Mitä oireita teillä on ollut anemiassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puolikuntoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Puolikuntoinen

Vieras
Mulla todettiin anemia pari viikkoa sitten. Millaisia oireita teillä on ollut anemiassa? Lähinnä niitä ei-tyypillisiä oireita kiinnostais kuulla. Itsellä on ollut sellanen olo kuin kuumeeseen tulis jo melkein pari kuukautta eli viluttaa (se on tyypillinen anemian oire) mutta myös lihaksia ja niveliä jomottelee aika ajoin. Voiko tollanen kuulua anemiaan vai onko jo jotain muuta?

Jeps, kaikki tuntuu käsittämättömän ylivoimaiselta ja työpäivän jälkeen on aivan poikki; paikkoja särkee, jopa yököttää kun on niin poikki. Kuumeinen olo, mutta ei ole kuumetta. Ja masentaa, vaikka yleensä tämä aika vuodesta on mun suosikkivuodenaika joulun lähestyessä.

En mun hb ollut edes erityisen matala: 116. Normaalilukemat on kylläkin 130-140 välillä. Oireet paheni kun (runsaat) menkat alkoi ja kun tarkemmin aattelen niin näin on ollut jo parin kk:n ajan. Selkeitä anemian oireita muuten (väsymys, alakulo, päänsärky, vilutus, huimaus, näön mustuminen...) mutta tää ajoittainen lihasjomotus ja polviniveljomotus ihmetyttää. Rautaa lääkäri määräsi syötäväksi ja oon kyllä nyt menkkojen alusta asti syönytkin ja nuo imeytymisasiat on ihan hallussa :)

Ehkä se siitä vähitellen sitten korjaantuu. Kyllä toi 116 voi tuntua tosi väsyttävältä, mullakin oli usein yli 110 kun olin kasvissyöjä mutta olin aivan sairaan väsynyt. Nyt kun syön lihaa se pysyttelee itsekseen siellä 135-140 välillä.

Joillain ehkä on luonnostaan vain 120, mutta en usko että se on kaikille optimaalinen, vaikka onkin vielä normaali. Sillä lukemalla voi joku olla erittäin väsynyt, ja joku toinen ihan ok.

Kasvispainotteiseen ruokaan olen mäkin siirtynyt pikkuhiljaa vuoden parin aikana enkä ole tajunnut, että se voi vaikuttaa hemoglobiiniin ja aiheuttaa tällasta oireilua. No nyt oon taas kiltisti syönyt lihaa ja muutakin rautapitoista ruokaa, että sais itsensä kuntoon.

Kasvispainotteinen ruokavalio on terveellinen, ei sitä lihaa hemoglobiinin takia kovin paljon tarvii syödä, ja joidenkin elimistö saa kasvisruoastakin tarpeeksi rautaa :) ei kuitenkaan kaikkien...

Jatkuva sokerilla herkuttelu kunnon ruoan sijaan laskee hemoglobiinia, se varmaan kuluttaa elimistöä, mun miehellä jolla on yleensä loistohemoglobiini romahti kerran johonkin 120 tasolle, mikä on miehille aika vähän, kun niillä ei ole kuukautisiakaan. Tätä romahdusta edelsi herkuille eläminen. Ja oli se kyllä äärettömän uupunut ja apaattinen.

No tuopa olikin uusi tieto. Mä olen aikamoinen herkuttelija ja sen lisäksi liikun aika paljon, joka ilmeisesti myös syö rautavarastoja. Ruokavalio on siis muuten ollut muka terveellinen, mutta rautapitoista on ollut liian vähän ja sokeria liikaa...

Yhteistyössä