Alkuperäinen kirjoittaja neuvoton :/:
Siis kyseessä vajaa 3 vuotias. Suuttuessaan potkii, lyö, puree, heittelee tavaroita... Miten sen saa loppumaan? Jäähylle joutuu välittömästi ilman varoituksia, mutta lapsi sen kun jatkaa.... Kuuluuko tämä ikään ja mitä tässä voi tehdä?
Kokemuksen syvällä rintaäänellä..
Minulla on nyt iso lapsi, jolla on kiukkuinen luonne.
Diagnoosin sain vasta kun lapsi oli 9, eli sen yhdeksän vuotta olin neuvoton, juoksin asiantuntijoilta asiantuntijoille ja pyysin apua mutta turhaan.
Hänellä on kehitysviivästymä.
Sun lapses ei varmaan ole mitenkään viivästynyt, mutta näin jälkeenpäin, asiat olisi ehkä pikkasen paremmin, jos olisin muutaman asian tiennyt.
Pyri välttämään tilanteita, mitkä johtaa tähän kiukustumiseen. Tämä ei todellakaan tarkoita että lapsi saa asiat periksi, mutta siinä vaiheessa kun näet että lapsi menettää malttinsa, pyri pysäyttämään tilanne tavalla millä hyvänsä.
Kerro hänelle syy miksi suuttuu, ja myös seuraukset suuttumisesta, mieluiten leikin varjolla.
Joskus on hyvä antaa lapsen suuttua, se on luonnollista ja tarpeen.
Silloin voi antaa lapsen raivostua, itse tyynenä ja rauhallisena.
Holdingista, kaikki lapset eivät sitä hyväksy, joten mieti pitääkö lapsesi siitä.
Meillä lapsi raivosi sylissä parikin tuntia, joten holding ei tehonnut. Sen sijaan annan hänen raivota rauhassa, mutta en anna hänen satuttaa ketään.
Kun lapsella napsahtaa, hän ei tajua jäähypenkkiä.
On olemassa erilaisia lapsia, jotkut tietävät jäähypenkin, joillakin suuttumus menee niin yli, että jäähypenkki tekee vain haittaa.
Jälkeenpäin voi laittaa lapsen istumaan, jos on sitä lajia, että menee ylitse se raivo.
Ja aina, kolmevuotias on niin pieni, ettei oikein vielä ymmärrä, leiki tilanne läpi. Kysy missä voisi toimia toisin. Anna lapsesi selittää mikä otti päähän ja anna huomata miten voisi tehdä toisin.
Rauhalliset rutiinit, joka päivä samat.
Päiväunet, aikainen nukkumaanmeno, samat iltarutiinit.
Voimia.