Mitä nämä pahkurat ovat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmis

Vieras
Mistä voi olla kyse.
Toukokuun alussa( oisko ollut) alkoi tytölle tulla sellaisia ihme paukamia iholle, kuin sääsken syömiä. Luultiin eka niiksi, mutta ketään muita ei ole pistelleet ja nyt niitä on sitten tullet tasaiseen tahtiin, välillä ranteisiin,
sitten jalkoihin. Yleensä on joko yksi tai kaksi kerrallaan ja sitten vaihtavat paikkaa.

Ovat siis kuin sääsken sylömiä mutta koko vaihtelee pikku näpystä 2 euron kokoiseen pahkuraan.

Mitään allergioita ei ole todettu. imetin tyttöä 2½ vuotiaaksi(täysimetystä 9kk) ja maitoa tavallista on juonut tuosta 9kk iästä rintamaidon lisänä.

laittaisin kuvan jos voisin mutta nyt se ei onnistu.

Hoksaisko kukaan mistä voi olla kyse.

Aion kyllä kysyä kohta neuvolasta, kun on niin mystinen juttu.

meillä pojalla kissa allergia ilmeni epämääräisenä iho-oireiluna.
testit ei allergiaa osoittaneet,mutta kun kissa poistettiin pojan sängystä oireilu loppui.
ei nuhaa,silmäoireita jne tyypillisiä allergia oireita.ainoastaan iho-oireita

Meillä oli tytöllä noita. 4-v iässä. Painoivat kengissä ikävästi. Nilkat ja polvet oli pahkuroilla, jotka hävisi välillä ja ilmaantu taas. Ihokeliakiaksi epäiltiin, mutta viljatesti ei sitä osoittanut. Syytä ei löytynyt asialle. Nyt niitä ei ole näkynyt 2 vuoteen.

Entä nokkosrokko?Kokeile mietoo kortisonia.Mulle tuli joskus lapsena epämääräsiä suuria ja pieniä paukamia näytti sääskenpuremalta tai jopa paiseelta suurimmat.Mauste aiheutti.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmis:
Miten linnunkirpun puremia voi tulla alueelle joka on ollut vaatteilla suojattu?
Eläimiä ei ole, joten siitä ei ole kyse.

Minua ainakin kuppaavat yöllä peiton alla. Koira kantaa sänkyyn ja voi niitä itsekin kuskata sinne huomaamattaan.

Kortisonia voidetta ollaan käytetty. Mutta ikävä katsoa kun näkee että tyttö tosiaan kärsii noista! Eli varmaan kutisevat pirusti.

Meillä ei eläimiä jotka niitä vuoteeseen vois kantaa.
Ja tämä oireilu alkoi tosiaan tänä keväänä.

Miten noita voi vältellä? Koko kesähän on pilalla jos noita jatkuvalla syötöllä tulee?

Kuullostaa samalta vaivalta kuin itse poden. Ei diagnoosia (kahdelta eri) ihotautilääkäriltä. Kutinaan ei auta mikään, eikä itse ihottumaakaan tunnu parantavan mikään. Menee ajallaan ohi itsestään, voi olla sitten vaikka neljä kuukautta oireeton, alkaakseen jälleen uudelleen. Tulevat yleensä samoihin paikkoihin, eli polviin, kyynärpäihin, nilkkoihin, ranteisiin, myös varpaisiin ja sormiin, ei aina kaikkiin mutta symmetrisesti ylä- ja alaraajoihin. Joskus myös kankkuun.

Voi olla joku psoriasiksen muoto, mutta voi olla olemattakin.

Pääsen elokuussa ihotautipolille. Todennäköisesti olen silloin täysin oireeton, ja sitten kun oireilen, en pääse sinne...

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Kuullostaa samalta vaivalta kuin itse poden. Ei diagnoosia (kahdelta eri) ihotautilääkäriltä. Kutinaan ei auta mikään, eikä itse ihottumaakaan tunnu parantavan mikään. Menee ajallaan ohi itsestään, voi olla sitten vaikka neljä kuukautta oireeton, alkaakseen jälleen uudelleen. Tulevat yleensä samoihin paikkoihin, eli polviin, kyynärpäihin, nilkkoihin, ranteisiin, myös varpaisiin ja sormiin, ei aina kaikkiin mutta symmetrisesti ylä- ja alaraajoihin. Joskus myös kankkuun.

