Mitä olette mieltä tilanteestamme?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Meillä on kaksi lasta ja molemmilla hyvä työpaikka. Parisuhteemme on kuitenkin alkanut muistuttaa lähinnä ystävyyssuhdetta. Miehellä on paljon harrastuksia ja hän on kova ottamaan kaljaa iltaisin, viikonloppuisin enemmän. Alkoholiongelmaksi ei kuitenkaan tätä myönnä.

Viimeisten kuukausien aikana mies on häipynyt useaan otteeseen juomareissuilleen ja jättänyt minut lasten kanssa yksin. Myöhemmin ei halua puhua reissuistaan, lähinnä suuttuu kun kyselen.

Alan olla tilanteeseen todella kypsä ja koen potevani masennusta. Mitä minun tulisi tehdä? Miehestä en ota selvää haluaako hän jatkaa vai ei...

Olisin kiitollinen jos joku sanoisi jotakin rohkaisevaa tai jos jollakin on vastaavanlaisia kokemuksia..

Mun mielestä tuo ei kuulosta parisuhteelta. Mies juo iltaisin ja viikonloppuisin = pakenee teitä (perhettään) omaan maailmaansa. Ehkä hänenkään ei ole hyvä olla suhteessanne? Kyllä minä yrittäisin saada kunnon keskustelun aikaan siitä, että missä tilassa teidän suhde oikeasti on.

Parisuhteessa on kyllä mun mielestä velvollisuuksiakin ja on jollain tapaa tilivelvollinenkin vaikken kannatakkaan sitä että joka askel pitää raportoida ja mitään yksityisyyttä ei ole.
Ei se mieskään sietäisi sinulta sitä että katoat juomareissulle ja jätät hänet lasten kanssa keskenään etkä palatessa mitään sano missä olet ollut.
Eipä tuossa varmaan muuta ole tehtävissä kun että suoraan sanot miehelle asiasta ja katsot mitä vastaa.

[QUOTE="vieras";25930813]Mun mielestä tuo ei kuulosta parisuhteelta. Mies juo iltaisin ja viikonloppuisin = pakenee teitä (perhettään) omaan maailmaansa. Ehkä hänenkään ei ole hyvä olla suhteessanne? Kyllä minä yrittäisin saada kunnon keskustelun aikaan siitä, että missä tilassa teidän suhde oikeasti on.[/QUOTE]

Olen yrittänyt lukuisia kertoja kysellä mieheltä miksi hän juo tai lähtee reissuilleen, mutta hän ei kuulemma tiedä syytä siihen. Mies ei mielestäni oikein osaa edes keskustella...
Onkohan nyt vain niin että kumpikaan ei tiedä miksi tässä ollaan edes enään yhdessä. Minä kyllä rakastan miestäni, mutta se ei taida enään riittää :(

Kokemusta ei ole, mutta kommentoin silti...
Jos mies häipyy juomareissuilleen noin vaan eikä halua puhua aiheesta, vaikuttaa aika selvästi sille, että on viinan kanssa iso ongelma.

Vaihtoehdot lienee, että "pakotat" miehesi puhumaan ja kohtaamaan tilanteen. Haluaako hakeutua jonkunlaisen avun piiriin/ lopettaa itse juomisen. Tai onko reissuilla jotain muutakin mielenkiintoista kuin viina...?

Jos tuo ei onnistu, voit vaan lähteä lasten kanssa paremman elämän perässä. Kaikki juopot ei muutu ikinä. Voimia sulle! Vain itse voit tavoitella parempaa.

Tässä taas tapaus, jossa mies ei olisi halunnut lapsia/ei ollut niihin valmis, mutta silti niitä hankittiin. Nyt yrittää epätoivoisesti jotain muuta hankkia elämäänsä ryypyreissuilla ja harrastuksilla kun kotielämä ei maistukaan.

[QUOTE="a.p";25930850]Olen yrittänyt lukuisia kertoja kysellä mieheltä miksi hän juo tai lähtee reissuilleen, mutta hän ei kuulemma tiedä syytä siihen. Mies ei mielestäni oikein osaa edes keskustella...
Onkohan nyt vain niin että kumpikaan ei tiedä miksi tässä ollaan edes enään yhdessä. Minä kyllä rakastan miestäni, mutta se ei taida enään riittää :([/QUOTE]

Niin, ei se paljon auta jos ei saa vastarakkautta. Kannattaisi varmaan vielä kerran yrittää keskustella miehen kanssa ja rauhallisesti kertoa miltä sinusta tuntuu. Kuinka yksin joudut olemaan teidän parisuhteessa. Ehkä kannattaisi myös ehdottaa, että mies hakisi apua juomiseen. Kyllä tuo nyt ainakin suurkulutukselta kuulostaa. Siitä on enää lyhyt matka riippuvuuteen.

mies on itsekäs eikä kunnioita sua. jos katsot sormien läpi etkä vaadi selitystä ja muutosta, olet ovimatto. loppuuko keskustelu kun mies päättää ettei halua jutella enää asiasta?

