Mitä minulta vielä puuttuu vauvanvaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa äipäksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa kertaa äipäksi

Vieras
Minulla on
- 3 x 50 body
- 2 x 56 body
- 3 x 50 potkarit
- 2 x 56 potkarit
- 2 x 50/56 sukkikset
- 1 x 50 unihaalari
- 1 x 50 fleecetakki ja -housut
- 1 x 50 neuletakki
- 1 x 56 fleeceasu
- 1 x 56 collegehousut
- 2 x 56 leggarit
- 1 x neuleunipussi
- 7 x 60/62 body
- 4 x 60/62 potkarit
- 2 x 60/62 sukkikset
- 2 x 62 fleecehaalari
- 2 x 62 t-paita
- 1 x 62 neuletakki
- 1 x 62 fleeceslipoveri
- 7 x 60/62 housut (velour,college,fleece)
- 1 x 62 karhupuku (lämmin haalari)
- 1 x 68 toppapuku

Lisäksi äitiyspakkauksen tuotteet, jonkin verran ismompia vaatteita (bodyja, housuja, pari unihaalaria), sukkia ja myssyjä.

Vauva syntyy marraskuussa :)

Ostaisin lisää pieniä kietaisubodeja (neppareilla). Ne oli mun mielestä parhaita niin ei tarvitse vauvan pään yli pujotella. Potkareita ja sukkiksia hommaisin myös lisää. Aika usein vauvan reidet on niin hoikat että kakka päätyy punttiin ja kerrospukeutuminen on talvella suotavaa.

Pelkällä bodilla ei välttämättä pärjää, tarvii paidan vielä toiseksi. Lisää bodeja, paitoja ja potkuhousuja, että pääsee alkuun, sitten ihan sen mukaan mitä tarvii, kovin isoja ei kannata varastoon hankkia, ehditpä niitä sitten kun tarvii.

Kyllähän tuossa aikalailla on. Toppapukua sulla ei aivan pientä ollut. Voihan olla että tuolla karhupuvulla pärjääkin siihen saakka että toppapuku on sopiva, riippuu säästä. Kunnon lakki ulkoiluun kannattaa myös varata pienelle, äitiyspakkauksen lakki voi olla aluksi liian suuri.

Eli oletteko kokeneet ne unihaalarit (=potkupuvut) käteviksi? Kun itse olen jotenkin ajatellut, että vauva ehkä nukkuisi bodyssa ja potkareissa, mutta onko sellainen haalarimallinen kuitenkin parempi?

Meillä saattoi mennä 5 bodya ja potkarit pukluun/maitoon/kakkaan vuorokaudessa. Osta REILUSTI, ei oo kiva alkaa pyykkäillä joka päivä ja pienistä vaatteista ei ees kone täyty. Kirpparilta saa halvalla.
Yöpukuja useita lisää. Ja talvivauvalla pitää olla kerroksia, joten hattuja, tumppuja, sukkia, pitkähihaisia bodyn päälle, collegehousuja ym.

Itse en huomannut ajatella, että meillä oli niin lämmin asunto (kerrotalo, joten ei voi itse säätää), ettei vauva tarvinnu sisällä kuin bodyn ja housut. Ei ollut käyttöä puseroille, paksuille housuille tai sukkiksille. Yöpuvun alla käytettiin hihatonta bodya, että vaippa pysyi paikallaan.

Eli oletteko kokeneet ne unihaalarit (=potkupuvut) käteviksi? Kun itse olen jotenkin ajatellut, että vauva ehkä nukkuisi bodyssa ja potkareissa, mutta onko sellainen haalarimallinen kuitenkin parempi?

Meillä oli haalariyöpuku öisin, osittan siksi että vauva tietäisi milloin nukutaan. En mä itekään päivävaatteilla nuku. Potkuhousut oli turhat, en tykännyt. Puolipotkarit taas sukkahousujen lisäksi hyviä.

En jaksa tuosta laskeskella, mutta meillä on ollut tarvetta n 10 kpl bodyille/kulloinkin käytetty koko, puolihousuille 5 kpl riittää hyvin. Sukkia 5 parit, fleecehaalari, toppapuku, villatakki, 5 yöpukua. Siinä kai tärkeimmät joita tulee eniten käytettyä. Pesen vaatteita joka päivä. Niin ja pipot ja tumput myös tietty, samoi villasukat ja ulkotöppöset. Näitä muutamat per tuote.

Aivan vastasyntyneenä en ole vauvalle erikseen pitänyt yöasua. Tuntuu turhalta jatkuva pukeminen kun vauva nukkuu miten sattuu eikä aina tiedä milloin on menossa yöunille. Ei ne vaatteet edes sotkeudu kun sylissä, vaunuissa, sohvalla tms. vauva vain on. Puhtaat vaatteet tietysti vaihdetaan jos on likaantuneet. Eli bodylla ja potkareilla meillä menty aluksi.
Vasta noin 3 kk:n iässä olen pukenut tuollaiset haalarimallisen yöasun. Silloin on jo meillä ollut hyvät vuorokausirytmit ja tiedän jo milloin vauva menee unille ja sitä tukee tuo yöasun pukeminen. Muutenkin vauva jo viihtyy vähän lattialla peiton päällä ja aina viereen tunkee joku koiristamme. Vaatteissa siis voi olla koirankarvoja, joten puhdas yöpuku on kiva vaihtaa päälle.