Voi olla joku psoriasiksen muoto, mutta voi olla olemattakin.

Pääsen elokuussa ihotautipolille. Todennäköisesti olen silloin täysin oireeton, ja sitten kun oireilen, en pääse sinne...

Onko verikokeita otettu?
Tiedän vastaavanlaisia tulleen reumalääkkeestä veljelleni.

Lintukirpusta vielä:
Lintukirppu tulee usein petivaatteista ja muistuttaa suuresti sääsken puremilta.

Märkäruven luulisi joka lääkärin tunnistavan....

Mä luulen, et ne on lintukirpun puremia. Mulla ei oo koskaan aiemmin niitä tullut, ku nyt keväällä. Siivosin koko pedin, siis imuroin patjat, peitot ja tyynyt ja vaihdoin lakanat, niin loppui toi paukamien tulo. Ja ne todellakin on ihan sääskenpureman näköisiä. Onko teillä lähellä esim. linnunpönttöä tai oletteko kuopineet maata, istuttaneet kukkia? Ja eläimet tuovat niitä myös turkissaan kotiin. Tuolloin niitä usein tulee. Kortisonivoide helpottaa oireita ja antihistamiini. Todennäköistä on ettei niitä enää tämän kevään jälkeen tule.

Hopeasade, kiitos yv:stä. Mietin vastausta siihen, eli osaisinko laittaa sulle kuvan... Katsotaan jatkossa eli myöhemmin.

Multa ei ole otettu verikokeita. Kun viimeksi muutama vuosi sitten sain lähetteen ihotautipolille, kävi tosiaan niin, että kun sinne pääsin, olin oireeton. Lisäksi olin ihan raskauden alkuvaiheessa, joten lääkäri, joka kyllä muuten olisi laittanut mut kokeisiin oireettomuudesta huolimatta, totesi kokeiden olevan turhat siinä tilanteessa. Tiedän toki itsekin, että raskaus muuttaa monta asiaa kehossa, ja varsinkin alkuraskaudesta keho erittää suuren määrän omaa kortisonia, joka vaikuttaa kaikkeen.

Multa on kerran otettu koepala tuommoisesta ihottumaläikästä, mutta se ei kertonut mitään, "epäspesifi tulehdusmuutos" lukee tuloksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Mulla ei ole lintukirpun puremia, tiedän sen siitä, että näitä tulee pitkin vuotta eikä meillä ole eläimiä - ja mulla oli tätä jo silloin kun asuin kerrostalossa eli en kaivanut maata.

Ettei olis nikkeliallergia? Mä en ole kans kuopinut maata. Meillä on tuossa lähellä kasvimaa ja ne voi hyvinkin tulla avonaisesta ikkunasta.

Itsellä oli tuota, lääkäri totesi nokkosrokoksi ja antoi allergialääkettä, ja sillä myös parani. Nokkosrokko voi kuulemma olla myös sellainen, että paukamat poistuvat ja tulevat ym.

Ja esim. siitepölyallergia puhkeaa yleensä vasta leikki-iässä. Ihminen voi allergisoitua missä iässä tahansa. Sinuna aloittaisin saneerauksen ensin pyykinpesuaineesta, pölystä, tai muista materiaaleista.

Koivu alkaa kukkimaan toukokuun alussa, siitepölyallergiat puhkeavat yleensä vasta isommille lapsille. Koivun kukinnan aikaan voi olla allerginen myös sellaisille ruoka-aineille, joita sietää esim. talvella. Nämä ruoka-aineet ovat lueteltu allergia ja astmaliiton nettisivuilla (ristireagoivat ruoka-aineet). Nyt lääkäriin hakemaan allergialääkkkeitä!

Tuota nikkeliasiaa olen miettinyt kyllä - lisäksi olen työssäni tekemisissä kemikaalien kanssa. Mutta ei mene mun eikä lääkärienkään järkeen, että jollekin kemikaalille työssä altistuminen oirehtisi ensimmäiseksi varpaista ja sitten polvista.

Ja mulla ei ole myöskään nokkosihottumaa eikä tämä parane allergialääkkeellä. Ap:n lapselle voisi vielä kokeilla kaikenlaista, mitä ei ole kokeillut.

Yhteistyössä