mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niin"

Vieras
Kun meillä oli ennen 2 kissaa. Ollaan aina pidetty niitä ulkona (maalla kun asutaan). Taajamassa kuitenkin. Toinen kissa annettiin pois, meidän porukoille ja toinen jätettiin meille. Nyt kuitenkin naapurin vanha pariskunta valittaa tästä meidän kissasta, käy kuulemma heidän lintulaudallaan jne. No, ymmärtäisin, JOS meidän kissa olisi ainoa lajiaan irralla tällä alueella, mutta kun muitakin kissoja on irti ainakin 5! Tänäänkin naapurin ukko kävi sanomassa, että jos ei kissa ala olla kiinni hän soittaa poliisit. Tekeekö poliisit edes mitään tuollaiselle asialle?

Eli, alkaisitko pitää kissaa kiinni vai odottaisit niin kauan kunnes muutkin alkavat pitää kiinni. Ei ole minusta oikein että muut saavat pitää kissansa irti mutta me emme. :O

No, kissa nyt ei enää kyllä sopeudu pelkästään sisäkissaksi, eli jos ei ulkona voi pitää on pakko antaa pois. Olishan se sääli, kun tyttö niin kovasti pitää kissasta. :( Ja toisesta jo luovuttiin. Olisi ikävä luopua myös tästä.

Voisiko siis koiran hankinta olla paikallaan, JOS kissasta on luovuttava. Ja tähän väliin sanon, että koirasta kyllä pystytään huolehtia yms. mutta onko se lapselle sitten yhtä tärkeä etc. Äh, vaikeaa kun lapsi on niin kiintynyt.

Voi hyvä luoja... Poliisi korkeintaan ottaa yhteyttä eläinsuojeluvalvojaan, joka tulee puhumaan teille järkeä. Kissaa EI saa pitää irti. Pitäkää te omanne kiinni, näytätte esimerkkiä toisille kissanomistajille, ja naapuri on tyytyväinen. Opeta kissa valjaisiin, ja ulkoiluta niissä.

[QUOTE="vieras";22284363]Voi hyvä luoja... Poliisi korkeintaan ottaa yhteyttä eläinsuojeluvalvojaan, joka tulee puhumaan teille järkeä. Kissaa EI saa pitää irti. Pitäkää te omanne kiinni, näytätte esimerkkiä toisille kissanomistajille, ja naapuri on tyytyväinen. Opeta kissa valjaisiin, ja ulkoiluta niissä.[/QUOTE]

Kun on yritetty. :( Kissa vain huutaa valjaissa eikä pidä niistä yhtään. Ja on yritetty totuttaa kauankin. Ei opi. Se on saletti.

[QUOTE="a p";22284406]Kun on yritetty. :( Kissa vain huutaa valjaissa eikä pidä niistä yhtään. Ja on yritetty totuttaa kauankin. Ei opi. Se on saletti.[/QUOTE]

No voitko kertoa koulutustaktiikkasi?

Eläimet
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

Tuossahan nimenomaan sanotaan että MITÄ 1 MOMENTIN 2 KOHDASSA sanotaan, koskee myös kissaa. Eli kissaa ei koske 1 MOMENTIN 1 KOHTA. Ainakin itse tulkitsen sen noin...

[QUOTE="vieras";22284417]No voitko kertoa koulutustaktiikkasi?[/QUOTE]

Ai epäilet minua :D

No, epäile ihan rauhassa. Kissaa on yritetty totuttaa valjaisiin mm. niin että ihan paikallaan vaan on annettu tottua pelkkään valjasosaan. Sitten laitettu hihna ja siirrytty ulos pikkuhiljaa. Siellä saanut ihan vain rauhassa olla. Hirveä huuto, kun ei pääse irti. Se toinen kissa, mikä meillä oli, ei pitänyt senkään vertaa valjaista. Siksi annettiin se minun vanhemmilleni koska siellä saa saletisti olla vapaana pihalla, se on viimesen päälle maaseutu.

