Mitä mieltä yhtenäiskoulusta? Siis 1-9 luokkalaiset saman katon alla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelen"

Vieras
Omalta mieheltä meinas lentää kahvit lattialle kun kerroin että meidän kaupunki kaavailee lähialueen ala-asteen ja yläasteen (tai ala- ja yläkoulut ne kai nykyään on?) yhdistämistä.
Hän sanoi että ei varmasti meidän lapset siihen kouluun astu jalallakaan. Että pienet 1-luokkalaiset oli samassa pihapiirissä joidenkin mopopoikien kanssa? Kun tietää miten pirun huonosti noita pihoja jo valmiiksi valvotaan.

Itse olin aika rauhallinen yläasteella, mutta kyllähän sen tiesi että siellä on niitä pilvenpolttajia ja tupakoitsijoita lähipusikoissa piilossa, ja jotkut kännissä ja krapulassa laahusti pitkin koulun käytäviä. Onko se oikeasti oikea paikka pikkukoululaisille??

Löysin netistä tällaisen pätkän:
"Yhtenäiskouluratkaisut ovat lisääntyneet lähivuosina niin, että tällä hetkellä
19 % perusopetuksen kouluista on 1.-9 -luokille tarkoitettuja.
Vuonna 2003 yhtenäiskouluja oli 161, kun vuonna 2013 niiden lukumäärä
oli jo 503." (lähde Kuntaliitto, Juha Karvonen)

Eli tuo nyt sit on sitä tulevaisuutta :|

Meidän kunnassa on tuollainen yhtenäiskoulu. Omat lapset ei ole siellä joten omakohtaista kokemusta ei ole asiasta.

Siinä on varmaan hyvät ja huonot puolet niin kuin muissakin asioissa. Hyvä puoli on varmaan se että yläasteelle siirtyminen ei ole niin iso askel kun ollaan koko ajan samassa koulussa. Itse ainakin muistan kuinka pelottaavaa oli siirtyä pienestä kyläkoulusta isolle yläasteelle. Huonoa on varmaan just toi että kaikki lieveilmiöt on siinä tarjottimella aina vaan pienemmille oppilaille.

Itsellekkin tuli mieleen ensimmäisenä että jotkut ekaluokkalaiset ovat vähän huonossa ympäristössä 9-luokkalaisten kanssa. Tupakille karkaamista, törkeyksien huutelua ja rankempaa kiusaamista.

Lisäksi minusta yläasteelle siirtyminen ei ole niinkään pelottava juttu, vaan eräänlainen "kasvuriitti". Lapset ovat ylpeitä kun siirtyvät isompien kouluun, ja jännittävänäkin pitävät.

Kokemuksesta en voi sitten mitään sanoa miten toimii.

En tykkäisi.

Meillä nyt keskimmäinen on koulussa, jossa siirrytään viidennellä luokalla samaan kouluun missä on luokat ysiin asti. Alakoulussa ollaan eri pakassa kuin yläkoulussa, eikä mielellään siirry seiskalle, kun siellä kuulemma tapellaan ja juodaan kaljaakin joskus.

Joulujuhlat järjestetään kaikille yhteisinä, ja ihan kauheaa kiroiluahan se on. Lisäksi joulujuhlaohjelmat on jotain Juice Leskisen sika biisin esittämistä.

En pidä.

Meillä muuten on ala-asteella tapana, että piirrustuksia ja muita töitä laitetaan käytäville.

Yläasteella sama juttu, mutta työt ovat käsitelleet mm. pilveä, muita huumeita, ehkäisyä ja yms isompien aiheita. Lisäksi niitä saatetaan repiä käytävillä.

Laitetaanko siellä sitten pikkulasten töitä revittäviksi ja kannabis-infotauluja pienten lasten nähtäviksi, vältetäänkö tuota käytäväesittelyä vai yritetäänkö pysyä aiheissa jotka ovat järkeviä ikäluokasta 7-16 vee?

Ken gurulle, meillä on ihan tavallinen alakoulu, ja siellä kun ollut opettajavaihdoksia, niin kivat joulujuhlat ja kevätjuhlat ovat muuttuneet tätä nykyä juuri tuollaisiksi, että ohjelmat ovat suunnilleen jotain lady gagan biisien esittämistä. Eli ei siihen yhtenäiskoulua tarvita, riippuu paljon opettajista. Kaupungissa on myös yksi yhtenäiskoulu, jonka joulujuhlat ovat perinteisiä kuusijuhlia, tosi tunnelmallisia (kavereiden lapsia on siellä koulussa), mutta kyseessä onkin yksityinen koulu.
Itse kuitenkin pidän hieman epämiellyttävänä, kun tuolla yhtenäiskoulussa näkee ysiluokkalaisia aika kiihkeissä tunnelmissa ja kuulee kiroilua kovasti, en omaani ekaluokalle sinne haluaisi.

