Mitä olisit tehnyt/sanonut - kysymys työhaastattelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työnhakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työnhakija

Vieras
Kävin tänään työhaastattelussa yhteen sijaisuuteen, jonka kesto 4 kk ja joka sijaitsee 65 km kotoa.
Haastattelussa kävi ilmi (tätä ei sanottu hakemuksessa) että työ jatkuisi vielä 5 kk eteenpäin toisella paikkakunnalla. Tai siis että hakevat nyt ensisijaisesti työntekijää tähän 4 kk jaksoon sja sitten toivovat että työntekijä pystyisi jatkamaan työtä vielä tuon 5 kk toisella paikkakunnalla, jonne edelliseltä on matkaa vielä 70 km. Eli toiselle työpaikalle tulisi siis matkaa 135 km.

Minä vähän tuumailin, että 135 km suuntaan menee kyllä jo vähän äärirajoilla ja että 65 km suuntaan on ihan ok ja senhän ajelee alle tuntiin.

Sanoin siis noin ja tiedän että tuo heikensi huomattavasti työpaikan saantimahdollisuuksia ja käytännössä taidan olla pelistä pois, koska nyt he tietävät, että en todennäköisesti suostuisi ajelemaan 135 km suuntaan, joten minua ei kannata ottaa, koska joutuisivat siihen toiseen paikkaan sitten uudelleenkouluttamaan jonkun.

Mitä olisit sanonut minun sijassa?
a) 135 km suuntaan ei ole mikään ongelma ja olen kiinnostunut molemmista töistä
b) 135 km menee äärirajoilla ja en ole ihan varma, onko se liian pitkä.
c) 135 km ei ole liian pitkä (samaan aikaan ajattelet kuitenkin että se on liian pitkä ja jos ja kun saat työpaikan ja koeaika on ohi, niin ilmoitat ettet ota vastaan seuraavaa, kauempana olevaa työjaksoa)
d) jotain muuta

(Joo ja meillä on sit lapsia ja lapsia kun ei voi pitää hoidossa yli 10 h päivässä, niin olis tuo muutenkin aika mahdoton yhtälö)

Olit rehellinen. Mitä merkitystä sillä on, mitä muut sanovat? Itse ajattelet noin, ja voi olla etteivät sinua siksi valitse. Mutta jos se 135km on sinulle liikaa, eikö ole ihan hyvä ettei sulla sitten sitä rasitetta tule olemaankaan? Eli et siis kuitenkaan pystyisi siihen joustamaan.
Et tiennyt haastatteluun mennessäsi tuosta tilanteesta, musta on hyvä että olit rehellinen.

No riippuen rahatilanteesta ja siitä kuinka helppoa tuntisin työn hankkimisen olevan. Jos olisi tunne, että pakko saada kyseinen paikka, niin olisin hyvinkin voinut kusettaa ja ottaa neljän kuukauden rahat pois ja lähteä sen jälkeen kävelemään.

135 km ei ole liian pitkä (samaan aikaan ajattelet kuitenkin että se on liian pitkä ja jos ja kun saat työpaikan ja koeaika on ohi, niin ilmoitat ettet ota vastaan seuraavaa, kauempana olevaa työjaksoa)

No työpaikan saanti kyllä tuntuu olevan aika tiukassa. Hyvistä hommista on työkokemusta n. 5 v ajalta ja lisäksi akateeminen loppututkinto. Nyt opiskelen toista tutkintoa ja töitä ei tahdo löytyä, ei ensimmäisestä eikä toisesta ammatista (samaa alaa ovat, joten sama työkokemus on kelpo molempiin). Hakijana minussa tuskin on mitään vikaa, mutta kun ne paikat on kiven alla.

Isäntä vaan tuumas (on esimiesasemassa ja itse tekee haastatteluja) että todennäköisesti ne kaksi muuta haastateltavaa sanoivat toisin eli olisivat valmiita ottamaan toisenkin työn vastaan, vaikka eivät sitten todellisuudessa olisikaan. Eli jotenkin isännän kommentista tuli sellainen olo, että sanoin "väärin".

Joo ja meillä on huutava rahapula (olen opiskelija).

[QUOTE="vieras";22374497]Jos välttämättä olisin tarvinnut sen 4 kk pestin olisin valehdellut mutta en hakisi itse henkilökohtaisesti edes noin lyhyttä työtä.[/QUOTE]

Et siis hakisi, jos olisit opintotuella ja opintoja ei olisi juuri kyseisenä ajankohtana etkä voisi edesauttaa opiskeluja tuona ajankohtana kuitenkaan?

Yhteistyössä