Ken gurun vauva taitaa olla vasta parikuinen? Meilläkin unipuvut olivat silloin jokseenkin turhia - vauvalla ei ollut vielä rytmiä ja tuntui hölmöltä vaihtaa yöpukua toisaalta tunteja aikaisemminkaan. Nyt kuukautta myöhemmin juuri noita unipukuja olen hankkimassa lisää kun vuorokauteen on muodostunut selkeä univaihe ja päivävaihe. Mutta kukin tyylillään ja koditkin on niin erilaisia, että erilaiset vaatteet on hyviä eri paikoissa.

Itse olen tykännyt eniten puolipotkari & body yhdistelmästä + sitten esim lappuhaalareista jotka voi vetää koko komeuden päälle jos lähdetään käymään esim kaupassa tai kylässä. Leveäresoriset velourhousut ovat myös olleet tosi paljon käytössä ja niiden käyttöaika on pitkä kun tuo resori antaa pelivaraa koon suhteen. Lämpimät vanuasut ovat myös käteviä, kun ilmat viilenee.

Itse suosittelisin ap:lle, että ostaisit ihan tyynenä muutamia isoja settejä käytettyjä vauvanvaatteita. Noita settejä on paljon myynnissä esim. huutiksessa. Noista on sitten helppo kokeilla mitkä vaatteet sopivat teidän käyttöön. Lisäksi pienet koot todella viuhuvat ohitse niin nopeasti, että joku kokonainen vaatekoko saattaa jäädä käyttämättä esim. helleaallon vuoksi tms.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että vaatteita tulee myös lahjaksi.

Meillä on refluksivauva ja sen vuoksi vaatekertoja menee 4-7 per päivä, harsoja varmaan kymmenkunta. Mutta pesen joka päivä muutaman koneellisen pyykkiä, eli käytännössä samat lempparivaatteet on käytössä koko ajan.

En käyttänyt pienellä vauvalla ollenkaan. Myöhemminkin vain satunnaisesti, koska pääasiassa siirryttiin käyttämään unipussia. Sen alla oli tavallinen (illalla puhdas päälle) body ja jalat paljaina. Haalarimallinen unipuku olisi ollut liian kuuma unipussin sisään.

Itse siis suosittelisin unipussia. Se on tosi kätevä, ei lähde peitto päältä eikä ole riskinä että menisi myöskään vauvan kasvoille. Kun unipussi keksittiin, lapsi käytti sitä 2-vuotiaaksi asti. Tai siis oli niitä kahta eri kokoa ja yksi ohut kesäversio, mutta sama koko menee kyllä pitkään, ei niitä niin paljon tarvitse hankkia kuin yöpukuja.

Pieniä bodyja ostaisin lisää, tosin en ihan tuota koko 50 cm, koska se voi olla jo alkujaankin liian pieni. 56 cm kietaisubodyt varmin valinta. Niin ja sellaisia, jotka saa käännettyä vauvan käden päälle. Toinen vaihtoehto on käyttää erillisiä ohuita puuvillatumppuja, sellaisia sinulla ei listan mukaan ole vielä hankittuna. Sillä vauva raapii muuten alkuun kasvonsa huitoessaan käsillään, kun kynsiä ei saa pariin viikkoon leikata.

Hihoja voi kääriä. Vauvat kasvaa niiiiin nopeasti ettei kannata ostaa pieniä ulkohaalareita. Meillä nyt 68 cm fleecehaalari on jo just sopiva, ja ostaessa tooosi reilu kun vauva oli Kuukauden vanha. Nyt on 2 kk.

Kuten sanoin, 56 senttinen meni kyllä koko talven, kaikkien lapset eivät ole 5 kilosia syntyessään, eikä vielä 3 kk ikäisenäkään. Meillä on 4 kk ikäisenä siirrytty kokoon 62 cm ja silloin alkoi jo olla kevät ja sai vaihtaa autoillessa yms. keväthaalariin ja vaunuihin oli äippäpakkauksen haalari aivan passeli, eli koko 68 cm haalari olisi ollut aivan turha ostos.

Meillä käytettiin kietaisubodeja sekä potkuhousuja. Olivat kauhean helppoja pukea pienelle, kun ei tarvinnut pään yli pujotella. Ja ei ollut erikseen yöpukuja vaan nukuttiin puhtaisiia vaatteissa. Itse en tykännyt puolipotkareista vaan käytettiin olkanapillisia. Mutta kuka mistäkin tykkää. :)

Minsuta sinulla on turhaan noita ihan pieniä vaatteita, vauva ehtii käyttämään niitä tosi vähän aikaa jos sitäkään ja niitä on vaikea pukea. Itse ostaisin 62 cm ylöspäin, ei haittaa vaikka on vähän väljää ja aina voi kääriä/taittaa esim. hihoja ja lahkeita.