Ap, sä siis saat pitää sen kattisi irti, mutta sun pitää pitää huoli, että se pysyy omassa pihassa, eikä mene naapurin lintulaudalle, tai kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua. Siinäpä sulle haastetta kerrakseen!! :laugh:

[QUOTE="a p";22284471]Ai epäilet minua :D

No, epäile ihan rauhassa. Kissaa on yritetty totuttaa valjaisiin mm. niin että ihan paikallaan vaan on annettu tottua pelkkään valjasosaan. Sitten laitettu hihna ja siirrytty ulos pikkuhiljaa. Siellä saanut ihan vain rauhassa olla. Hirveä huuto, kun ei pääse irti. Se toinen kissa, mikä meillä oli, ei pitänyt senkään vertaa valjaista. Siksi annettiin se minun vanhemmilleni koska siellä saa saletisti olla vapaana pihalla, se on viimesen päälle maaseutu.[/QUOTE]

"ihan paikallaan vaan on annettu tottua pelkkään valjasosaan. " Siis kissa on pakotettu pysymään yhdessä kohdassa, valjaat päällä? Miksi? Miksei se saa liikkua ne päällä? Laita hyvä ihminen sille valjaat, ja anna touhuta normaalisti sisällä. Pikku hetki eluksi, sitten pidennät aikaa. Kunhan kissa on tottunu valjaisiin sisällä, niin sitten laitat hihnan, ja kokeilet sen kans sisällä.

[QUOTE="vieras";22284482]Ap, sä siis saat pitää sen kattisi irti, mutta sun pitää pitää huoli, että se pysyy omassa pihassa, eikä mene naapurin lintulaudalle, tai kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua. Siinäpä sulle haastetta kerrakseen!! :laugh:[/QUOTE]

Eipä puhuta momenteissa mitään lintulaudoista. :D Että JOS tarkkoja ollaan. No joo, tiedän ettei kissoja saa pitää taajamassa irti, MUTTA ottaa nyt niin kupoliin tämä, että joudutaan kissa lopettamaan jos ei se saa pihalla olla. Mitenpä selittää lapselle mihin kissa meni kun ei enää näy :( Kukaan kun ei huoli aikuista kissaa kotiinsa.

[QUOTE="vieras";22284520]"ihan paikallaan vaan on annettu tottua pelkkään valjasosaan. " Siis kissa on pakotettu pysymään yhdessä kohdassa, valjaat päällä? Miksi? Miksei se saa liikkua ne päällä? Laita hyvä ihminen sille valjaat, ja anna touhuta normaalisti sisällä. Pikku hetki eluksi, sitten pidennät aikaa. Kunhan kissa on tottunu valjaisiin sisällä, niin sitten laitat hihnan, ja kokeilet sen kans sisällä.[/QUOTE]

Ääh, ymmärrätkö tahallasi väärin! Enkai mä nyt sitä tarkottanu, että kissaa on väkisin paikalla pidetty. Vaan sitä, että kissan kanssa ei ole aluksi lähdetty liikkeelle!!! Saati vedetty väkisin lenkille että nyt mennään. Tällaisia tapauksiakin kun olen jostain joskus lukenut. Siis joo, sisällä on saanut olla valjaiden kanssa ihan rauhassa missä haluaa ja tehdä mitä haluaa. Mutta sekin menee siihen, että kun valjaat laitetaan päälle, hetke rimpuilee ja sitten alkaa vain puremaan valjaita. Ja useampia erilaisia valjaita on kokeiltu. Tuo on niin jääräpää tuo meijän katti että sille on turha yrittää yhtään mitään. :(

Jännä juttu, kuinka olen nähnyt kymmeniä ja taas kymmeniä entisiä ulkokissoja, jotka ovat tottuneet hienosti elämään sisällä, kun omistaja on vain VIITSINYT JA HALUNNUT kissansa siihen opettaa..

On se jännää..

Jännä juttu, kuinka olen nähnyt kymmeniä ja taas kymmeniä entisiä ulkokissoja, jotka ovat tottuneet hienosti elämään sisällä, kun omistaja on vain VIITSINYT JA HALUNNUT kissansa siihen opettaa..

On se jännää..