Jos mies ei suostu keskustelemaan, ei ota vastaan apua eikä suostu lähtemään kanssasikaan hakemaan apua, niin et voi suoraan vaikuttaa miehen tilanteeseen. Voit kuitenkin vaikuttaa omaan tilanteeseesi. Sanot arvelevasi olevasi masentunut, ehkä osittain reaktiona tilanteeseenne. Voit hakea itsellesi apua nyt ensialkuun, voi olla että sitä kautta asiat lähtevät ratkeamaan muutenkin. Kunnissa on ns. matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, esim. terveyskeskuksessa voi olla erikoissairaanhoitajia joille voi mennä juttelemaan. Muita palveluita löytyy mm. perheneuvoltasta ja seurakunnan perheasiainneuvottelukeskuksesta, näihin molempiin voi mahdollisuuksien mukaan mennä myös yhdessä, mutta jos mies ei lähde, niin yksinkin voi mennä.

Tsemppiä joka tapauksessa!

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;25930914:
mies on itsekäs eikä kunnioita sua. jos katsot sormien läpi etkä vaadi selitystä ja muutosta, olet ovimatto. loppuuko keskustelu kun mies päättää ettei halua jutella enää asiasta?

Kyllähän se keskustelu loppuu kun mies niin päättää... yleensä siihen ettei kestä kuunnella kuulemma koko ajan toistelemiani samoja kysymyksiä kun ei osaa vastata niihin.
Minun mielipiteeni on se että miehellä on ongelma alkoholin kanssa, voisiko todella olla niin että hän antaa eronkin tulla ennen kuin lopettaa juomisen.
Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla, olla lempeä ja tiukka vuoron perään mutta mikään ei vain tunnu auttavan. Aina luvataan olla lähtemättä enään ja tehdään niin kuitenkin. Tuntuu välillä että mies ei edes välitä muiden tunteista reissujensa jälkeen, ikään kuin hänellä olisi oikeus vain ottaa omaa aikaa.

Taidan olla melko toivottomassa tilanteessa...

[QUOTE="niin";25930876]Tässä taas tapaus, jossa mies ei olisi halunnut lapsia/ei ollut niihin valmis, mutta silti niitä hankittiin. Nyt yrittää epätoivoisesti jotain muuta hankkia elämäänsä ryypyreissuilla ja harrastuksilla kun kotielämä ei maistukaan.[/QUOTE]

Kyllä niitä lapsia ihan yhteistuumin aikanaan hankittiin. Tilanne ei ole aina ollut tämänkaltainen, meillä oli joskus ihan kivakin perhe-elämä... Sitä en tiedä, että onko se sitten nyt alkanut maistua puulta, mutta niin ei ole aina ollut.

No sinä annat miehelle tasan kaksi vaihtoehtoa, joko te eroatte tai lähdette pariterapiaan, ja kun vaihtoehdot sanot, sanot sen vasta kun olet valmis asian toteúttamaan.

[QUOTE="vieras";25931214]No sinä annat miehelle tasan kaksi vaihtoehtoa, joko te eroatte tai lähdette pariterapiaan, ja kun vaihtoehdot sanot, sanot sen vasta kun olet valmis asian toteúttamaan.[/QUOTE]

niin kai se on tehtävä. On vain niin suuri kynnys lähteä puhumaan vieraalle henkilökohtaisista asioista... tässä tapauksessa kai ainoa vaihtoehto...

[QUOTE="a.p";25931263]niin kai se on tehtävä. On vain niin suuri kynnys lähteä puhumaan vieraalle henkilökohtaisista asioista... tässä tapauksessa kai ainoa vaihtoehto...[/QUOTE]

No kun tuolla on tuo kai sana niin unohda sitten koko juttu, sun turha miehelle puhua yhtään mitään tällaisista vaihtoehdoista, koska sinä et ole itse siihen vielä kypsä menemään sitä läpi.

[QUOTE="a.p";25930850]Olen yrittänyt lukuisia kertoja kysellä mieheltä miksi hän juo tai lähtee reissuilleen, mutta hän ei kuulemma tiedä syytä siihen. Mies ei mielestäni oikein osaa edes keskustella...
Onkohan nyt vain niin että kumpikaan ei tiedä miksi tässä ollaan edes enään yhdessä. Minä kyllä rakastan miestäni, mutta se ei taida enään riittää :([/QUOTE]

jos juoppo tietäisi vastauksen, niin ei tarttis juodakaan. ja ihan oikeessa olet, juoppo ei välitä miettiä asiaa toisten kannalta vaan häpeää kunnes ei kestä sitä pienuudentunnetta, ja menee hiljentämään sen.

Yhteistyössä