Mitä nimityksiä teillä käytetään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ajatus lähti tästä verkkolehden uutisesta:

Isovanhempien nimityksiä pohditaan koko perhepiirissä.
SK

Mummu, vaari ja mummola ovat sanoja, jotka useimmille tuovat mieleen lämpimiä ajatuksia tai muistoja.

Isovanhempia voidaan kutsua eri perheissä hyvinkin vaihtelevilla nimillä, lähinnä murrealueesta riippuen. Monissa perheissä pohditaankin jo hyvissä ajoin, millä nimellä tuoreita isovanhempia ruvetaan kutsumaan.

Myös Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen tulee tiedusteluja, joissa kysellään käytössä olevista puhuttelunimistä. Näin tapahtuu lähinnä silloin, kun ensimmäinen lapsenlapsi on syntynyt.

Tuttuja nimiä isovanhemmille

Isoisän nimityksistä Vaari ja pappa ovat laaja-alaisesti käytettyjä, paappa on tuttu Etelä-Pohjanmaalla.

Taata on hämäläinen isoisä ja tuffa (ruotsin sanasta storfar, isoisä) on etenkin Satakunnassa tuttu.

Isoäidin nimityksistä Mummu tai mummo ovat yleissanoja, mutta varsinkin Hämeessä, Pohjois-Karjalassa ja Savossa tuttuja. Mumma asuu Etelä-Pohjanmaalla, samoin momma. Mummi on Savon ja Kainuun murretta.

Jos jompikumpi vanhemmista on suomenruotsalaista sukua, isoäidistä saattaa tulla fammu tai famu (ruotsin sanasta farmor, isänäiti).

Mina olen MiMi ja mies on Papi. Minulla itsellani oli isoaiti joka sitten keskenkaiken halusi olla mummi - meita oli siina jo 10 lastenlasta siina vaiheessa ja oli tosi vaikeaa muuttaa sita mummiksi. Minulla oli myos mumi ja vaari. Omat vanhempani ovat minun lapsille Mumi ja Ukki.

Mun vanhempani ovat lapsilleni mummi ja ukki.l Likalla ei isän puolen isovanhempia olekaan. Junnulla isänpuolen siovanhemmat on NN-mummi ja MM-ukki eli etunimet NN:n ja MM:n tilalla. Tosin junnu tapaa isänsä puolen isovanhempia keskimäärin kerran viidessätoista vuodessa, joten nimityksellä ei ole mitään käytännön merkitystä.

Yhteistyössä