Mitä oikeasti täyttävää sormiruokaa hampaattomalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peppiinno
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peppiinno

Vieras
Meidän 8-kuinen on nyt kieltäytynyt totaalisesti syömästä soseita ja puuroa. Kiinteät aloitettiin 5.5kk iässä ja alku oli aika takkuista, mutta 7kk iässä alkoi sitten syödä ihan mukavasti. Nyt on yhtä äkkiä flunssan jälkeen tehnyt lakon ja alkaa parkua kun näkee lusikan. Hedelmäsoseita jonkin verran suostuu syömään. En tiedä olisiko hampaita tulossa, vaikkei noissa ikenissä vielä selvästi mitään näy. Esikoisella ekat tuli 9kk iässä. Itse syö kyllä mielellään banaania ja maissinaksuja. Mitä muuta olette hampaattomalle antaneet sormiruokana? Jos vaikka saisi koko aterian itse syötynä. Nuo maissinaksut ainakin ovat melkeinpä ilmaa joten niistä ei paljon kaloreita saa. Vauvan painokäyrä on selvässä laskussa, joten sen vuoksi olisi kiva jos menisi tukevampaakin ruokaa kuin rintamaitoa.

Kokeilepa hyvin keitettyä pastaa, sopivan muotoista esim. Gnocci tai sitten on niitä jotain suomalaisia ruis/proteiinipitoisia pastoja.

Munakokkeli on myös hyvää, pehmeää ja täyttävää, vielä kun laittaa valmistusvaiheessa paljon öljyä.

Voit myös tehdä lihamureketta/-pullia vauvaystävällisillä raaka-aineilla.

Pastaa meilläkin meni paljon, vähän puuroutuvaa täysjyväriisiä myös jonkun verran. Tofua voi antaa paloina ja jauhelihaa keittää tai mikrottaa kypsiksi sormin syötäviksi "narunpätkiksi". Uunissa paistettu tai kypsänä ostettu kana pieninä paloina on pehmeää ja maistui hyvin. Kalaa voi hyvin antaa, itse en raskinut, kun se meni enemmän söhräämiseksi ja kaikki paikat haisia ruokailun jälkeen ;).

Rintamaito on tukevimasta päästä ruokaa ja ennen kaikkea sulaa parhaiten, joten kaikki osat tulevat vauvan käyttöön. www.fineli.fi voi verrata eri ruokien ravintosisältöjä. Jos painonkehityksessä on ongelmaa, niin imetystä voi hyvin tihentää ja syöttää aiempaa useamman rinnan kerrallaan, kolmas, neljäs jne.

Paino-pituuskäyrän jonkin asteinen laskeminen varsinkin ensimmäisten 1-2 vuoden aikana on aika tavallista lapsille, kun etsivät omaa kasvurytmiään, se ei siis välttämättä ole lainkaan huolestuttavaa. Tärkeää on, että paino lisääntyy grammoina/kiloina ja pituus sentteinä, lapsi on virkeä ja vaippoja kertyy.

Toki rintamaito tukevaa on ja edelleen tärkeä ravinnonlähde, mutta eihän se nyt enää tän ikäiselle pelkästään riitä, eikä sitä tässä vaiheessa viitsisi enää jatkuvasti imettää ainakaan kaiken yötä. Meillä siis tuossa pituus-painokäyrässä nyt ihan selkeä lasku alaspäin jo jonkin aikaa. Todennäköisesti johtuu flunssasta ja sen aikaisesta syömättömyydestä, mutta ruoka ei edelleenkään maistu joten pelkään että lasku jatkuu.

Oletteko tosiaan antaneet tuollaisia pieniä paloja esim. kanaa vaikkei ole hampaita? Meillä ei kyllä ainakaan vielä pinsettiotekaan ole sillä tasolla että saisi lautaselta paloja poimittua vaan pitää kourassaan sormiruokaa, joten sen pitää olla aika isoa.

Meilla lapsi alkoi saada hampaita vasta noin vuoden ikaisena ja samaan ongelmaan tormasin. Syotin itse paljon kalaa, josta lapsi pitaakin kovasti samoin tein itse lihapullia ja kypsensin lihaa kunnolla ja sitten murensin kasin ihan pieneksi mm. kalkkunaa, kanaa, jauhelihaa, jopa nautaa, leipajuustoa ja kotijuustoa syotiin pienina paloina, raejuustoa, herneita maissia, myos tummaa leipaa pienina paloina, mutta istuin aina itse vieressa katsomassa, ettei tukehdu. Viinirypaleita pilkoin, mustikoista tein pienen viillon kuoreen. Yllattavan hyvin niilla ikenillakin sitten jauhoi ja kovasti meilla sormiruuasta tykattiin ja kala oli siis ihan ykkonen siita kommentoitiin aina nam:) Itse tosiaan pyrin katsomaan, etta lapsi syo hiilareiden lisaksi myos proteiineja, vaikka hampaaton olikin, mutta riisiruuat esim risotto ja pasta kuului myos meilla listalle ja pasta kastikkeisiin lisasin kermaa.

Mä tein omalle hampaattomalleni sormiruokatankoja, joihin laitoin hienon hienoa jauhelihaa (sauvasekoittimella pieneksi) perunamuusia, kasvissosetta ja vähän kananmunaa sidosaineeksi. Sekoitin kaikki ainekset keskenään ja paistoin uunissa sen verran, että niistä tuli kiinteitä (kannattaa kääntää kesken paiston, ettei tule yhdelle kulmalle sitkeää paistopintaa). Näitä teki nopsasti ison satsin pakkaseen, ja lapsi tykkäsi, kun sai haukata tankoa. Meillä ei muuten myös tuossa iässä mennyt alas oikein mikään ruoka. Mut tangot meni!

Kuumimmat

Yhteistyössä