Vauvanvaatteet eivät myöskään juuri kulu muusta kun pesemisestä ja määrään vaikuttaa se, kuinka paljon haluaa pyykätä. Puolipotkarit olivat minun mielestäni käteviä, samoin kietaisubodyt.

Meillä on molemmille tarvittu paljon noita pieniä kokoja, vaikka vauvoilla oli lähes kilo eroa syntymäpäinossa ja pituudessakin pari senttiä. 50cm kokoa käytetty ainakin kuukausi, samoin 56cm. Ja niitä saattoi mennä kolme-neljäkin vaatekertaa päivässä.

Ja men ollaan käytetty yöhaalareita alusta asti. Kun muukin perhe iltapesulla ja pyjamissa, niin vauvalle myös.

[QUOTE="xxx";30250164]Ken gurun vauva taitaa olla vasta parikuinen? Meilläkin unipuvut olivat silloin jokseenkin turhia - vauvalla ei ollut vielä rytmiä ja tuntui hölmöltä vaihtaa yöpukua toisaalta tunteja aikaisemminkaan. Nyt kuukautta myöhemmin juuri noita unipukuja olen hankkimassa lisää kun vuorokauteen on muodostunut selkeä univaihe ja päivävaihe. Mutta kukin tyylillään ja koditkin on niin erilaisia, että erilaiset vaatteet on hyviä eri paikoissa.

Itse olen tykännyt eniten puolipotkari & body yhdistelmästä + sitten esim lappuhaalareista jotka voi vetää koko komeuden päälle jos lähdetään käymään esim kaupassa tai kylässä. Leveäresoriset velourhousut ovat myös olleet tosi paljon käytössä ja niiden käyttöaika on pitkä kun tuo resori antaa pelivaraa koon suhteen. Lämpimät vanuasut ovat myös käteviä, kun ilmat viilenee.

Itse suosittelisin ap:lle, että ostaisit ihan tyynenä muutamia isoja settejä käytettyjä vauvanvaatteita. Noita settejä on paljon myynnissä esim. huutiksessa. Noista on sitten helppo kokeilla mitkä vaatteet sopivat teidän käyttöön. Lisäksi pienet koot todella viuhuvat ohitse niin nopeasti, että joku kokonainen vaatekoko saattaa jäädä käyttämättä esim. helleaallon vuoksi tms.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että vaatteita tulee myös lahjaksi.

Meillä on refluksivauva ja sen vuoksi vaatekertoja menee 4-7 per päivä, harsoja varmaan kymmenkunta. Mutta pesen joka päivä muutaman koneellisen pyykkiä, eli käytännössä samat lempparivaatteet on käytössä koko ajan.[/QUOTE]

Juu, on 2kk. Mutta en niitä unipusseja tuolla nyt kohta 2v:lläkään käyttänyt vaikka niitä ostin.

Mutta tästä kirjoituksesta samaa mieltä :).

Ja se on niin tapauskohtaista, jotkut tarvitsee niitä 50cm vaatteita. Meillä tämä 2kk on tosi hoikka, mutta pitkä, kasvaa +2 käyrällä pituudessa. Siksi ei siis oikein koskaan käyneet alle 58cm vaatteet.

Mulle mun äiti varsinkin toitotti että pienet vaatteet on ihan turhia, jää heti pieneks jne mutta pskanmarjat. Helpompi vauvaa on käsitellä kun vaatteet on sopivia eikä jää kierteelle kun nostaa syömään ja vaippakin pysyy paremmin kun body on sopiva. Pieniä vaatteita saa uudenveroisina kirpparilta. Mieluummin liikaa kuin liian vähän. Jos lapsi puklailee paljon niin vaatekertoja saa olla PALJON. Meillä oli kaukalopussi käytössä turvakaukalossa (kaksi talvivauvaa) oli huippujuttu. Vyöt sai napakasti kun ei ollut järkyttävän isoa toppahaalaria välissä, sitä suosittelen. Vaunuissa ei sitten haittaa vaikka toppapukuun mahtuisi kaksi vauvaa. Sisätumppuina (ettei vauva raavi) käytin sukkia, pysyi paremmin.

Ei ne vaatteet edes sotkeudu kun sylissä, vaunuissa, sohvalla tms. vauva vain on.

Meidän lapset ainakin ovat onnistuneet puklauttemaan vaatteilleen ja jokaisella on ollut kausi, milloin ei mitkään vaipat istuneet, vaan tahtoivat vuotaa, etenkin selkämyksestä. Löysävatsaisia kun ovat olleet, niin sieltä on tullut ruskeita vetisiä länttejä selkämykseen.

Sukkahousut ovat aivan turhia vauvalla, niiden päälle pukeminen on aikaa vievää, puolipotkarit on paljon kätevämpiä. Tosin itse pidän enemmän potkareista, missä on olkaimet, ne pysyy paremmin päällä, eikä tarvitse bodyn alle tunkea, että ne ei löytyisi jostain puolisäärestä.

Yhteistyössä