mitä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiia

Vieras
Mulla tämmöinen tilanne... asuin yhdessä mun 3 lapsen isän kanssa ja erottiin... olen nyt raskaana ja kerroin siitä isälle, mut hän sanoi et ei oo sen lapsi,vaikka on.... nyt haluan pitää lapsen yksinhuoltajana enkä halua et isyys tunnistetaan vai onko mulla toinen keino saada yksinhuoltajuus. Kun se isä luulee et se on jonkun toisen lapsi. auttakaaa!!!!

Jos ette ole naimissa, olet oletusarvoisesti huoltaja, ellei isä ala vaatia yhteishuoltajuutta. Ja isyyttä ei ole pakko vahvistaa, ellet halua. Jos mies haluaa, hän voi sitä vaatia, etkä voi kieltää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis ei olla naimisissa. Voiko hän kuitenkin hakea ja en voi kieltäytyä???
Estääkö se sitten yksinhuoltajuuteen?

Voi vaatia isyyden selvittämistä, joka siis on pakko saada. Mutta ei se suoraan huoltajuuteen vaikuta. Itse asun lasteni isän kanssa ja lapsetkin on tunnustettu (kaikki kerralla), mutta vain ja ainoastaan minä olen huoltaja.

Voi hitto kun mä haluan selvittää tää juttu. Toi ukko on aiheuttanut mulle vaikka mitä nyt tuli lähestymiskielto voimaan yees...Se on sanonnut mulle et se heittää v. ikkunasta ja vaikka mitä. Jos se vaatisi et haluaa yhteishuoltajuutta kattooks ne niitä uhkauksia? Ei meidän kunnan lastenvalvoja kerro mitään. Täytyy varmaan oikeuden kautta hakea.

Sinun ei ole pakko hyväksyä miehesi isyyden tunnustamista. Eli voit sanoutua täysin irti yhteistyöstä asiassa eikä tunnustaminen mene läpi. Kuitenkin mies voi alkaa ajamaan isyyslain mukaista isyyden vahvistamista koskevaa kannetta tuomioistuimessa. Tällöin sinut ja lapsi voidaan tarvittaessa velvoittaa veritutkimuksiin, jolloin isyys saadaan selvitetyksi. Eli isyyden tunnustaminen ja isyyden vahvistaminen kanneteitse on kaksi eri asiaa.

Huoltajuusasia muuten ratkaistaan erikseen. Voisin sanoa, että miehellä ei ole kovin hyvät lähtökohdat noin yleisesti otten saada lapsesi huoltajuutta, jos ette ole yhdessä edes lapsen syntymähetkellä ja välttelet miestä ja hänen isyytensä vahvistamista. Tällöin lapselle ei synny sidettä isään=> ei ole paljon perusteita huoltajuudelle. Sekin tietysti vaikuttaa, jos hänelle on määrätty lähestymiskieltokin. Ole huoleti!!!

Yhteistyössä