No on se. Meillä kuitenkin tuo neiti on jo niin vanha, ja ikänsä ollut ulkona, että ei totu. Yritetty on. Ja usko tai älä. Mulle on oikeastaan ihan sama uskooko täällä porukka olenko yrittänyt tai viitsinyt opettaa vai en. Luuletko, että minä muuten tahtoisin sen kissan laittaa pois jos en olisi kokeillut totuttaa.? :(

[QUOTE="a p";22284689]No on se. Meillä kuitenkin tuo neiti on jo niin vanha, ja ikänsä ollut ulkona, että ei totu. Yritetty on. Ja usko tai älä. Mulle on oikeastaan ihan sama uskooko täällä porukka olenko yrittänyt tai viitsinyt opettaa vai en. Luuletko, että minä muuten tahtoisin sen kissan laittaa pois jos en olisi kokeillut totuttaa.? :([/QUOTE]

Kummasti yli 10vuotiaatkin kissat tottuu.. Se ei vaan käy viikossa tai kahdessa, kummasti olet myös ensimmäinen tapaus, jossa kissa ei muka opi sisälle..

Kummasti yli 10vuotiaatkin kissat tottuu.. Se ei vaan käy viikossa tai kahdessa, kummasti olet myös ensimmäinen tapaus, jossa kissa ei muka opi sisälle..

Siis voi helvetti. Ei oo todellista, ootko sä tosiaan noin tyhmä vai vaan et halua ymmärtää ja uskoa että meidän kissa nyt ei sitten varmaan satu olemaan samanlainen kuin muiden kissat. Ei onnistu kahdessa viikossa, ei, eikä muutamassa kuukaudessakaan. MEILLÄ. Jollain muulla voi toimia, mutta se nyt ei auta tähän tilanteeseen mitään. Joten jos sulla ei ollu muuta asiaa ku vängätä tästä asiasta mun kanssa, niin voit lopettaa, kiitos. Koska tuosta ei oikeasti ole mitään hyötyä.

[QUOTE="a p";22284730]No mitkä ne vaihtoehdot on?[/QUOTE]

Rakenna sille kissalle häkki pihalle, että se pysyy aisoissa, tai sitten sun pitää päästää se kissojen taivaaseen. Tai hommaa uus koti sille MAALTA.

Mä sinänsä vastustan kissojen vapaanapitoa silloin,kun ne saattavat vierailla aktiivisestikin naapureiden pihalla.Ei teillä onnistuisi semmoinen ratkaisu,että kissa saisi olla vapaana,mutta vain omalla pihalla?Josko semmoiseen tottuisi vielä..En tiedä kyllä.En tosiaan tiedä kissoista yhtään mitään. =) Mutta jos päätätte luopua kissasta niin mun mielestä se kyllä kuulostaa huonolta motiivilta ottaa koira..

[QUOTE="vieras";22284825]Mä sinänsä vastustan kissojen vapaanapitoa silloin,kun ne saattavat vierailla aktiivisestikin naapureiden pihalla.Ei teillä onnistuisi semmoinen ratkaisu,että kissa saisi olla vapaana,mutta vain omalla pihalla?Josko semmoiseen tottuisi vielä..En tiedä kyllä.En tosiaan tiedä kissoista yhtään mitään. =) Mutta jos päätätte luopua kissasta niin mun mielestä se kyllä kuulostaa huonolta motiivilta ottaa koira..[/QUOTE]

No miten se sitten onnistuisi pitää kissaa irrallaan vain omalla pihalla? Joutus rakentaan jonku maasta kattoon saakka verkon tuohon ja siinä pitäs olla kattokin kun kissat kiipeilee.

Voitko perustella, miksi kissasta luopuminen on huono motivaatio ottaa koira? Minusta taas on väärin sekin, että kissaa väkipakolla pidetään sisällä, se stressaantuu eikä nauti olostaan. Ei sekään mielestäni ole oikein. Niinku olen jo monesti tässä ketjussa sanonut, että pahalta tuntuu luopua, mutta kun ei tunnu enää vaihtoehtoja olevan :/

Yhteistyössä