, etten enää pysty kovin löysin rantein ottamaan mitään.

Sopii sille lapselle, joka ei vänkää joka asiasta vastaan. Mutta kovapäisimmille selkeät rajat.

Mutta itse uskon ennemminkin lapsen "huiputtamiseen". Eli "kieroilen" asian niin että saan lapsen tekemään niin kuin on toivottavaa ja oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Sopii sille lapselle, joka ei vänkää joka asiasta vastaan. Mutta kovapäisimmille selkeät rajat.

Mutta itse uskon ennemminkin lapsen "huiputtamiseen". Eli "kieroilen" asian niin että saan lapsen tekemään niin kuin on toivottavaa ja oikein.

Kaikkia lapsia ei pysty huiputtamaan... yritin tätä keinoa esikoisen kanssa... ei onnaa. Mutta siis hyvä keino jos toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja khs:
lapset saavat tehdä mitä vaan ja haistattaa omille vanhemmilleen. Ei minkäänlaista kuria.

Jos vapaalla kasvatuksella tarkoitetaan tuota, niin kukapa siitä tykkäisi.

Mun käsitys asiasta "vapaa kasvatus" taas on aika lailla erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja äitylix2:

Kaikkia lapsia ei pysty huiputtamaan... yritin tätä keinoa esikoisen kanssa... ei onnaa. Mutta siis hyvä keino jos toimii.

Joo ei toimikkaan (esikoiseen ei, kuopukseen kyllä ), jos nyt tulis kolmas varmaan yrittäisin ensiksi sitä huiputusta, jos ei niin sitten pitäisi keksiä muuta. Kuten jokainen varmaan tajuaa, lapsi kohtaista tämäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mitä tuo 'huiputtaminen' tarkoittaa? Antakaa joku esimerkki.

Esim. lapsi ei suostu kävelemään portaita ylös. Sanot: "voi voi. Nyt meidän täytyy jäädä sitten tänne rappukäytävään. Onpa kurjaa. Ei päästä leikkimään..."

Tai sanot: "jaahas. Äiti joutuu sitten kävelemään ihan itsekseen ylös. Olisi kyllä kivempi jos joku tulee mukaan."

Joihinkin lapsiin tämä tehoaa. Ainakin miedän poikaan useimmiten, paitsi tänään, jolloin poju piti taluttaa ylös.

Esim. lapsi ei suostu kävelemään portaita ylös. Sanot: "voi voi. Nyt meidän täytyy jäädä sitten tänne rappukäytävään. Onpa kurjaa. Ei päästä leikkimään..."

Tai sanot: "jaahas. Äiti joutuu sitten kävelemään ihan itsekseen ylös. Olisi kyllä kivempi jos joku tulee mukaan."

Joihinkin lapsiin tämä tehoaa. Ainakin miedän poikaan useimmiten, paitsi tänään, jolloin poju piti taluttaa ylös.

Mä en oo ajatellut että edes on muuta tapaa kasvattaa kuin tuo tilapäinen huiputtaminen... :/ (typerä minä...)

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:

Mä en oo ajatellut että edes on muuta tapaa kasvattaa kuin tuo tilapäinen huiputtaminen... :/ (typerä minä...)

Heh, minultakin käy luonnostaan...mut heeei, ei se toimi enää eskari-ikäisten kanssa..siinä vaiheessa ollaan jo melko tarkkanäköisiä... :whistle: :D

Joo ennen kuin lapsesta tulee liian iso pitää keksiä roisia konsteja miten saada lapsi toimimaan halutulla tavalla.

Pitänee vedota järkeen??? Tunteeseen? Esikoisella (9v.) ei toimi em. koska hän on Neiti Minä HALUAN, mutta keskimmäinen (6v.) ymmärtää hyvin perusteluja. =)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Joo ennen kuin lapsesta tulee liian iso pitää keksiä roisia konsteja miten saada lapsi toimimaan halutulla tavalla.

Pitänee vedota järkeen??? Tunteeseen? Esikoisella (9v.) ei toimi em. koska hän on Neiti Minä HALUAN, mutta keskimmäinen (6v.) ymmärtää hyvin perusteluja. =)

No näinpä

vapaata kasvatusta en siedä lainkaan, työssäni olen nähnyt useita ns "vapaan kasvatuksen lapsia. Haistattelevat kaikille, potkivat ja sylkevät toisten päälle, ei mitään rajoja. Rajat on rakkautta lasta kohtaan.

Yhteistyössä