Meillä on yhtenäiskoulu käytössa eli saman katon alla 1-9 luokat sekä lukio. Ens alkuun olin minäkin että juueiei, ei tule onnistumaan ja kaiken maailman lieveilmiöt kotiutuu ja hulttioitumiset :snotty: :D

Hirveen hyvin on mennyt! Joo, kaikki ovat yhden ja saman katon alla mutta siihen se sitten jääkin. Lukiolaisille on osoitettu ihan omat piha- alueet sekä koulun sisällä on heille aivan omat luokka- alueensa eli peruskoulun puoli ja lukio ovat erikseen. Ja mitä tulee ala- ja yläluokkalaisiin, niin sama homma pätee sielläkin. Neljälle alimmalle luokkatasolle on oma piha- alue sekä luokkasiivet, yläluokkalaisille niin ikään omat pihat ja luokkasiivet. Todella vähän ovat välituntisin siis keskenänsä nämä eri ikäluokat.

Eli - ei mitään pahaa sanottavaa :)

Mun näkemyksen mukaan yhtenäiskoulu on meidän kylällä toiminut ihan hyvin. Rakennukset ovat erilliset (kuten ennenkin), joissa entisen ala-asteen tiloissa opiskelevat pienemmät koululaiset ja entisen yläasteen tiloissa isommat koululaiset. Välitunnit on mielestäni porrastettu jotenkin, tarkemmin en tiedä. Hyvää asiassa on se, että liukuma alaluokilta yläluokille on nyt loivempi, kun luokat yhdistetään uudelleen jo kutoselle, ja ne jatkavat ysin loppuun saakka. Seiskalla tulee sitten luokanopen sijasta aineopet ja luokanvalvoja. Näin ollaan pyritty siihen, etteivät kaikki muutokset tule yhtäaikaa yläluokille siirryttäessä.

Meillä on yhtenäiskoulu käytössa eli saman katon alla 1-9 luokat sekä lukio. Ens alkuun olin minäkin että juueiei, ei tule onnistumaan ja kaiken maailman lieveilmiöt kotiutuu ja hulttioitumiset :snotty: :D

Hirveen hyvin on mennyt! Joo, kaikki ovat yhden ja saman katon alla mutta siihen se sitten jääkin. Lukiolaisille on osoitettu ihan omat piha- alueet sekä koulun sisällä on heille aivan omat luokka- alueensa eli peruskoulun puoli ja lukio ovat erikseen. Ja mitä tulee ala- ja yläluokkalaisiin, niin sama homma pätee sielläkin. Neljälle alimmalle luokkatasolle on oma piha- alue sekä luokkasiivet, yläluokkalaisille niin ikään omat pihat ja luokkasiivet. Todella vähän ovat välituntisin siis keskenänsä nämä eri ikäluokat.

Eli - ei mitään pahaa sanottavaa :)

Niin, saa luvan toivoa että tämä meidänkin koulu sitten on hyvin suunniteltu ja toteutettu.
Jotenkin vain tuntuu että nyt kun kunnan talous on pakkasen puolella ja tekevät mitä vain jotta pääsis eroon "turhista" opettajista ja koulurakennuksista, niin mitäköhän tuostakin tulee...
Ymmärtääkseni tämä yhteiskoulu tulis vanhaan yläasterakennukseen, ja siinä on omasta mielestäni jo valmiiksi aika pieni piha-alue. Hyvä sitä sitten vielä lohkomaan. Ja kaikki lähikylien pikkukoululaiset sitten takseilla vai millä sinne?

Noh, ei kai normi kansalaiset noille minkään voi. Vaikka kuinka ovat jatkuvasti pitämässä yleisötilaisuuksia ja äänestyksiä, niin kuitenkin mennään niin kuin kourallinen päättäjiä haluaa :rolleyes:

Mä kävin vuoden verran tuollaista koulua ja kyllähän se sillon otti päähän kun niitä pieniä pirpanoita pyöri jaloissa. Mutta oli se kätevää esimerkiksi perheille joissa oli lapsia isolla ikäerolla, isommat pystyivät hyvin katsomaan pienempien sisarustensa perään esim kotimatkoilla.

eipä ole paljon valinnanvaraa, kun pienellä paikkakunnalla ei muutakaan koulua ole ja siellä käyvät kaikki perusopetuksessa olevat.. myös eskarit on saman katon alla kuin ysiluokkalaiset.

Itse olen ollut yhtenäiskoulussa 6. luokalta ylöspäin. Samassa oli myös lukio. Todella kiva koulu, ei ollut pahemin rinnakkaisluokkia. Juhlissa (joulu ja kevät) otettiin kaikki huomioon ja oli esim ekaluokkalaisten ja lukiolaisten yhteisesityksiä jne. koulussa oli tosi hyvä henki. Sitä en sit tiedä jos on iso koulu ja paljon rinnakkaisluokkia, niin meno voi olla villimpää

Toistaiseksi ei juurikaan mitään hyvää sanottavaa näin työntekijänä. Jos luodaan kokonaan uutta toimisi varmaan, mutta kun alakoulu liitetään jo olemassaolevaan yläkouluun, eikä asioita jutella ja pohdita perusteellisesti...
Terveisiä vittupainotteisesta yhtenäiskoulusta.

Yhteistyössä